Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

EU12 Diorama: Reinier "Door de dijk"

in We bouwen een diorama

Gestart door Reinier Z., 5 november 2011 15:17

Vorige topic - Volgende topic

Reinier Z.

De voortgang gaat nu echt maar millimeter voor millimeter, maar toch zijn er nog wat klusjes geklaard: Er is een bakstenen dorpel onderin deze deurkas gemaakt, een 'houten' lat toegevoegd waar de deur tegenaan gaat sluiten, en de bovenkant is gevoegd. De muren kunnen later pas, want eerst moet de verf op de nieuwe dorpel uitgehard zijn.
Reinier

Reinier Z.

Resultaat van gisteren, de verdere aankleding van de achtermuur. De grote steen bovenop ligt in werkelijkheid op de verankering van het bovenscharnier van de coupuredeur. Nagemaakt in hout, het moet nog een keer geschuurd en geschilderd worden om de houtnerf kwijt te raken. Hij ligt hier trouwens nog los, want ook in model ga ik 'm gebruiken ter afdekking van het deurscharnier.
Reinier

Reinier Z.

Weer een klein stapje verder: Alle muren zijn gevoegd.

Sommige voegen krijgen nog wat extra verf om ze beter te vullen, en daarna kunnen de muren worden vervuild.

Door de grijze voegen komt het vlechtwerk wel aardig uit, dus het was de moeite van het snijwerk uiteindelijk wel waard. De foto verraadt ook de foutjes, zoals het bovenvlak van de dorpel onderin de deurkas, die een beetje golft. Ik denk dat ik dat lekker zo laat, want als het diorama klaar is kun je toch niet meer vanuit deze hoek naar de muur kijken.
Reinier

Rinus H0

Wat te zeggen? Dat het er gewoon erg goed uit ziet! En op de foto zie je nou eenmaal foutjes die met het blote oog nauwelijks opvallen inderdaad. Ben echt benieuwd naar het eindresultaat. Gr.Martijn
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Reinier Z.

Bedankt voor het compliment! En het eindresultaat? Daar komen we wel een keer, hoewel 't nog even kan duren.

Zojuist bezig geweest met het draaipunt voor de coupuredeur. Plaatje volgt morgen wel, het is bedtijd geworden...
Reinier

Reinier Z.

Hier dan de plaatjes:

Draaipunt voor de toekomstige deur:

Idem, met de muur (los) geplaatst:

En zo ziet het er van onderaf gezien uit.
Reinier

NS6400

Ga je hem werkend maken?
Ik snap trouwens nog steeds niet hoe dit nou werkt, Zit er een soort van deur in die openzwaait? Ik dacht namelijk dat deze coupures altijd met losse balken of betonnen platen werden gedicht.

Zoiets als dit. (SGB)

Reinier Z.

Ja, hij wordt werkend. En je hebt zowel coupures die met balken worden gesloten, als ook coupures die met een deur worden gesloten. Ik bouw allebei: de voorste is een balkencoupure, de achterste krijgt een deur. Dat is bij de dubbele coupure die als voorbeeld dient ook het geval.

EDIT: kijk maar eens op deze link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Rijksmonument_509156_Dijkcoupure_Kwadendamme.JPG

Dit is de coupure in de SGB-lijn, die trouwens nog steeds in gebruik is en 's winters ook echt dicht zit. Hij stamt uit dezelfde periode als de achterste coupure van mijn diorama en is bouwkundig ook grotendeels gelijk.

Nog een keer edit: Ik zie dat je zojuist hetzelfde plaatje hebt gevonden...
Reinier

Viktor

Dion

groetjes Dion

Reinier Z.

Vervuilingspoging, waarvan ik het resultaat in real life eigenlijk beter vind dan op de foto. In ieder geval ben ik voldoende tevreden om er verder van af te blijven. Vanavond komt er alleen nog een bewerking met wat groen.
Reinier

MarklinKoen

1:1 DE2-en Stalen D-prutser in Haarlem, en bezig met een 1:87 modulebaantje!

Simplex

Mvh Steef

Romar

Welke categorie zat je ook alweer? ;D
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Viktor