Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Carsystem vraagje

in Elektronica en analoog

Gestart door Bust3R ÖBB, 20 mei 2007 11:52

Vorige topic - Volgende topic

Bust3R ÖBB

Ik zil in mijn nieuwe baan het faller carsystem gaan inbouwen, echter heb ik een vraagje.

Is het mogelijk de autootjes te laten stoppen anders dan met een stopspoel? Dit moet namelijk op een gedeelte waar ik geen gat kan maken voor een stopspoel  :-|
Ik kan er wel een klein beetje frezen, maar ook dat niet te veel, vandaar.
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

WillemNS

Hallo,

Je kunt het wel doen met een busplaatsje, die je dan met draadjes door verbind.
Desnoods maak je de draadjes 10 meter ;D

Willem

Bust3R ÖBB

Hoe werkt dat dan? Dan heb je toch ook een stopspel nodig ofzo, of zit ik er helemaal naast?
Ik weet de werking van die busplaat niet  :-X
Mvg, Wouter

Website -- FB

tinus

hallo,
komt deze stopplaats in het zicht of verdekt?

tinus.

Bust3R ÖBB

DE plaats komt in het zicht te liggen. Dus de afwerkig e.d. moet goed kunnen. Er zijn weinig gebouwen in de buurt om iets in te kunnen stoppen (1 laad/los station)
Mvg, Wouter

Website -- FB

Geoffrey Korstanje

Voor de werking en alle onderdelen moet je eens op deze site kijken.
In het menu vind je ook de stopplaats.
Met een .pdf file hoe je deze in moet bouwen.

Bust3R ÖBB

Ik zie op die site dat beide dingen in de weg moeten worden verdiept, maar dat kan dus niet.
Mvg, Wouter

Website -- FB

ex-DR V100

Om je voertuig te laten stoppen heb je een magnetisch veld nodig die de reed-relais in het voertuig "omzet" Je zult dus altijd een spoel in de buurt moeten hebben om het veld "aan en uit" te kunnen zetten.

Groet Marc

Bust3R ÖBB

Moet die spoel altijd onder de weg liggen? (wat bij mij dus niet gaat) Of is het ook anders over te brengen?
Dat ik die spoel bv in het laas/losstation plaats?
Mvg, Wouter

Website -- FB

FCA

Beste VIRM,

Je kan overwegen decoders van Infracar te gaan gebruiken. Dit is een systeem waarbij in de Faller auto's een decoder wordt geplaatst die o.a. via een infrarood zender te bedienen is.
Ik meen dat er ook nog een ander vergelijkbaar systeem van DC car (of Car DC) bestaat.
Volgens mij heeft het Infracar systeem ook de mogelijkheid om een soort file-beveiliging op je auto's te bouwen. Bij deze beveiliging zit er een infrarood zendertje op de achterbumper van de auto en een ontvanger op de voorbumperbumper. Als de ontvanger een infrarood signaal oppikt dan stopt de auto.
Je kan de ontvanger natuurlijk plaatsen waar je zelf wilt dus als je nu een zender langs de kant van de weg zet en de ontvanger aan de zijkant van de auto plaatst dan moet dat wel gaan werken.
Als je een beetje handig ben zou je dit overigens zelf ook wel moeten kunnen maken, dan hoef je in ieder geval niet een duur Infracar systeem aan te gaan schaffen.

Tip: kijk eens op de volgende site's

http://www.modellautobahnen.de
http://www.shop.modellautobahnen.de
http://home.arcor.de/thomas.hisgen

mvrg

Pieter

Laurens66

Ergens in die auto zit inderdaad een reed relais die door een magnetisch veld gesloten of geopend wordt, weet ik zo even niet.

Jij moet zien of je met een elektromagneet dit ding kan activeren, normaal gesporken gebeurdt dit vanuit de onderkant maar mischien kan de magneet ook wel aan de zijkant, kwestie van proberen waneer hij stopt bij welke plek van de magneet.

RichardV

Het stoppen gebeurt met een reedschakelaartje wat in het voertuig zit. Je bouwt de spoel normaal 11 mm rechts van de leiddraad in de baan. Misschien kun je een permanent magneet vinden die sterk genoeg is om het reedschakelaartje te schakelen. Deze magneet zou je dan mechanisch op de juiste plaats kunnen schuiven/bewegen (bijv. met een wisselmotor oid) Dit neemt in ieder geval minder hoogte in en is evt door het ophogen van de weg onzichtbaar te maken.

succes,

Richard
Trams en treinen (1:1/1:22,5/1:45/1:87) TPIII en IV