Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Projekt 083-338

in Banen of diorama's

Gestart door ex44, 27 februari 2012 21:09

Vorige topic - Volgende topic

MAGG

In plaats van riet zou je ook aan siergrassen kunnen denken. In allerlei diktes te vinden.
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

ex44

Dat zou zomaar kunnen, Michaël! De kunst is om dingen met een modelbouwersoog te bekijken: "kan ik dit ergens voor gebruiken en zo ja, hoe?".
Zo moet ik nog een rongenwagen met een lading dunne buizen hebben, gemaakt van spermarietjes.

ex44

#9347
Terwijl de schuifdak en -wandwagen nog in behandeling is, heb ik de volgende slachtoffers alweer bij elkaar gezocht.

Waar ik eerder schreef, over de Omm 52, dat dat één van m'n favoriete modellen is, kan ik dat evenzeer stellen over de Kds-wagentjes. Silowagens noemt men die ook wel, hier in de lage landen.
Maar die zijn er in soorten en maten, en daarbinnen heb ik niet zozeer een voorkeur.

De Kds 54:



Hier ga ik niet al te veel aan verspijkeren. Kadee-koppelingen, remhendeltjes verven en misschien nog andere buffers erop, dat zal het zo'n beetje zijn.
Een klacht over deze wagentjes van Roco heb ik eigenlijk wel; de relingen van de bordessen boven op de wagen hebben nogal de neiging om te roesten.

Nummer 2 (nee, niet van de lijst van ergernissen), de Kds 56:



De planning is grotendeels gelijk aan die van de Kds 54: koppelingen en remhendels.

Nummer drie. Wel toepasselijk, want ipv twee silo's telt deze wagon van Piko er drie:



Een eerste serie van 7 stuks werd door de DB in 1961 gebouwd, gevolgd door nog een serie van 9 stuks in de jaren 63/65, waarbij de neigingshoek van de silo-onderkant werd gewijzigd, van 45o in 60o.
Ongeveer in dezelfde tijd werd een opdracht van nog eens 40 stuks vergeven, waardoor het totaal aantal wagons van dit type gebracht werd op 56 stuks. Met recht een zeldzaamheid om aan te treffen dus.
In 1970 werden de laatste exemplaren door de DB verkocht aan de privé-maatschappij EVA/VTG.

Ook deze wagon is al eerder in dit draadje aan de orde geweest, volgens mij heb ik toen beschreven hoe ik het één en ander aan armaturen heb vervangen, en ook het aanbrengen van de gebruikssporen is al aan de orde geweest. Wat dat betreft zal er dus verder niks te melden zijn, en ook het blokkeren van de KKK's is nauwelijks het noemen waard.
Ik zal er dus verder geen woord meer over vuil maken, en aangezien hier voorlopig verder niks meer te lezen of te zien valt kun je net zo goed nu overschakelen naar een ander draadje.

ex44

Het opzoeken van de volgende 'slachtoffers' bleek toch niet zo prematuur als gedacht. Nu is het een soort lopende bandwerk geworden; meerdere wagentjes tegelijkertijd op tafel, zodat bepaalde handelingen 'in één streep door' uitgevoerd kunnen worden.



Dat schiet lekker op zo!

141

Jij bent goed bezig!  (y) De "karretjes" knappen daar enorm van op.

Gr. Clemens
Onbereikbare doelen; die gaan zo lekker lang mee.

Basilicum

Citaat van: Man met de kwast
Het opzoeken van de volgende 'slachtoffers' bleek toch niet zo prematuur als gedacht.

Sommige exemplaren komen vanzelf naar je toe. ;)

Groet,
Bas

ex44

Ik zie vanzelf wat er op m'n pad komt, Bas.  ;)

@Clemens: altijd leuk om te horen! Wel weet ik, dat de meningen verdeeld zijn; de één waardeert het meer dan een ander.Je zou kunnen zeggen dat er voor- en tegenstanders zijn, wat vervuilen betreft. Een veelgehoord argument is dat je wagentjes onverkoopbaar zouden worden - welnu, ik heb daar al eens eerder over gezegd dat mij dat niet zo bezighoudt. Ik zie het als materiaal om bezig te zijn, om er mee te doen waar ik zin in heb. Ik laat ook m'n aardappels ongegeten op m'n bord liggen omdat ik ze anders niet meer zou kunnen verkopen.
Maar dat moet iedereen zelf maar weten.

Maar zo'n trein met wat gebruikssporen levert in mijn ogen altijd wel een aardig beeld op, waarbij vooral de kleine remhendels met achterliggende bordjes een aardig accentje geven.



Ik moet wel zeggen, dat ik me wel eens zorgen maak omdat jullie bepaalde wagentjes voor de zoveelste keer krijgen voorgeschoteld, dat ik in herhaling val, zogezegd. Maar wat dat betreft kunnen jullie nog wel wat verwachten, als ik het in de kop krijg te beginnen aan de OOt 42's, daarvan staat nog een halve Hendrik op de nominatie de behandeltafel te passeren.
Sommige daarvan hebben al een bewerking achter de rug, waar ik al dan niet tevreden over ben, zoals deze:



Niet dat daar niks meer aan hoeft te gebeuren, integendeel, de trapjes tussen de loskleppen horen bruin te zijn, evenals de sluitseinijzers, die moeten dus nog een kleurtje krijgen. Net als bij dit exemplaar:



Hier vind ik echter de vervuiling van de draaistellen wat te geprononceerd, dat mag best wat afgezwakt worden. Bovendien moeten er nog de "Bremsecken" worden aangebracht.

Er zijn er ook, die nog in het geheel geen behandeling hebben ondergaan, zoals deze:



Maar goed, om ze nou alle 25 hier in dit draadje de revue te laten passeren is ook weer zo wat.

Een ander 'probleem' vormen de koppelingen van deze wagens. Momenteel zijn ze allen voorzien van de bekende Fleischmann kopelingskop. Zoals inmiddels wel als bekend mag worden verondersteld, ben ik bezig de goederenwagens in mijn bestand uit te ruste met koppelingen van Kadee, naar mijn mening de koppeling waarmee je het mooist kunt rangeren; ze koppelen boterzacht (die van GFN moet je echt in elkaar drukken) en ook ontkoppelen gaat makkelijk, hetzij met behulp van een (ondergrondse) magneet, hetzij met een satéprikker.
Omdat ik van plan ben althans een groot dee van de OOt 42's in een zgn Ganzzug te laten lopen, lijkt het mij niet erg zinvol alle GFN-koppelingen door Kadee's te vervangen. De vraag is dus eigenlijk: hoeveel van die wagens rust ik uit met Kadee's?
Eerst maar eens twee of vier halve, zodat ik ze als "koppelwagen" kan gebruiken. Daarna kan ik wel verder kijken.

ex44

Vanuit Dönsdorf, waar men blijkbaar kampt met een hardnekkig overschot aan open wagens, arriveerde vandaag een tweetal fabrieksnieuwe wagons, te weten 1 exemplaar Omm 53, onberemd, en 1 Om 21. Fabrieksnieuw betekent naar Lümmelneraner begrip onbruikbaar. Er zal dus het één en ander aan moeten gebeuren. Ik verheug me er nu al op, en u?


Basilicum

#9353
Dönsdorf is benieuwd wat Ammeräth te zijner tijd met dit duo gaat doen. :)

Citeerhoeveel van die OOt 42-wagens rust ik uit met Kadee's?
Twee wagens lijken mij voldoende. Eén aan het begin en één aan het einde van de trein. In Lümmeln worden ze niet geladen of gelost voor zover ik weet. Ermee rangeren is dus niet nodig.

Groet,
Bas

tijgernootje

Ik ben benieuwd hoelang het duurt voor de grondstoffen voor het bruikbaar maken van de diverse wagons op is,en wat dat voor crisis met zich mee gaat brengen als men er telaat achter komt dat het op is  ;D  ;)
Hier geraken de recent gekochte grondstoffen voorlopig niet op,de grondstoffen zijn namelijk zo hard als beton en dat horen ze volgens de beschrijving niet te zijn.
Hoe dat op te lossen heeft men echter helaas niet vermeld  :-\
Voor wat betreft je kolentrein,je kan als je weet hoeveel je van die wagons hebt en hoeveel je er maximaal rond kan laten rijden in 1x,er stammen van 2 of 3 sets van maken,dan breng je aan het begin en eind van zo'n set die kadee's aan en klaar is Jan  ???
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

Citaat van: BasilTwee wagens lijken mij voldoende. Eén aan het begin en één aan het einde van de trein.

Ja. Maar een hele halve Hendrik is zo'n 31/2 meter, één of meer loks niet meegerekend. Een beetje veel voor m'n schaduwstation. Daarom dacht ik aan vier halve, dan heb ik twee kwarten Hendrik, die ik eventueel, wanneer dat door de logistieke omstandigheden vereist wordt, kan samenvoegen.

Citaat van: Florilstammen van 2 of 3 sets van maken,dan breng je aan het begin en eind van zo'n set die kadee's aan en klaar is Jan

Dat dus.

Citaat van: DönsilicumDönsdorf is benieuwd...

Wel, eerst zoals te doen gebruikelijk: de boel de vernieling in helpen:



Of het nu een versie met, dan wel een versie zonder remmen wordt, de remblokken moeten sowieso verwijderd worden, want die hebben zo'n eind buiten de wielen helemaal niks te zoeken:



Wordt het een onberemd exemplaar (een zgn "Leitungswagen"), dan zou eigenlijk ook de rest van de reminstallatie moeten verdwijnen.



Omdat ik daar nog niet helemaal uit ben, laat ik dat gewoon zitten. Als het ding op de rails staat, zie je daar sowieso niet veel van terug.

Wat dat betreft heeft Roco het met de Omm 53 beter bekeken, daar is dat remgedoe er los in te steken:



Moet je wel iets hebben om te steken, en dat is niet het geval. Ook niet relevant, trouwens, want die Omm 53 is onberemd (Leitungswagen) en dat laat ik zo.
Maar eerst maar even die Om 21. Volgende keer weer meer.

ex44

CiteerIk ben benieuwd hoelang het duurt voor de grondstoffen voor het bruikbaar maken van de diverse wagons op is,en wat dat voor crisis met zich mee gaat brengen als men er te laat achter komt dat het op is

Huh? Grondstoffen op?
Er wordt eerder gezorgd voor uitbreiding van het assortiment dan voor aanvulling. Dat laatste is wel het minste waar ik me zorgen over maak, laat staan over een crisis in welke omvang ook. Voor zover die gerelateerd is aan grondstoffentekort dan.

jerrytrein

Die Oot hebben verschillende DB opdrukken
Zijn die verschillend of hetzelfde met enkel andere logos en opdrukken
En die Omm ,kan je de remblokken niet naar binnen plaatsen

ex44

De OOt 42's zijn allemaal hetzelfde type, wel is er wat variatie in opdruk (en nummers).

De remblokken zijn na de amputatie onbruikbaar. Maar ik heb nog wel wat van dat Weinert-ombouwspul op voorraad liggen, misschien zijn daar ook wel remblokken bij.

ex44

Dit is namelijk wat er na wat hak- en snijwerk overblijft:



Het "Sprengwerk" (hoe heet dat eigenlijk in ons Dietse dialect?) kan ook worden verwijderd. Het onderstel wordt door Roco voor verschillende wagentjes uit de zgn "Juniorserie" gebruikt, vandaar dat het er op zit. Maar het kan weg dus.