Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Is het laatste buffetrijtuig te behouden?

in Grootspoor

Gestart door Mispoes, 24 juli 2012 10:07

Vorige topic - Volgende topic

ruudns

[off topic mode]Naar ik eens vernomen heb is astbest aanzich niet gevaarlijk. Het is de lengte/breedte van de vezel die het gevaar vormt. Zo wordt er al over gesproken dat de nano-buisjes technologie wel eens het "nieuwe astbest" probleem van de toekomst kan worden. ook die hebben de zelfde verhoudingen als de astbest vezels en gaan zelfs door de meeste beschermmaskers heen.[on topic mode]
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Thom

#46
Citaat van: Gert van den Heuvel op 24 juli 2012 19:39
Even voor mijn beeld: Je zult toch altijd een keer iets moeten met dat asbest?
Het verdwijnt niet vanzelf. Dus ofwel wordt zo'n rijtuig gerenoveerd voor museale doeleinden en moet het dan van astbest ontdaan worden ofwel moet het bij sloop/vernietiging eerst van asbest ontdaan worden.

Het ligt eraan waar, en wat voor asbest erinzit. Heb je over asbest vonkkappen voor schakelaars, of antidreunpasta op de wanden? Dat laatste is bijna niet weg te krijgen, een paar vonkkappen kun je opnieuw laten maken.

Veel museum objecten zijn ook niet ontasbest, maar asbest veilig gemaakt zodat asbest niet van zijn plaats komt. Veilig voor de reiziger, echter oppassen met het onderhoud, je kunt niet zo ergens een slecht stuk staal in de bak uitslijpen als er roestgaten in vallen. Je zult dan dat deel toch moeten laten ontasbesten eerst voor je er wat mee kunt,

D'r zitten heel wat haken en ogen aan vast nog.

en_voyage

Om nog héél even door te blijven gaan op het thema asbest: hoe doen de huidige museumorganisaties in Nederland en Duitsland het dan? Ik zie nog wel eens een stammetje oude Bm's van de één of andere Duitse hobbyclub voorbij komen bij speciale ritten en die bakken zouden toch ook het nodige asbest moeten bevatten. Toch moeten die dingen ook worden onderhouden en gereviseerd. Hoe doet men dat dan? Met de nodige ontheffingen en tijdens het werk bepaalde schotjes en afdekplaatjes vooral laten zitten? Ik neem aan dat die Bm's echt niet allemaal zijn gesaneerd.
- Edit- Volgens mij heeft Thom hierboven het antwoord al gegeven -


Misschien biedt de werkwijze van dergelijke clubs ook een voorbeeld hoe ook met het buffetrijtuig als museumobject zou kunnen worden omgegaan.

Ben trouwens benieuwd wie de huidige eigenaar is van het buffetrijtuig. Volgens mij is Müller van de Euro-Express rijtuigen een tijdje eigenaar geweest, maar is het daarna weer verkocht.

Groeten, Geoffrey

Taigagaai

Is hier in de afgelopen 6 maanden nog wat aan gebeurd of is het een stille dood gestorven?
Spoorgroet, Martin

JAB van Ree

Ik zou er niet teveel van verwachten Martin : meestal is het vooral heel veel geschreeuw maar zodra er handjes en centjes nodig zijn is het ineens oorverdovend stil. Zie de grote leegloop en problemen bij diverse reeds bestaande organisaties die de boel al amper draaiend kunnen houden.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Mispoes

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

nscargo

Het laatste buffetrijtuig krijg ik, van Frank.  ;)
Daar zit geen sprankje asbest in, dus deze zal zeker behouden blijven.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Taigagaai

Citaat van: JAB van Ree op 23 januari 2013 12:52
Ik zou er niet teveel van verwachten Martin : meestal is het vooral heel veel geschreeuw maar zodra er handjes en centjes nodig zijn is het ineens oorverdovend stil. Zie de grote leegloop en problemen bij diverse reeds bestaande organisaties die de boel al amper draaiend kunnen houden.
Daar betrap ik mij zelf ook al jaren lang op. Roepen dat ik ergens aan de slag wil, maar vervolgens niet verder kom dan donateur...
Spoorgroet, Martin

JAB van Ree

Martin voor veel stichtingen is alleen al donateur zijn een hele fijne uitkomst (y)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

en_voyage

Volgens mij hebben we in dit draadje gewoon eens hardop gefantaseerd/gebrainstormd/gemindmapped enzovoort over wat er allemaal bij zou komen kijken om het betreffende rijtuig naar Nederland te halen en op te knappen. Na een aanvankelijk enthousiasme werd het gejubel terecht getemperd met het in herinnering brengen van het feit dat het rijtuig wel eens vol met asbest zou kunnen zitten en dat je dergelijke projecten het liefst met een partner zou willen uitvoeren die al vaker met het bijltje van restaureren heeft gehakt.

Dat sommige mensen dit hardop denken als 'geschreeuw' lijken op te vatten, zegt iets over de frustraties waar vrijwilligers van museumclubs mee lopen. Iedereen heeft wel een mening over te behouden materieel, maar feit is dat de middelen nou eenmaal niet oneindig zijn. Aan de andere kant: niemand heeft hier geroepen dat het laatste buffetrijtuig 'wel eventjes' gerestaureerd zou worden, er zijn nog geen stichtingen opgericht (voor zover ik weet) en donateurs zijn nog niet gepeild.

Groeten, Geoffrey

rail4marcel

Daarbij zou men ook meteen afwijzend reageren als je zegt we halen even een 2400 terug uit Frankrijk. Maar dat heeft Chris uiteindelijk wel voor elkaar gekregen. Dus het is niet zo dat het echt onmogelijk is.
Voor grootspoorfoto's zie site

Mispoes

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

JAB van Ree

En ook ik kan me prima vinden in de post van Geoffrey! :)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jamie

Ik kwam een foto van het rijtuig tegen op de site van www.martijhaman.nl
Daar staat het vormalige rijtuig 007 in krombacher kleuren en graffiti te zien.
Foto is genomen in lengerich op 09-03-2013.
Is er toevallig iemand inmiddels naartoe geweest en foto,s van de binnenkant heeft kunnen maken?
Ik ben benieuwd.
Misschien kunnen die dan gepost worden?
Mvg jamie diks

martijnhaman

Foto's van het interieur staan gewoon op de site:
Resterende stalen rijtuigen > Buffet- en restauratierijtuigen > en dan op de tweede link klikken in het tekstblok

Of voor de luie  ;) websurfers: http://www.martijnhaman.nl/buffet_8880007_p2.htm

Martijn