Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

universele schakelmodule conrad

in Elektronica en analoog

Gestart door Christiaan, 21 april 2007 17:00

Vorige topic - Volgende topic

Christiaan

Beste modelspoorders,

Wie kan mij helpen!

Ik ben bezig met mijn baan op te bouwen en heb een probleem met een keerlus, welke in 1 richting bereden gaat worden. Nu dacht ik dit op te lossen door middel van een universele schakelmodule (conrad 217374-91)  wat ik aanstuur m.b.v.  koploper bij het bezetmelden van een sectie.

Mijn vraag is kan dat met deze module en hoe moet ik het vervolgens aansluiten. Of zijn er andere mogelijkheden.

Ik heb een tekening gemaakt zoals ik denk dat het ongeveer zou moeten zijn.

http://home.hetnet.nl/~chris-post/Keerlus-modulle.gif

Graag jullie advies

Christiaan

Ik rij met 2 rail digitaal - koploper – decoder 63

- Baan in aanbouw - H0 - 2 rail digitaal - Koploper -

RoSoft

Christiaan, je hebt toch twee Funky keerlus printjes, is dat geen betere oplossing?

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Christiaan

@wim

Ja ik heb er twee inzitten, maar ik heb in mijn baanplan drie keerlussen inzitten.
De keerlus waar het omgaat had ik op mijn booster 3 aangesloten, maar dat vondt ik niet heel erg fijn toch een klein moment kortsluiting. Dus vandaar de vraag en volgens mij kan het dan voor 1 richting goedkoper en simpeler alleen weet ik niet hoe...

christiaan

RoSoft

Dat kan met 1 relais minder op de funky keerlusprint. Dus als je de bezetmelding zo opbouwd als met de funky keerlusprint, kan het met losse bezetmelder en twee losse bistabiele relais opgebouwd worden, alleen of het dan goedkoper is, ik betwijfel het.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

René

Als je de keerlus enkel gebruikt samen met koploper (of een ander besturingsprogramma) kun je de uitgang van een schakeldecoder gebruiken om daarmee een ompool relais aan te sturen. Bij het inrijden van de keerlus is de stand anders dan bij het verlaten van de keerlus.
Als het een keerlus in een enkelsporige lijn is, kun je dat ompoolrelais ook combineren met het wissel van de keerlus. In het laatste geval kan het ook zonder koploper bestuurd worden. Je moet dan toch zelf het wissel omzetten.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Jaap Post

Hoi Broer

heb je geen viesmann 5213 meer liggen kun je toch ook gaan gebruiken.
Ik meende  dat dat redelijk eenvoudig was, ik heb alleen geen eenvoudig schematje er van , mischien iemand andres??

Jaap Post
( Museumbaan in Schaal HO / gelijkstroom en Koploper )

Christiaan

@René

ja ik gebruik het zeker alleen met Koploper

@Jaap

Ik heb een viesman 5212 en een viessmann 5209

alvast bedankt

RoSoft

Drie opties, gebruik een gedeelte van de funky keerlus als uitgangspunt.

Of gebruik 1 van deze opties.

www.xs4all.nl/~pahasoft//bestanden/Keerlus.zip

Hans Kl

Wim,

Heb je grotere plaatjes? Ik kan er zo niet echt veel van maken :(
Thnx,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Klaas Zondervan

Hans, je kunt die plaatjes zelf op de oorspronkelijke grootte brengen.
Klik rechts op het plaatje, kies opslaan als.. , zet het ergens weg op je pc en open het dan met Paint of een ander tekenprogramma.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Christiaan

Wim, 

Bedankt, maar ik kan niet goed electonica schema's lezen......laat staan te begrijpen wat je bedoelt. ???
Vandaar ook dat ik naar het Conrad boek heb gegrepen.

Dus als iemand mij met een makkelijke uitleg kan helpen graag....

RoSoft

Dan houd het op Christiaan, want een makkelijke uitleg is er niet. Als je het aansluitschema niet snapt, dan kan ik in ieder geval niet zoveel meer voor je betekenen.

Heb je dan overigens dan wel die printen werkende gekregen, of liggen die ongebruikt in een hoekje?

Mvg
Wim.

Christiaan

@Wim

Nee die werken prima, daar had je ook een goede handleiding bij geschreven....
Overigens was dat ook voor mji de eerste keer dat ik zelf een printplaat heb gesoldeerd, dus ik zeg al doende leert men......

maar wie weet misschien bestel ik nog wel eentje bij je.... maar ik dacht dat het makkelijker en goedkoper zou kunnen......je mot ergens je geld vandaan halen toch?

christiaan

RoSoft

Kijk, dat is leuk om te lezen, dat het je gelukt is. Proficiat.

Mvg
Wim.

Christiaan

Is er dan niemand die zo'n apparaat heeft besteld bij Conrad :(