Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Bemo Te 2/2

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Simon Stenneberg, 29 juni 2006 17:55

Vorige topic - Volgende topic

Simon Stenneberg

Afgelopen weekend heb ik via Marktplaats tweedehands een 2-assige rangeertraktor van Bemo (H0m) gekocht. Helaas ontbrak de originele verpakking en dus ook de handleiding.
Hoewel op alle wielen een stroomafnemer zit lijkt één wielstel dat niet te doen:



Heeft iemand een tip, of kan mij een kopie van de gebruikshandleiding bezorgen?
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

maartenvanderburgt

Misschien op Marktplaats ? ;)

(of: misschien is goedkoop duurkoop?)

Maarten

BVZfan

Hmmm.... ik had gedacht dat deze wel op de site van Bemo zou staan (Klik), maar daar staat deze lok niet tussen.

Als je een beetje Duits kunt, zou je het kunnen proberen op het  Albulamodell Forum. Hier zitten een hoop smalspoorders (Bemo) bij elkaar. En verschillende mensen hebben wel zo'n Te 2/2.

Succes,

- Paul
Groet,
Paul

Website: http://zermattbahn.weebly.com

René

Maak de wielen eens goed schoon met wasbenzine. Het aangekoekte vet en vuil is een isolator en veroorzaakt slecht contact.
Vergeet ook de binnenkant niet. Daar waar de stroomafnemers contact maken met de wielen. Dit zijn de twee zwakke schakels bij alle loc maar in het bijzonder bij twee-assertjes.
Eventueel zou je de contactdruk van de stroomafnemers nog kunnen controleren.

Ik zal thuis nog even kijken naar de handleiding, die moet ik nog wel hebben maar of er iets bruikbaars in staat betwijfel ik.

succes
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

BVZfan

Citaat van: René Wolf op  1 augustus 2006 10:07
Ik zal thuis nog even kijken naar de handleiding, die moet ik nog wel hebben maar of er iets bruikbaars in staat betwijfel ik.

Daar heb je gelijk in. Bemo is er goed in om een mini-papiertje bij te voegen waar nauwelijks iets in staat.. :(

- Paul
Groet,
Paul

Website: http://zermattbahn.weebly.com

Simon Stenneberg

Bedankt zover voor de reacties.

Ik heb de lok gedemonteerd omdat ik de opbouw heb aangepast (van Te naar Tm). Bij het monteren heb ik ook het onderstel schoongemaakt, contactjes gecontroleerd e.d.
Het blijft niet soepel lopen, maar misschien ligt het ook aan de ouderdom en de 2-assig-heid. Ik heb inmiddels een 2e Te (maar dan vd RhB) en die loopt ook niet helemaal lekker   :-|

Gelijk metde Te heb ik een Ge 4/4 No 621 "Felsberg" 2e hands aangeschaft; een Bo'Bo' moet toch lekkerder lopen. Dat doet ie ook, maar alleen nog op N-spoor want ik moet de H0e-wielstellen nog verwisselen voor H0m...  :(
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

René

Als meerdere tweeassertjes niet erg mooi lopen zou ik toch ook even aan de rails denken. Goed schoonmaken, bv. met wasbenzine en bij voorkeur niet met een schuurblokje.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

stig

Mijn Tm 2/2 loopt prima, ook na nooit onderhoud gepleegd te hebben en jaren in een doosje geslapen te hebben en dat soort fratsen. Idd. zou ik het in je baan zoeken. Hoe ligt dat erbij?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Simon Stenneberg

Ik heb (nog) geen H0m-baan maar een proef-diorama gemaakt van 40x100 cm:




Daarom heb ik beide locjes mee naar mijn H0-baan genomen en op de schoonmaakborstel van Trix gezet; de RhB-Te 2/2 deed het inderdaad als een speer, de BVZ-Tm 2/2 echter niet. Daarbij kwam ik erachter dat beide asjes van de Tm wél stroom afnemen, maar dat het ene asje niet meedraaide. Daarom heb ik het locje van onderen weer opengemaakt en kwam erachter dat op de aandrijfas, die van voren naar achteren loopt en beide assen dmv tandwielen aandrijft, aan één zijde een plastic steuntje ontbreekt. Daardoor kan de aandrijfas aan die kant het tandwiel niet tegen de wielas aandrukken en loopt dat wielstel dus niet mee.

Omdat beide locjes kunstof-zij-drijfstangen hebben draaide de zij-drijfstangen van de Tm ook telkens dubbel. Het kunststof is daar ook te zwak voor.

Eh, snappen jullie het nog?
Het probleem is in ieder geval nu bekend; ik moet het ontbrekende deeltje te pakken zien te krijgen. Voorlopig heb ik de complete aandrijfas van de RhB-Te overgezet in de BVZ-Tm omdat ik die voorlopig als werklocje gebruik.

En natuurlijk helpt een betere baan ook, maar daarvoor denk ik aan meedoen met een vereniging die met modules werkt.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Floris Dilz

wat sowieso ook helpt is je locje gewoon eens goed laten inrijden als het lang heeft stilgestaan. Gewoon een keer een rondje leggen en gaan met dat ding, een locje wat lang heeft stilgestaan loopt vaak al een stuk beter als het een half uurtje rondjes gedraaid heeft. Wel steeds erbij blijven en steeds controleren of ie niet heet loopt of zo.