Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Gestabiliseerd en ongestabiliseerd uit een trafo.

in Elektronica en analoog

Gestart door Peter Kleton, 22 april 2007 18:32

Vorige topic - Volgende topic

Peter Kleton

Hallo,
Ik ben bezig met een tamelijk zware rijvoeding voor mijn schaal 1 treinen.
Er hoeft er maar een tegelijk te rijden, maar dan heb ik  toch ca 4 A nodig, bij ca 14V.
Ik heb een gestabiliseerde voeding van Conrad, voor 3 A .Net te weinig, wat stroomcap. betreft.
Nu wil ik die gestab. spanning alleen  gebruiken voor de handregeling, die dus met een paar transistors een geleidelijke aanzet en afrem schak. stuurt.
Dat kan die C** voeding makkelijk regelen, hij wordt nauwelijks belast.

   Voor de 4 A wil ik dan een aparte gelijkrichtbrug nemen, met de ~~aansluitingen parallel  aan die in de C** voeding.De  min aansl. komt aan de  min van de C** voeding. De plus is alleen voor de regeltorren.De trafo heeft een cap van 4 A ,dus ook dat kan.

De lok motoren lijken me niet geschikt voor thyristorregelingen, dat geeft vuurwerk bij de koolborstels, gewone gelijkspanning dus.

Mijn vraag is, of of ik de beide " minnen" aan elkaar kan leggen,zonder dat er vereffeningsstromen gaan lopen.
Wie heeft er commentaar op? Klaas?
Groeten,Peter
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

Citaat van: Peter Haaswijk op 22 april 2007 18:32
Mijn vraag is, of of ik de beide " minnen" aan elkaar kan leggen,zonder dat er vereffeningsstromen gaan lopen.

Peter,
je wilt ook al de ~~ aansluitingen aan elkaar leggen. Dat betekent dus dat de "onderste" diodes van de gelijkrichtbruggen parallel komen te staan. Dat levert niet zozeer vereffeningsstromen op, maar wel een onzekere stroomverdeling over de diodes. Het kan goed gaan, maar je kunt ook kans hebben dat de stroom onevenredig verdeeld wordt en dan kan er een diode sneuvelen.
De veiligste oplossing is om voor beide voedingen een aparte trafo te nemen en alleen de minnen aan elkaar te leggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Peter Kleton

Hallo Klaas,
Ik vermoedde al dat zoiets mogelijk was.
Maar het is wel eens goed, als een ander er wat over zeggen kan.
Dan maar aparte trafo's .  ;D
Groeten,Peter
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.