Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Projekt 083-338

in Banen of diorama's

Gestart door ex44, 27 februari 2012 21:09

Vorige topic - Volgende topic

Hans_omBC


OlivierV

Je blijft ons toch geweldig amuseren met je ombouwsels hoor Jan!  (y)
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

Dat hoop ik maar, Olivier. Maar fijn om te horen dat er in elk geval eentje is, en ik denk wellicht nog wel een paar.

Toch eigenlijk best wel verbazingwekkend, hoeveel "studie" het ombouwen van zo'n wagentje nu eigenlijk vergt. SC geeft dan wel een aantal aanwijzingen, van wat je allemaal zou kunnen veranderen, maar het is -althans, dat vind ik- wel belangrijk dat je je van tevoren een beetje een beeld vormt van hoe je daarbij te werk zou kunnen/moeten gaan bij die veranderingen die je ook daadwerkelijk zou willen doorvoeren. "Griffstangen ersetzen" door exemplaren van messingdraad bijvoorbeeld, vind ik dat de moeite waard? en zo ja, wat zijn dan de juiste afmetingen? Klakkeloos de maten van die op de wagon aanhouden? Nee dus, tekeningen bestuderen.
Idem Rangierertritte. SC vervangt ze door die van Weinert. Heb ik die liggen? En zo nee, heb ik een alternatief? Of laat ik de voorhanden gewoon zitten, ook al zijn dat tamelijk vormeloze plastic appendixi...

Kortom, een goede voorbereiding is het halve werk. En het kost nog eens een aangename hoeveelheid tijd ook.

En oja, Rangierertritte heb ik wel:



Alleen zijn dit linkse, en ik moet rechtse hebben...

jerrytrein

Ik waardeer ook je ombouw(verslagen) zeer
en je baan en verhaaltjes ook  ;)
Vooral t lezen  (y)

ex44

Fijn, dank je, Jerry!

Voor ze aan het chassis van de Omm 21 vastgelijmd gaan worden, hier nog even het verschil tussen de treetjes van AW-Lingen en de oorspronkelijke:


VFR

#9365
Hoi Jan,

Ik liep net in het draadje Kolen en Staal van Sobat Kras tegen een foto aan van een trein met OOt 42's ergens in Europa. De wagonnen waren allemaal zeker niet tot de nok gevuld. Dat zal alles te maken hebben met het soortelijk gewicht van het product wat vervoerd wordt en wat dat doet voor de asdruk. Het is dus niet altijd logisch om zo'n wagon vol te laden. Misschien iets om te onthouden voor de uitvoering op onze modelbanen.

Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

Zeker, er is verschil in gewicht van de diverse stoffen die vervoerd worden. IJzererts heeft een veel groter soortelijk gewicht dan bijvoorbeeld cokes, en cokes is ook weer lichter dan steenkool. Bijgevolg zal een wagon, die tenslotte ook een maximum aan te laden gewicht kent, van het één meer volume dan van het ander kunnen bevatten. In het draadjes van Kras zie je wagons die maar voor pakweg de helft volgeladen zijn met ijzererts, qua volume zou er veel meer in kunnen, qua gewicht niet.
Ik herinner me ineens dat ik me daar al eens mee beziggehouden heb, toen ik met de OOtz 43 van Roco (ex-Klein) bezig was. Dat staat ook nog steeds op m'n emmerlijst: naar een ertsmijn toe gaan om erts te halen.

Basilicum

Trek je de Om 21 makkelijk uit elkaar of zijn de onderdelen drastisch aan elkaar gelijmd of geklikt? Ik neem aan dat je niet lukraak de bruine bak in de ene hand en het zwarte onderstel in de andere hand neemt en ze blind uit elkaar rukt.

Groet,
Bas

ex44

#9368
Aan het hele wagentje is er niks verlijmd, er zijn alleen klikverbindingen. Bak en onderstel zijn aan elkaar geklikt met vier "haken" aan de bak, die in corresponderende openingen in het onderstel vallen. Wagon op z'n rug en met een kleine schroevendraaier de haken iets naar binnen drukken en dan voorzichtig wrikken.


Basilicum

Aha. Weer wat geleerd. :)

Groet,
Bas

ex44

Op de vorige pagina was dit plaatje te zien:



Op de koppelingen na zijn hier alle onderdelen van het wagentje te zien.

Sander Fondse

Pas wel op, net zoals bij enkele anderen Roco wagons is het plastic soms zeer broos. Vooral die 4 lipjes die de bak op het onderstel houden willen nog wel eens afbreken. Ik heb onlangs nog een bak-transplantatie moeten doen nadat bij het eruit wrikken van een lading - met teveel houtlijm erin - de bak stukken plastic begon te verliezen. Bij het demonteren van een oudere wagon om die op het onderstel met kortkoppeling te zetten braken die nokjes af en moest er even wat secondenlijm gebruikt worden.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

ex44

Ik weet 't, Sander. Bij de demontage was ik daar ook op bedacht, en ben met het nodige aan moed, beleid en, euh, een eenvoudige doch voedzame maaltijd vooraf te werk gegaan. Met succes, er is niks afgebroken. Wat er los kwam heb ik er met opzet afgesneden.
Als tegenprestatie heb ik er ook weer wat opgeplakt:



De OOt 42 al dan niet met Kadee-koppelingen spookt nog steeds door m'n hoofd. Hoe groot is het verschil in afstand tussen de wagons eigenlijk met GFN cq Kadeekoppelingen? Want stel dat ik meerdere "koppelwagens" maak en vervolgens samen in een enkele trein zet, lijkt het dan nog wel?

Uitproberen dus, eerst de GFN-versie:



Vervolgens met de Kadee's geïnstalleerd:



Hm, dat scheelt haast niks. Maar hoe gaat dat door een R3 bocht?



Daar mankeert ook niet alles aan. Niks in de weg dus, al wil ik tien koppelwagens hebben.

jerrytrein

Waren die ootmet klauwkoppelingen niet zonder buffers

ex44

#9374
Toen de eerste series van wat later de OOt 42 zou worden werden gebouwd, is er wel wat gerommeld met de Scharfenberg-koppeling op die wagens. Bij de DB hebben ze daar niet mee gereden, voor zover ik weet.
Die van mij hebben allemaal buffers. Heel eerlijk gezegd zou het wel makkelijker zijn om met Kadee's te werken als die buffers er niet waren (in de Verenigde Staten van A. en ook elders wordt zonder buffers gereden, daar doet de koppeling als middenbuffer dienst, en de Kadee is tenslotte een product uit de VS van A.).

Maar in Duitsland rijden ze (het is 1967!) nu eenmaal mét die dingen. En dus ik ook.