Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Vraag: welke samenstellingen kan ik maken? (NS, jaren '70)

in Wat zijn we aan het rijden?

Gestart door 1200blauw, 28 oktober 2012 20:29

Vorige topic - Volgende topic

1200blauw

In het kader van het subforum "Treinsamenstellingen" kom ik er achter hoe enorm veel kennis sommigen hier op het forum hebben. Ik heb een aantal rijtuigen in vaste stammen rondrijden zoals die in de jaren '70 in Nederland in werkelijkheid te vinden waren, alles in 1:87 lengteschaal (jaja, niet gek hè, voor een Märklinist  ;)). Ik vraag me af of er van deze stammetjes andere samenstellingen gemaakt kunnen worden, conform werkelijkheid natuurlijk en het liefst met zo efficient mogelijk gebruik van alle rijtuigen.

Mijn lijst:

NS Plan D: 2xRD, 2xA, 5xB
NS Plan E: 1xRD, 2xA, 3xB, 1xP
NS Plan N: 2xB
NS Plan W: 2xB
NS Stalen D: 2xD
(Gepland: 2x Plan K)

DB UIC-X: 1xA, 2xAB, 4xB

Tractie:
1103(Roco)
1113(Roco)
1117(Mä)
1134(Roco)
1135(Mä)
1139(Mä)
1144(Mä)
1145(Roco)
1206(Mä)
1211(Mä)
1215(Mä)

TonM

Op het forum is veel kennis aanwezig, maar voor vragen als deze verwijzen we meestal naar de site van Seinarm.

(Voor jaren '70 even naar beneden scrollen.)

Groeten,
Ton

Falkenberg

Tja, vertel eerst maar eens wat je aan 'standaard' samenstellingen hebt. Dan kunnen we kijken om t iets op te 'leuken'

dirkjan

Post49

Wat nou niet standaard was is des te leuker om na te bootsen! (y)

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Mispoes

Citaat van: 1200blauw op 28 oktober 2012 20:29
NS Plan D: 2xRD, 2xA, 5xB
NS Plan E: 1xRD, 2xA, 3xB, 1xP
NS Plan N: 2xB
NS Plan W: 2xB
NS Stalen D: 2xD
(Gepland: 2x Plan K)

DB UIC-X: 1xA, 2xAB, 4xB


je kunt sowieso een Noordzee Expres maken: 1134+plan D RD + DB-rijtuigen: B+B+AB+B+AB+B

verder nog een paar treinen:

De trein uit Bad Harzburg: V200 (die moet je maar gewoon kopen! ;D) + Stalen D+plan D's B+A+B+B+B (alleen 9-ramers als B)

trein Gvc-Vl(-Köln) 1113+Stalen D + 2x plan K+ 2x plan N

trein Asd-Es: 1211 plan E RD+A+B+2xplan W

trein Zl-Vs uit 1983 (nog geen RD) 1103+plan E A+B+B
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

#5
Citaat van: Falkenberg op 28 oktober 2012 21:11
Tja, vertel eerst maar eens wat je aan 'standaard' samenstellingen hebt. Dan kunnen we kijken om t iets op te 'leuken'

dirkjan
Ik bedacht me later inderdaad dat ik dat vergeten was erbij te zetten. Mispoes noemt eigenlijk al de samenstellingen die ik al heb:

1. Bad Harzburg Express: 1134(of 1206)+Stalen D+Plan D(B+A+B+B+B+RD)
2. Noordzee Express: 1113+Plan D RD+UIC-X(B+AB+B+AB+B+B)
3. A'dam E'de: 1103(of 1135/1139/1144/1145/1211)+Plan E(P+A+RD+B+B+B), evt 2x Plan W
4. Den Haag Keulen: 1206(of 1134)+Stalen D+2xPlan K AB+ 2xPlan N B, evt. Plan D A+B

Als dit op de baan staat, dan heb ik het volgende over:
evt. Plan D 1xA en 1xB
Plan E 1xA
evt. Plan W 2xB
UIC-X 1xA

Ik vroeg me af of dat niet efficienter kon, maw minder overhouden. Kan ik met dit restant nòg een trein samenstellen (ja natuurlijk, gewoon achter elkaar zetten, tractie ervoor en gààn, maar dat bedoel ik natuurlijk niet).
De V200 komt er iig voorlopig niet (bedankt voor de suggestie - ik zag elders al dat de juiste V200 beschikbaar is of komt), omdat die slechts reed tot H'lo en ik die trein graag wil op het traject H'lo Deventer. Omdat de Plan K's er nog niet zijn, rijdt die trein alleen als de Noordzee Express niet rijdt, want dan kan ik de UIC-X AB's daaruit lenen. Soms rijden er ook de overgebleven Plan D's (A+B) mee, hetgeen volgens mij historisch niet heel verantwoord is (wèl als versterking aan de reguliere stam, maar niet als vervanging van de K's).
Ik streef naar zoveel mogelijk de standaard samenstellingen, maar suggesties welkom.

Die 1206 is overigens een gepimpte 1215, nummertje veranderd, vishaak toegevoegd.

Citaat van: TonM op 28 oktober 2012 20:57
Op het forum is veel kennis aanwezig, maar voor vragen als deze verwijzen we meestal naar de site van Seinarm.
Dank je Ton. Deze had ik al gevonden. Geweldige site! Er staat veel prettige info, maar compleet is 'ie denk ik niet (lijkt me ook schier onmogelijk). Veel combinaties kan ik inderdaad maken, maar dan blijft er nog veel meer materiaal over.

Ik merk ook dat ik een overkill begin te krijgen aan internationaal verkeer. Dat is eigenlijk ontstaan doordat ik die Stalen D zo'n fraai model vind. Mochten er suggesties zijn de Stalen D's op een andere manier in te zetten, dan komen de Plan D's weer vrij voor een binnenlandse stam. Daarvoor zoek ik dan ook suggesties, want een binnenlandse trein uit louter Plan D heb ik zo niet op het netvlies. Roco suggereert door haar aanbod (startset van die samenstelling) een combi van RD+A+B+B, maar of dat een realistische stam is...

Mispoes

Zo, hij is fijn! Laat ie me eerst allerlei samenstellingen inkloppen, blijkt dat ie ze voor het grootste gedeelte al lang heeft... Volgende keer verwijs ik ook maar gemakshalve naar de seinarm van Gerard.... >:(
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Marc Riswick

Voordeel is wel dat anderen die mooie samenstellingen nu ook hebben gelezen. Werd dus toch zeer op prijs gesteld dat je zoveel getypt had.  (y)

Marc

Overigens...zou de trein Zandvoort-Heerlen/Maastricht ook niet kunnen? Misschien alle genoemde plan E's met de 2x plan W achter een 1200 natuurlijk?
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

1200blauw

Voor Zandvoort kom ik volgens mij twee Plan E B's tekort. Weet iemand of die ook regulier met 2x Plan W werden ingezet, of is Plan W uitsluitend versterking?

Citaat van: Mispoes op 28 oktober 2012 22:34
Zo, hij is fijn! Laat ie me eerst allerlei samenstellingen inkloppen, blijkt dat ie ze voor het grootste gedeelte al lang heeft... Volgende keer verwijs ik ook maar gemakshalve naar de seinarm van Gerard.... >:(

Ik weet het, ik weet het Poes, excuus. Ik heb ze zelf als een soort boetedoening nogmaals ingeklopt, dus ik weet hoeveel werk het is.  :-[
Ik hoop dat het niet ten koste gaat van de verstandhouding - heb je toevallig nog meer suggesties?  ;D

Marc Riswick

Ik heb altijd begrepen dat de standaard plan E stam bestond uit vijf wagens (A+B+B+B+RD) en de rest van die trein was dus versterking. Ik heb lengtes gezien van 8-12 wagens. W altijd als versterking.

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Rudolfph

#10
In de treinen van/naar Enschede reden de plan W's wel een tijd lang vast. Als je dus 2 (of alle 3) plan E B's uit die stam vervangt door de 2 plan W's B, dan heb je van plan E A+B+B+(B) over. Als je een RD er aan toevoegt, heb je een stammetje voor Zandvoort-Limburg of Zwolle-Roosendaal/Vlissingen. Een alternatief is dat je de bestaande stammen laat zoals ze zijn, dan kun je met plan E A+3 plan W B (ééntje toevoegen dus) een spitsstrein uitbeelden. Dat laatste reed zo in ieder geval eind jaren '80, eind jaren '70 weet ik niet, maar het lijkt me niet onmogelijk. Voor die UIC-X A weet ik zo niets, maar die misstaat ook niet op een opstelspoor bij het station, of je gebruiken om de aanschaf van een extra plan E RD danwel plan W B (mede) te financieren.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Mispoes

#11
Citaat van: Marc Riswick op 28 oktober 2012 22:40
Overigens...zou de trein Zandvoort-Heerlen/Maastricht ook niet kunnen? Misschien alle genoemde plan E's met de 2x plan W achter een 1200 natuurlijk?

De verhouding A / B rijtuigen is niet verkeerd voor zo'n Zvt-Mt trein, de P aan het begin of het eind kan ook gezien de foto in het 1300-boek (blz. 88). Je moet er alleen wel de ruimte voor hebben... :-\


Citaat van: 1200blauw op 28 oktober 2012 22:56
Ik hoop dat het niet ten koste gaat van de verstandhouding

bijjegek...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

Citaat van: Marc Riswick op 28 oktober 2012 23:02
Ik heb altijd begrepen dat de standaard plan E stam bestond uit vijf wagens (A+B+B+B+RD) en de rest van die trein was dus versterking. Ik heb lengtes gezien van 8-12 wagens. W altijd als versterking.

Marc
Dan heb ik voor een standaardstammetje een A en een P te veel. Die P kan altijd wel ergens meerijden, die twee Plan W's versterking, dus blijft efficient alleen de A over. Ik zou haast proberen aan een tweetal ICR B's te komen (pré renovatie natuurlijk), voor een stammetje van rond 1981: 1211+Stalen D+Plan E A+2xICR B, evt aanvullen met de beide Plan W's.

Citaat van: Rudolfph op 29 oktober 2012 17:14
In de treinen van/naar Enschede reden de plan W's wel een tijd lang vast. Als je dus 2 (of alle 3) plan E B's uit die stam vervangt door de 2 plan W's B, dan heb je van plan E A+B+B+(B) over. Als je een RD er aan toevoegt, heb je een stammetje voor Zandvoort-Limburg of Zwolle-Roosendaal/Vlissingen. Een alternatief is dat je de bestaande stammen laat zoals ze zijn, dan kun je met plan E A+3 plan W B (ééntje toevoegen dus) een spitsstrein uitbeelden. Dat laatste reed zo in ieder geval eind jaren '80, eind jaren '70 weet ik niet, maar het lijkt me niet onmogelijk. Voor die UIC-X A weet ik zo niets, maar die misstaat ook niet op een opstelspoor bij het station, of je gebruiken om de aanschaf van een extra plan E RD danwel plan W B (mede) te financieren.

Kom ik dus tòch weer een Plan E RD tekort... Dat was ook al een struikelblok voor de Noordzee Express. Een Plan E RD is logischer dan een Plan D RD, omdat dat meer in overeenstemming is met de uitvoering van de UIC-Xen en de beschikbare tractie. Misschien maar eens op zoek naar een extra RD.

Die UIC-X A was bedoeld om een buurlandstam uit een latere periode (ca 1980) te kunnen maken, maar volgens mij heb ik daar ook een bagagerijtuig voor nodig. Zijn er misschien met dit rijtuig andere combi's te maken die aan tijdperk en locatie voldoen, weet iemand dat?

Citaat van: Mispoes op 29 oktober 2012 22:04
Citaat van: 1200blauw op 28 oktober 2012 22:56
Ik hoop dat het niet ten koste gaat van de verstandhouding
bijjegek...
Het ging mij eigenlijk vooral om dat stukje dat je nu hebt weggelaten  ;D


Falkenberg

Citaat van: 1200blauw op 29 oktober 2012 22:58
Die UIC-X A was bedoeld om een buurlandstam uit een latere periode (ca 1980) te kunnen maken, maar volgens mij heb ik daar ook een bagagerijtuig voor nodig. Zijn er misschien met dit rijtuig andere combi's te maken die aan tijdperk en locatie voldoen, weet iemand dat?

De buurlandtreinen hadden zelden een Dms in de samenstelling, alleen in bepaalde treinen reed die mee. De Am kwam in die periode alleen in de buurlandtreinen voor.

dirkjan

1200blauw


Wat zou dat bijvoorbeeld een samenstelling kunnen zijn, uitgaande van bovenstaande?