Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Is het laatste buffetrijtuig te behouden?

in Grootspoor

Gestart door Mispoes, 24 juli 2012 10:07

Vorige topic - Volgende topic

Erwin Schuurman

nou kijk, daar ga je al. Dan is het ook nog eens een probleem....wat voor soort asbest. Als het spuitasbest of Amosietbeplating  is. Berg je dan maar!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spuitasbest

Dan moeten we met onafghankelijke lucht gaan saneren. Dat betekent dus een compressor buiten het te saneren objekt en dan luchtslangen die naar binnen lopen waar je aan gekoppeld zit...Hebben we een gruwelijke hekel aan. Plus dat het moeilijker te saneren is en je een berg schoonmaakwerk hebt. Maar zodra er iets concreets is moet je denk ik al een inventarisatie door een specialistisch bedrijf laten doen. En dan het liefst in Nederland want de Duitse regels kwa Asbest en saneren zijn meende ik nog strenger dan hier in nederland.
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Gert1

Even voor mijn beeld: Je zult toch altijd een keer iets moeten met dat asbest?
Het verdwijnt niet vanzelf. Dus ofwel wordt zo'n rijtuig gerenoveerd voor museale doeleinden en moet het dan van astbest ontdaan worden ofwel moet het bij sloop/vernietiging eerst van asbest ontdaan worden.

Misschien een hele gekke vraag: Maar wat gebeurt er eigenlijk met asbest dat uit gebouwen en voertuigen wordt gehaald?
Verbranden lijkt me uit den boze. Dus wordt dat spul ergens opgeslagen neem ik aan? Maar dan? Hoe lang blijft het bestaan?
Aan oxidatie zal het niet onderhevig zijn denk ik. Dus wat gebeurt er op lange tot zeer lange termijn met asbest?
Wordt het bijna net zo zorgvuldig opgeslagen als nucleair afval?

mvg,
Gert

timtrein

Asbest wordt bij mijn weten gewoon gestort op de vuilnisbelt. Iets anders kan je er niet mee: verbranden is onmogelijk. Die vuilnisbelten zijn dan vervolgens onbruikbaar natuurlijk, maar wat moet je anders/=.

tinus


Gert1

Misschien een gekke vraag: maar loop je dan geen kans op grondwatervervuiling? Of is asbest alleen maar gevaarlijk in de lucht omdat je het kunt inademen?

mvg,
Gert

Edsko Hekman

Als ik het zo snel even lees, zijn (een mogelijk) asbest aanwezigheid en financien eigenlijk het grootste probleem. Wellicht als goeie derde de staat van het rijtuig. Dat laatste is wellicht het snelst uit te vogelen en het goedkoopste. (ik heb dus echt geen idee hiervan, is maar een gevoel.) Dan weet je in ieder geval of het überhaupt nog kan. Is het een idee om met een paar mensen van het forum op vrijwillige basis te gaan kijken om te zien of het rijtuig nog rijvaardig (te krijgen) is? Volgens mij zijn er hier voldoende mensen op dit forum met verstand van zaken. Ik zelf bezit deze kennis echter niet. Een kwastje vasthouden tijdens het verven, dat kan ik nog wel.  ;D
Is het ding überhaupt te koop? (jaja, voor de juiste prijs is alles te koop... :D)

Rick

Citaat van: JAB van Ree op 24 juli 2012 14:29@Rick : Herik Rail heeft reeds goede eigen voorzieningen op dat gebied, 2 prima buffetrijtuigen, kleine kans dat die hier brood in zien.
De zaken gaan niet zo goed dat er uitbreiding van het park nodig is? ;)

Ja, ik weet dat Herik al genoeg rijtuigen heeft maar het leek mij dat zij juist het meest hebben aan het rijtuig als aanvulling op het bestaande park.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Luit

Asbest wordt wordt ingezameld dient in plastic te worden aangeleverd.
En zoals gezegd wordt het begraven.
Alleen de stofdeeltjes zijn gevaarlijk, het loogt niet uit, lost niet op dus gecontroleerd "isoleren" is de enige oplossing.
Excuus als het niet volledig is.

Gert1

[hypotetische mode]
Lekker is dat. Stel dat onze beschaving tot een einde komt, dan zijn toekomstige archelogen die onze troep opgraven gigantisch de klos...
[/hypotetische mode]

mvg,
Gert

JAB van Ree

Citaat van: Rick op 24 juli 2012 20:42
De zaken gaan niet zo goed dat er uitbreiding van het park nodig is? ;)
Ja, ik weet dat Herik al genoeg rijtuigen heeft maar het leek mij dat zij juist het meest hebben aan het rijtuig als aanvulling op het bestaande park.

Geen idee hoe goed de zaken bij Herik gaan, maar ik zou verwachten dat als men al uitbreiding zou willen het eerder een echt luxe diner-achtig rijtuig zou worden dan nog een 4e buffetbak. Maar als je het precies wilt weten zou ik er eens een belletje aan wagen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

CKLX

Citaat van: Mispoes op 24 juli 2012 10:39
De Railhobby maakte in 2006 nog melding van de aanwezigheid van het rijtuig in Kalenborn (Rijnland-Palts).

Ik weet dat er veel aan te merken is op de Railhobby maar zo de-actueel zullen hun artikelen nu ook weer niet zijn... ;D

Als auteur van het artikel: ik heb van een medewerker van de museumtrein tussen Linz en Kalenborn gehoord dat het rijtuig werd gebruikt voor illegale party's en na één daarvan in brand is gestoken. Vervolgens is het gesloopt. Ik weet niet meer of dat in 2004 of 2006 was. Dan zou ik het artikel en mijn foto's moeten opzoeken. Toen ik het rijtuig zelf in levende lijve heb gezien, was het al in betrekkelijk slechte staat.

CKLX

Erwin Schuurman

#41
Citaat van: Gert van den Heuvel op 24 juli 2012 22:10
[hypotetische mode]
Lekker is dat. Stel dat onze beschaving tot een einde komt, dan zijn toekomstige archelogen die onze troep opgraven gigantisch de klos...
[/hypotetische mode]

mvg,
Gert

Hoi Gert,

Dat heb ik me dus ook al regelmatig afgevraagd. Als wij aan het saneren zijn moeten we al onze rommel Dubbel verpakken, dus in 2 zakken, vacuum getrokken, of 2 lagen dik folie, vervolgens lazeren wij dat spul in een speciale container waar een grote asbestzak in hangt.



Die wordt dan dus vervolgens helemaal dichtgeknoopt. En dan inderdaad op de stort in een kuil gedonderd omdat je er inderdaad niks anders mee kan. het spul verbrand niet, het kan tegen de meest chemische rommel, dus dan maar storten terwijl er een bulldozer er overheen dendert. Je kan mij dan niet wijs maken dat er dan geen vezelemissie is. Lekker krom dus. Maar goed, er staatt in 4 talen dus op dat er asbest in zit. Alleen hopen dat de toekomstige archeologen dan een toekomstige steen van rosetta hebben  ;) Maar ja, Asbest komt uit de grond, dus er dan ook maar weer in.
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Marc tramt

Citaat van: Gert van den Heuvel op 24 juli 2012 22:10
Lekker is dat. Stel dat onze beschaving tot een einde komt, dan zijn toekomstige archelogen die onze troep opgraven gigantisch de klos...
Om dat nog even te nuanceren; asbest is een natuurproduct dat in dagbouw wordt gewonnen.
No dress rehearsel, this is our life.

ruudns

#43
Citeerasbest is een natuurproduct dat in dagbouw wordt gewonnen
de meeste die dat spul wonnen werden dan ook niet erg oud ;). Zie ook wikipedia
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Marc tramt

#44
Klopt, ik zeg ook niet dat het ongevaarlijk is. De risico's verschillen ook nog per asbest soort (wit, blauw, bruin).
Canada exporteert nog vrolijk tienduizenden tonnen asbest per jaar.  :o
Maar wat in de 007 zit valt zéér waarschijnlijk in de categorie 'gevaarlijke troep'.

Marc
(werkzaam bij een toko met asbestadvies en analyse in 't pakket)
No dress rehearsel, this is our life.