Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Projekt 083-338

in Banen of diorama's

Gestart door ex44, 27 februari 2012 21:09

Vorige topic - Volgende topic

Ruud K

Het aspect rijeigenschappen was nog niet ter sprake gekomen en daar wil ik ook nog wel iets over kwijt. Of een model goed rijdt, vind ik ook heel belangrijk. Meestal verkoop ik een model als de rijeigenschappen ontoereikend zijn, bijvoorbeeld ontsporen of een slechte stroomafname. Je kunt dat niet altijd van te voren inschatten en dan heb je zogezegd een kat in de zak gekocht. Dat overkomt iedereen in deze hobby wel eens. Het is daarom heel belangrijk dat we hier ook ervaringen over die rijeigenschappen uitwisselen. Zo was de informatie die Wim (Sneek) gaf over het makkelijk ontsporen van de nieuwe rijtuigen van Esu/Pullman voor mij een reden om ze (voorlopig) niet aan te gaan schaffen. Anderzijds waren de berichtjes van Wim vaak wel weer aanleiding om naar iets op zoek te gaan, bijvoorbeeld aparte goederenwagons of treinstellen als de railbus van Brekina.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

sneek

Ach dat is toch ook  het leuke van een gezamenlijke hobby  (y) elkaar wat helpen en van elkaar leren. En we houden elkaar scherp  ;D . Er komt weer genoeg leuk tijdperk drie materiaal dit komende jaar!

Wat de ESU-rijtuigen betreft, ze lopen hier nu probleemloos na aanpassing van een discutabel stukkie spoor. Maar ruime bogen blijven wel een pré. Groot voordeel van deze rijtuigen ten opzichte van bijvoorbeeld de Roco variant is dat de Pullman uitvoering zijdezacht loopt, weinig rolweerstand en dus kunnen ook locs met wat minder trekkracht er mee uit de voeten.

Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

guest7823

Citaat van: 44 op 23 januari 2016 22:36
De wanden van het wagentje zijn krom!


ehhh, hoe denk jij dat z'n wagen d'r uitziet nadat de bovenkant een lel heeft gehad van een vracht in te laden profiel ijzer o.i.d. Of een volle knijper stortgoed. Goed, heb jij een wagen waarbij dat toevallig aan twee kanten gebeurd is ...

En jij je maar af vragen waarom de arbeiders iedere keer zo schelden als ze een van de zijdeuren deuren dicht moeten krijgen   ;)

Ruud K

Lezend in de nieuwste Miba (2-2016) kreeg ik, naar aanleiding van foto's van een modelbaan, plotseling een idee voor dit open wagentje. Waarom gebruik je het niet om er een model met geopende deurtjes van de maken? Kwestie van zagen (Sobat Kras) en lijmen. Zoiets dus:





Fotofragmenten uit: Miba 02-2016, uitg VGB 2016, p. 10 en 11.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

Citaat van: Paul Bender op 26 januari 2016 11:32
En jij je maar af vragen waarom de arbeiders iedere keer zo schelden als ze een van de zijdeuren deuren dicht moeten krijgen   ;)
Ha! Inspiratie voor een verhaal bij het Bww in Lümmeln. :P

Groet,
Bas

Railroadtycoon

Citeer
..Het is daarom heel belangrijk dat we hier ook ervaringen over die rijeigenschappen uitwisselen. ...

Rijeigenschappen hebben naast rij- en rolgedrag van wagons (en loc's niet te vergeten) ook in niet geheel onbelangrijke mate, zeg gerust maar zeer belangrijk, veel te maken met het railmateriaal waarover wordt gereden. Veelal test met moderne wagens met goede rijeigenschappen op inferieure rails. De oude Fl*, Roco (messing, code 100), Lima en Joeff rails hebben bijvoorbeeld "kraters" als puntstukken waar nieuwe RP25 en NEM wielen meer moeite mee hebben dan met de Roco Line, Peco en Tillig rails waar de puntstukken duidelijk fijner zijn gemaakt. Omgekeerd wil ouder materiaal daar vaak weer lastiger door. Uiteraard is het ook belangrijk hoe de rails is gelegd, maar dat mag voor zich spreken.
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Reinout van Rees

Citaat van: Paul Bender op 26 januari 2016 11:32
ehhh, hoe denk jij dat z'n wagen d'r uitziet nadat de bovenkant een lel heeft gehad van een vracht in te laden profiel ijzer o.i.d. Of een volle knijper stortgoed. Goed, heb jij een wagen waarbij dat toevallig aan twee kanten gebeurd is ...

En jij je maar af vragen waarom de arbeiders iedere keer zo schelden als ze een van de zijdeuren deuren dicht moeten krijgen   ;)

In plaats van schelden kan je ook professionele hulp (met een volle grijper) regelen, toch?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)


ex44

CiteerHa! Inspiratie voor een verhaal bij het Bww in Lümmeln.

Dat laat ik tegenwoordig doen, Bas.  ;D :P

ex44

#9414
CiteerDe discussie over mate van detaillering is praten over iets subjectiefs, zoals Jan al schreef. Dat komt door verschillen in interesse, vaardigheden en voldoening van modelbouwers.

Misschien kun je daar nog een factor aan toevoegen: hebberigheid die ontstaat door de steeds beter gedetailleerde modellen van bepaalde merken.
Met name doel ik daarmee op producten zoals van ESU, Brawa en misschien nog anderen. Waar Roco nog steeds teert op oude glorie, zoals in het geval van de Umbauwagen of de vooroorlogse Eilzugwagen, komen genoemde fabrikanten met dezelfde wagens voorzien van een detaillering die zijn weerga niet kent.



CiteerOf een model goed rijdt, vind ik ook heel belangrijk.

Helemaal mee eens. Soms kun je daar zelf niet iets aan doen, en soms ook wel, en dat geeft dan weer extra charme aan het model, vind ik.

CiteerEr komt weer genoeg leuk tijdperk drie materiaal dit komende jaar!

Jep. Ik ben m'n centen alweer aan 't tellen...  :'(

Citeerehhh, hoe denk jij dat z'n wagen d'r uitziet nadat de bovenkant een lel heeft gehad van een vracht in te laden profiel ijzer o.i.d.

Mee eens, Paul, zo'n effect heb ik zelfs wel eens expres aan een wagon meegegeven:



Maar in dit geval was de ronding wel heel mooi egaal gevormd, en bovendien -in feite- zo minimaal dat het alleen een mierencopulist als ik opvalt. Zo minimaal ook, dat het een eitje was om te corrigeren.
Met een rambam vol profielijzer of basaltblokken zou je een veel onregelmatiger deuk krijgen volgens mij, als je zo'n houten wandje niet al helemaal aan flinters slaat.

Citeer...met de Roco Line, Peco en Tillig rails waar de puntstukken duidelijk fijner zijn gemaakt. Omgekeerd wil ouder materiaal daar vaak weer lastiger door.

Helemaal juist. Ik heb welgeteld twee keer meegemaakt dat een wagentje over de kleinijzers van Roco-line-rails ratelde, dat waren wagentje van Klein-Modellbahn uit vroeger dagen. Kwestie van asjes vervangen.

ex44

Zoals gezegd, ik ben wel een aanhanger van de "één-meter-regel", hoewel ik er niet vies van ben om, puur voor het genoegen, een mooi gedetailleerd model neer te zetten. Daarbij is mijn stelling dat, hoe verder je je verliest in detaillering, hoe meer je je beperkt in de keuze van het materieel. Een voorbeeld, stel dat je kiest voor de Brawa 4yg-rijtuigen. Ze worden uitgebracht in diverse uitvoeringen, zowel periode III als periode IV, maar ook daarbinnen zijn er weer variaties in de opschriften. Was de eerste serie volgens de opschriften nog gestationeerd in, ik geloof, Frankfurt (a.M.), de volgende serie die eraan komt heeft, als ik me niet vergis, Essen als thuisbasis.
Wat nu gedaan? De Frankfurters maar laten liggen omdat het waarschijnlijker is dat de Essenaren wel in Lümmeln zijn gespot en die uit Frankfurt niet? Hoe ver wil je gaan?

Nogmaals, ik hou wel van detail, en ik kan me best verlustigen aan details, zoals die bijvoorbeeld aan een rijtuig van Ade te vinden zijn. Nog leuker vind ik het zo'n rijtuig zelf in elkaar te zetten. Maar wees nou eens eerlijk, hoeveel van de drie rijtuigen op de foto hieronder zijn van Ade en hoeveel van Roco? Trouwe lezers weten dat die Halbspeisewagen voor het oog van het forum is gemonteerd en dus afkomstig is van Ade, maar voor welk van de andere twee rijtuigen geldt hetzelfde?


Basilicum

Als ook nog op stationering van rijtuigen gaat letten, kun je een groot deel van de verzameling omnummeren. Pfff, die kleine cijfers en letters worden witte vlekjes op een halve meter afstand. Voor mij twee bruggen te ver.

Groet,
Bas

Oh ja. Gokje: de Halbgepäckwagen is van Ade.

ex44

Sorry Bas, ik heb je op het verkeerde been gezet. De formulering

Citeermaar voor welk van de andere twee rijtuigen geldt hetzelfde?

suggereert dat tenminste één van beide wagens van Ade zou zijn. Dat is niet het geval, beide zijn van Roco.
Maar 'bewezen' is wel dat van enige afstand gezien het verschil moeilijk op te merken is.

Bij gebrek aan inspiratie, of eigenlijk is die er wel, maar verkeert nog in de 'broeifase', dus ik moet het anders zeggen: zolang de aanwezige inspiratie zich nog niet in iets concreets laat vertalen, hou ik me maar even bezig met wat lopende bandwerk. En om daar nou een uitgebreid verslag van neer te zetten...



Of nou ja, lopende band... de één moet worden opgeknapt, de ander moet worden voltooid, maar het blijft veel van hetzelfde, zo'n halve Hendrik.

ex44

Nee, lopende bandwerk is 't niet, zeker als dat fenomeen "bros plastic" om de hoek komt kijken.
Tot nu toe ging 't goed, maar bij wagen nr. 5 sloeg het noodlot toe.
De wagen komt min of meer nieuw uit 't doosje, dwz er is nog niks aan gebeurd, alle toeters en bellen moeten er nog worden opgezet: rangeerderstrapjes, rangeerdershandgrepen en lantaarnhouders.
Bij de trapjes ging het fout, die donkergrijze plastic dingetjes duw je in een gat waar ze dan in klem komen te zitten. Tenzij het plastic van de wagon afknapt bij dat beetje druk:







...Dan moet je weer met lijm in de weer...

Ruud K

Behoorlijk vervelend en ergerlijk. Jammer dat Roco geen constante kwaliteit van de kunststof kan regelen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus