Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Maximale belasting tuimelschakelaar

in Elektronica en analoog

Gestart door MMTB, 29 juni 2006 17:14

Vorige topic - Volgende topic

MMTB

Ik wil de verlichting op mijn baan in zijn geheel kunnen uitschakelen met een tuimelschakelaar vanaf het bedieningsplateau, maar ik weet niet of de schakelaar het aan kan?

De specificaties van de schakelaar is 250volt 3A en ik wil 100 VA per schakelaar kunnen bedienen op 16 volt. Is dit mogelijk?

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

GerritM

100 VA bij 16V betekend een stroom van 100/16=6,25A
Voor die toepassing moet je dus een zwaardere schakelaar gebruiken.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

KC

Groetjes van Kees

GerritM

Dat is wel heel drastisch  ;D

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Chris

Dat zie ik niet zo snel op zolder gebeuren.

;D

Robkop

Hoi,

Je zou in combinatie met een lichte schakelaar een 12 V auto-relais kunnen schakelen. Die hebben een schakelbare stroom van 10A om bijv. mistlampen mee te schakelen. Ook mogen die dingen langdurig geschakeld staan. de stuurspanning zal ook best iets hoger dan 12V (gelijk)-spanning mogen zijn.
Misschien een ideetje  ;)
De groeten van Rob

Klaas Zondervan

Kijk eens bij Conrad. Die hebben tuimelschakelaars voor toepassing in auto's waar je rechtstreeks 20A mee kunt schakelen.
Je kunt ook eens in de specificaties van diverse schakelaars gaan spitten. Dan zie je dat je bij een lagere spanning vaak een hogere stroom mag schakelen. En ook niet onbelangrijk: bij wisselstroom kan een schakelaar vaak meer stroom aan dan bij gelijkstroom.
De beperkende factor bij elke schakelaar is het uitschakelen van de stroom, dan krijgen de contacten het meest te verduren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

MMTB

Ik heb in de Conradgids gezocht en daarin kwam tuimelschakelaars tegen naast  250 volt 3A ook 125 volt 6A aankonden. 6A heb ik nodig en op 16 volt zal het naar mijn idee geen kwaad kunnen met deze schakelaars. Toch?

Anders ga ik inderdaad over op de autoschakelaars, wel zo veilig.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

GerritM

Die moet voldoen, dat hij meer spanning aankan (125V i.p.v. 16V) is alleen maar beter. Het belangrijkste is dat hij 6A aankan.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz