Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Projekt 083-338

in Banen of diorama's

Gestart door ex44, 27 februari 2012 21:09

Vorige topic - Volgende topic

ex44

#9420
Tja... deze wagons zijn dan ook minstens 20 jaar oud. (46239, zie ook hier) Geen idee hoe het met de huidige wagons over 20 jaar gaat...

Hans Reints

#9421
Ik heb hier al eens een draadje over geopend http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36502.msg554765.html#msg554765 
met het ombouwen van roco rongenwagens
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Basilicum

Zo'n tegenvaller heb ik ook al eens meegemaakt met deze wagens. :( De mijne zijn ongeveer van dezelfde leeftijd. Dat wordt vijlen aan de in te steken onderdelen, om het te voorkomen.

Groet,
Bas

ex44

@Hans: dit geval zou naadloos in dat draadje passen. Het was me wel al bekend dat het verschijnsel zich al vaker voordeed, maar ik heb tot nu toe geen doorslaggevende aanwijzing voor een oorzaak kunnen vinden, behalve dan een sterk vermoeden dat het aan de samenstelling van de kunststof zou liggen. Ook is me nog niet duidelijk geworden of de leeftijd van de modellen een rol speelt, het schijnt zowel bij oudere als nieuwere modellen voor te komen.

Het gekke is ook, dat de vorige wagen, die ik onderhanden had, ongeveer of net zo oud als deze, de problemen niet had.



Merkwaardig is ook, dat op de metalen onderdelen zoals wielen en buffers van de 'probleemwagen' een soort witachtige aanslag vertonen, die op de wagen zonder problemen niet aanwezig was (is).



Een merkwaardig verschijnsel, het kennen van de oorzaak zal wel niet direct tot een oplossing leiden, toch ben ik daar wel nieuwsgierig naar.

@Bas: ik ben me nog aan het beraden hoe ik dit bij deze wagen ga oplossen, en om problemen bij een eventuele volgende wagen te voorkomen - omzeilen is een beter woord -  zal ik jouw suggestie zeker overnemen.

tuurtje

Jan,

Die laatste vorm lijkt mij toch een vorm van oxidatie, als je de materialen weet waar de wielen van gemaakt zijn kan je gaan zoeken op Internet

Groetjes

Art
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

ex44

#9425
Of die oxidatie te maken heeft met het broze plastic, waag ik te betwijfelen. Tot nu toe heb ik het nergens benoemd gezien.
Eerst maar eens de wagens op die oxidatie en verdere gebreken geïnventariseerd. De wagen waarvan het plastic bij het aanbrengen van de onderdeeltjes afbrokkelde is de enige met geoxideerde wielen en buffers. Verder zijn er, inclusief de brokkelwagen, vier wagens waarvan de onderdelen nog moeten worden gemonteerd; er zijn vier setjes onderdelen aanwezig. Van één andere wagen ontbreekt een trapje, de rest is compleet.
Als ik nu de brokkelwagen z-stel en als plukwagen gebruik is dat ontbrekende trapje ook weer aangevuld. Om het 2 dozijn + 1 weer vol te krijgen, zal een volgend beursbezoek wellicht uitkomst bieden.

De doosjes van de wagens kennen twee nummers: 4386A en 46239.
Er zijn vier verschillende 'lay-outs' in de opschriften:









Binnen die vier categorieën heb ik zeven verschillende wagennummers kunnen ontdekken:


  • 676 0 257
  • 610 581
  • 610 678
  • 610 594
  • 610 600
  • 610 589
  • 610 591

Goed. Ik laat dus de brokkelwagen even voor wat die is en ga me bezighouden met de rest.

ex44

Er zijn nu twee dozijn OOT 42's voorzien van de nodige onderdeeltjes, zonder dat er verdere schade is ontstaan.



Nu nog de verfkwast voor de trapjes in het midden en de sluitseinhouders, en hier en daar de cosmetica wat bijkleuren.

Ruud K

Mooi gevarieerd qua opschriften, deze zelflossers. Ik heb er ook een paar van Roco, maar die behoren allemaal tot het vierde type. Met name type 2 vind ik boeiend. Welk artikelnummer heeft die?

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

In de loop der jaren heb ik er niet zozeer op gelet of ik elke wagen wel weer in z'n eigen doosje heb gestopt nadat ik ze er uitgehaald had, dus dat is maar moeilijk na te gaan.
25 wagens, 25 doosjes, 6 doosjes met nr 4386A, 19 doosjes met nr. 46239, 7 verschillende wagennummers in vier verschillende lay-outs.
Als ik nu van een bepaald wagennummer precies 6 exemplaren vind, dan horen die waarschijnlijk wel in de doosjes met nr 4386A (tenzij er meer wagennummers precies 6 exemplaren tellen). Verder is het puur giswerk, hoewel... die link hierboven, naar de site van hfkern, daar zou je nog wat info uit kunnen peuren.
Ik moet nu eerst bruine bonen koken, misschien dat ik er later vanavond nog zin in heb om dat uit te zoeken.  ;) :)

PS 't Is wel heel veel bruin vandaag...

Ruud K

Ja, met die link kom ik een aardig eind. Eens wat gaan puzzelen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

#9430
De 676 0 257 - 9  (die met het DB-embleem) is 4386A, productiejaar is mij niet bekend.
De overige zijn dus allemaal 46239, waarvan 610 591 uit 1992 stamt en de rest uit 1996.
610 581 bestaat niet, dat is een leesfout mijnerzijds.
Het 'type 2' wat jij noemt is 610 594.

Deetrein

om ze nog bruiner te bakken;
het afbrokkelen c.q. veranderen in 'bruin glas' schijnt alleen (of voornamelijk) bij de bruine goederenwagens voor te komen.

mvg. Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

ex44

Daar kon je wel eens gelijk in hebben. In die gevallen waar ik het 'spontaan brokkelen' eerder heb ervaren, ging het altijd om (bruine) goederenwagens. Ook anders gekleurde onderdelen (onderstellen, zwarte dan wel donkergrijze op te zetten onderdelen) van diezelfde wagons vertoonden het verschijnsel niet.
Aan de andere kant, in het draadje van Hans (alias Sobat Kras) is er ook sprake van een zwarelastwagen (SSy45? die is grotendeels zwart), een Plan D (dat rijtuig is blauw, turquoise of groen, maar niet bruin) en een Beierse S3/6, al weet ik niet of het daar om een Beiers groene of een DRG/DB zwart/rode lokomotief ging.
Dan wordt er nog melding gemaakt van Liliput-producten, die er ook last van schijnen te hebben, of te hebben gehad, nl een NS 7800 en de Badische IVh (BR 18.3). Bij de laatste voorbeelden lijkt me niet veel bruins te ontdekken.
Karst Drenth daarentegen schijnt ondanks die voorbeelden toch ook de bruine theorie aan te hangen.

Tulpendaal

Jan,
met schrik en verbazing volg je perikeln met bruine wagens en heb een blaue ingedachte die hetzelfde effect gaf (een van de grote gaten). Gelukkig schijnt het dus niet (alleen) aan linker handen te liggen wat toch ook weer veel burger moed geeft verder te gaan. ;D ;D
Misschien wordt het tijd maar even alle wagens op de kant te zetten en ons ee n overzicht van je baan te geven. Daarmee wij en jij de positieve vogelperspektieve krijgen en weer nieuwe moed wat anders aan te pakken.

Kortom, "vooral doorgaan"

Prettige avond en een goede start in het weekend.
Gr. Joke
Groetjes Joke

Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw

TRAM https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988

Eric B

Lijkt me toch echt een gevalletje van de verkeerde of te weinig weekmaker.
Als dat spul uit China komt niet echt verbazingwekkend, zoals het draadje van Sobat Kras ook al aangaf.
En daar kunnen we dan heel politiek correct over willen zijn, maar het is alom bekend dat er in China in die tijd vooral troep gemaakt werd!
En niet alleen toen, CE heeft niet voor niets de extra betekenis Chinese Export.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.