Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Wat is dit voor treinset (1960) ???

in Algemeen

Gestart door Spoortief, 22 juli 2011 12:48

Vorige topic - Volgende topic

Spoortief

Begrijp dat mijn vraag niet in de recente berichten opduikt dus waarschijnlijk verkeerde categorie gebruikt.
(originele vraag staat onder Algemeen, persoonlijke kennismaking, het vroegere "even voorstellen").

Ik heb recent deze foto uit het archief van mijn overleden ouders opgevist met vermelding maart 1960.
Nog geen drie jaar oud was ik daar.

Heb hier (uiteraard) geen enkele herinnering aan.
Ben wel benieuwd wat voor speeltje dat was...

Nu weet ik in ieder geval wel weer waar de fascinatie vandaan kwam voor die blauwe 1100 die ik al zo graag wilde toen ik 12 was..

Weet iemand wat voor speeltje dit treinsetje was, anno 1960 ?

Bj voorbaat dank voor jullie reakties

MVG
Marten
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

Viktor

Ik weet niet precies wat voor set het is,
maar in het modelspoormuseum in Sneek heb ik hem ook gezien

Gert1

Die is zo te zien nog ouder dan dat Märklin-model.
Leuk hoor!   (y)

mvg,
Gert

Viktor

ik ben niet echt expert van oude modellen,
maar als ik naar plaatjes van treinen uit de jaren '60 kijk lijkt deze trein me wel eerder...  ???
in datzelfde museum was namelijk ook een märklin baan te zien uit de jaren '60,
en die baan was al een stuk kleiner. In de Railhobby van april stond ook een artikel over modeltreinen,
bij de foto stond dat er een paar uit 1953 kwamen, en die zagen er toch al wat 'moderner' uit dan deze  ::)

http://nl.wikipedia.org/wiki/1100_(locomotieftype)

Hier staat de de 1100 in 1950 in dienst genomen werd, ongeveer dat jaar dan?

Spoortief

Lijkt me niet dat het H0 was.
Ten opzichte van die peuter lijkt het natuurlijk allemaal groter maar ik denk toch eerder iets van rond de 1: 60 of zo.

Ook niet gezegd dat het Maerklin was maar zou best kunnen.

Ik denk verder dat ik er ergens bij vrienden/kennissen mee mocht spelen want als het van mij was geweest had ik dat wel geweten.

Veel later had ik pas zelf een (H0) Marklin baantje en wilde op mijn 12e een 1100 kopen met mijn eerste verdiende (aarbeipluk)geld.
Door deze foto dacht ik ineens te begrijpen waarom het toen perse de 1100 moest zijn.
Grappig daar zo, meer dan 50 jaar later, achter te komen.

Ik was ook best teleurgesteld dat die 1100 in de winkel in Groningen niet op voorraad was en ik dus een 1200 kocht dankzij additionele funding door mijn ouders.
Wachten op een besteling was er niet bij...
Achteraf vond ik die 1200 natuurlijk veel mooier nog dan de 1100.

THX voor jullie antwoorden en plaatjes.

Marten
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

Treinhobbijist

Lijkt mij heel veel op het railmateriaal waar ik ook nog wat dozen vol van heb, blikken spoor 0 (nul) rails.
Veel van deze rails is nog van voor de oorlog / net na de oorlog.
Deze set is natuurlijk nieuwer, door de aanwezigheid van de 1100.
Ook Engelse treinen zijn leuk

Floris Dilz

die opwind-1100 zie je vaker, kwam van een warenhuis dacht ik (V&D ofzo?), hij is er in blauw met plan E-rijtuigen en in turquoise met plan D (alleen andere opdruk op dezelfde bak), zoals op de foto te zien een behoorlijk donkere versie turquoise.

Gert1

@Marten: Geen idee wie het meisje op de foto is? Anders zou je eens aan haar kunnen vragen waar de foto genomen is?
Wellicht kom je dan iets verder met je speurtocht.

mvg,
Gert

Spoortief

Mijn zusje van 2 was dat maar ook haar geheugen dekt die periode niet (meer)..
.

Viktor

Toen ik vandaag in Simpelveld bij de zlsm was kwam ik hem stomtoevallig weer tegen,
hier stond op het bijschrift dat het een een blikken naoorlogse trein was. Ook stond er een andere trein naast waar Märklin op stond. Deze trein zal dan waarschijnlijk ook van Märklin zijn.

henk

Eerder BUB denk ik. In ieder geval heeft BUB zo'n blikken 1100 op twee assen gemaakt met bijbehorende rijtuigen. In het speelgoedmuseum in Deventer staat ook een mooi garnituur.

Op Marktplaats momenteel een turkooise set.

http://link.marktplaats.nl/468522150

Op de doos een foto van de echte turkooise 1100 en dat is weer leuk voor de kleurenmaniakken.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hubertus

Maak van die doosfoto maar een 1300.  ;)

henk

Oh ja, nou ja, ook mooi toch?  :D

Het is in ieder geval een setje uit de laatste periode van BUB. Wij vinden zoiets tegenwoordig mooi/bijzonder, maar het werd ook in die jaren al niet meer heel erg gewaardeerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Nanno

Dit is een loc van BUB,spoor 0,eind jaren "50,begin "60. Er waren vanaf 1954 sets met 2 goederenwagens en 2 rijtuigen(plan D turquoise).
Later,1958, werd het turquoise ook hier vervangen door blauw en werden er,naast de plan D, ook plan E wagons gevoerd,deze wagons zijn echter zeldzaam.
De hele ontwikkeling van deze sets werd gestimuleerd door V&D,die destijds importeur/verkooppunt was van BUB.
In een andere topic,kan hem niet zo gauw vinden,is er ook gesproken over een lok NS2200 van BUB in h0.  Ook deze,plus de FRICO wagon,werden door toedoen van V&D geproduceerd.