Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Bouwen aan een Haagse PCC 1210

in Trams en smalspoor

Gestart door De Burgemeester van Hespedam, 8 december 2012 17:05

Vorige topic - Volgende topic

Frans van Meerwijk

(y)
Edelachtbare Mijnheer Niek,

Ik leef intens met je mee!
Mooie bak (ook al lijkt hij mij wat lang... 8) (*zit onder tafel met Harnas aan en Alu-hoedje op...*)

Ik kom graag in de Jeneverbesstraat kijken hoe het de carosseriebouwers vergaat...

Ik ben blij, dat de Heeksche TramwegMaatschappij nog even in winterslaap is... De milieuvergunningen van Remise Zuid bij de GVB Klapwijk bezorgen mij al genoeg hoofdpijn...

Succes! van
Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

De Burgemeester van Hespedam

@Paul,

Inderdaad wordt een BEC-dak gebruikt. Deze zal ik moeten doorzagen en verlengen.
Als goochelaar heb ik meer dan eens iets door gezaagd, kwam altijd weer goed! ;D

@Frans, Hij is 2,7 mm te lang, maar dat frunnik ik wel weg joh! :-X

Niek

Frans van Meerwijk

@Niek,
Jij hebt al zoveel meer gebouwd dan ik, eigenlijk schaam ik me iedere keer weer, als ik (al dan niet snedig) commentaar geef  :-X

Ik geniet van jouw bouwsels (of al die andere bouwsel van al die anderen op dit 'tramboard')  en roep daarom afsluitend:  (y) (y) (y) (y) (y) (y)

Frans

(en inderdaad een goed voornemen: niet meer zoveel schrijven over wat ik zou willen, maar BOUWEN!)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

martijn v m

dat lijkt mij geen slecht idee

kan je mooi afkijken Bij Burgervader Hesp

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Antal

Potverdrie je gaat lekker rap en dat begint al lekker vorm te krijgen. (y)
Ik heb geen adviezen enkel dat ik met mijn mond open sta hoe mooi het wordt.

Groetjes,

Antal

Christoph

Te lang, dat is wel ruim 23 echte centimeters.  :o
Daar zouden ze bij de voorbeeld bedrijven alleen maar blij mee zijn.  ;D

Groeten,

Christoph

ps aan frans, ben je al bovenleidingmasten aan het bouwen?

Frans van Meerwijk

;D @Christoph: ongetwijfeld, zéker een zitrij meer...

:o @martijn v m: Zoon: ZWIJG ;)

:-\ @ niek: sorry vriend, maar als ik naar die achterkant van de 1210 kijk, vind ik dat nog niet dat "lekkere kontje" van een PCC  :( Is dat ook de reden van jou kreet "moeilijk"?, kan ik me dan helemaal voorstellen... (er stond recentelijk op het HTM-fotonet zo'n mooie foto van die kontjes bij de rijtuigkap HS,  :-[ heerlijk aaibaar  :-[ )

:D @antal: lekker blijven genieten en zorgen dat je voldoende kwijldoekjes binnen handbereik hebt... (doe ik ook)

Inderdaad Frans, dat kontje is het nog niet. Het moeilijke eraan is dat ik niet zie hoe het anders moet.
Het kontje is in vele richtingen gebogen. Het kozijn staat schuin naar voren. Daaronder, t.w. de accukast, is licht gebogen in de breedte. Vervolgens moeten de rondingen, links en rechts ook in orde zijn.

Heb één en ander bestudeerd aan de hand van foto's en tekeningen. Ook het model van Riess heb ik bekeken. Als ik het kontje verander, weet ik op voorhand dat dit niet veel verbetering zal opleveren.  

Zie de foto's,

Kunnen jullie mij adviseren?

Zoals ik al eerder schreef..........het blijft een moeilijk geval.

In het weekend hoop ik wat foto's vanuit de werkplaats te plaatsen.

Hartelijke groet,

Niek

Floris Dilz

als je nog wat aan het kontje wilt doen zou ik het middenstuk met raam wat meer achterover leggen. Nu heb ik t idee dat dat nog wat te rechtop staat.
Als je deze 2 foto's vergelijkt zie je dat ie in het echt duidelijk meer een knik maakt ter hoogte van de onderkant van de ramen.
http://www.flickr.com/photos/groen47/5336248597/sizes/l/in/photostream/
https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5723_2.jpg
leuk he, stroomlijnkoppies... pfff.

Hé, bedankt Floor!  Inderdaad, daar zit het verschil, ik zag het niet!! (y)

Groetjes,

Niek

PS. Ik had je nog een PB gestuurd over draaistelzijkanten. Ik heb ze hier liggen. Ze zijn voor jou.
Volgens mij te gebruiken onder de Hofplein-trein.

GerardvV

Citaat van: De Burgemeester van Hespedam op 20 december 2012 23:05
Zie de foto's,

1175, lijn 12, Rijnstraat, september 1976.

Citaat van: De Burgemeester van Hespedam op 20 december 2012 23:05

1206, lijn 1, Turfmarkt, september 1976.

Het lijkt dat het achterraam inderdaad iets te stijl is en de knik naar de verjonging naar het kontje al bij het laatste achterraam van de blinde zijde moet beginnnen. Het zou ook kunnen dat de bakbreedte te smal is voor een model 1200 (vergelijk de 1100 van boven met de modelbak van boven) 
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
173*hier
133* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Frans van Meerwijk

Oeff Niek, ik voel mij onzeker, maar inderdaad denk ik dat Floris gelijk heeft: de achterruit staat "teveel rechtop'", maar mede dankzij al jouw modelfoto's en de voorbeeldfoto's denk ik ook, dat de welving vanaf de zijkanten naar de achterkant niet klopt: zoals Floris al zegt: stroomlijn...  :o ??? :-X (bot gezegd: het is geen mooi/lekker ROND kontje)
Misschien is je bak niet alleen te lang, maar ook te smal  ;) :o :-* (het zou zó maar .5 mm kunnen schelen, toch  :D

Maar nogmaals,ik doe je dit voorlopig niet na!  (y) (y) (y)Houdt ons op de hoogte...

Hallo Frans en Floris.

Ik ga het doen zoals jullie aangaven.

zie de foto.

Bedankt!

Niek

Henk Boshuyzen

Niek,

Ik denk dat je beter een verticale zaagsnede aan kunt brengen, al dan niet in een V vorm.
Wat je nu wilt leverteen ongelijkheid van de wand bij raam en dakaansluiting op.
Maar eerlijk gezegd loopt het water me het zien van dit moois al uit de mond.

Henk

Sven

Ik zat hetzelfde te denken als Henk hierboven. Lijkt me veel veiliger en handiger.

Die ramen zijn zoooo strak!  :P
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.