Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten

in BNLS Litter Bin

Gestart door St00mboy, 1 april 2011 10:49

Vorige topic - Volgende topic

willyTEE


  Activiteiten van Hattons blijkbaar geïntegreerd in  Rails of Sheffield .

   gr   Willy

 

Hans van de Burgt

Deze foto verdient gewoon een plekje in de LitterBin. Een LBSCR H1 Atlantic Class op Victoria Station.



Ik kan me vergissen, maar het lijkt dat er een GWR Stroudley wagen achter hangt.

Gr, Hans

bask185

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ferdinand Bogman

Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

TonM

Citaat van: Hans van de Burgt op 27 maart 2024 07:30
Ik kan me vergissen, maar het lijkt dat er een GWR Stroudley wagen achter hangt.

Het lijkt mij dat jij je inderdaad vergist. Dit is zeker geen GWR rijtuig.
Bovendien, de eerste rijtuigen met draaistellen van de GWR verschenen een paar decennia nadat Stroudley daar was vertrokken en ongeveer rond de tijd van diens overlijden.

Wel een mooie plaat trouwens  (y)

Grtz, Ton

JohanDC

Is het geen LBSCR 48' (Balloon) brake, ontworpen door Billinton?

GD

Nog een bespiegeling op de onlangs in Antwerpen gevonden LNER furniture container klik Niets bijzonders aan de hand  volgens de maker van het filmpje.

Groeten,
Gerard

BrightonBelle

Citaat van: Hans van de Burgt op 27 maart 2024 07:30
Deze foto verdient gewoon een plekje in de LitterBin. Een LBSCR H1 Atlantic Class op Victoria Station.

Gr, Hans

Mooi, met die man ervoor, geeft fraai idee van het formaat! En rustig in Victoria....

Grtz Gerard


sncf231e

Mooie plaat Hans!

Vandaag werd deze Engelse Pacific loc gebracht.



Ik heb gezocht naar het prototype, maar kan dat niet vinden. Ligt dat aan mij?

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

janw

#19885
Even de datum van je poststempel checken zou ik denken

TonM

Citaat van: sncf231e op  1 april 2024 14:36
Ik heb gezocht naar het prototype, maar kan dat niet vinden. Ligt dat aan mij?

Had deze loc niet de naam "Princess of Wales"?

Grtz, Ton


Hans van de Burgt

Vandaag iets geks gedaan. Ik heb bij Rails of Sheffield een Southern Leader Class besteld van KR Models in British Railway Green. Hij zou eind dit jaar geleverd worden. Maar dat zegt tegenwoordig niets; voor hetzelfde geld duurt het echt véél langer. Temeer omdat KR een relatief nieuwe (kleine) speler is op de Britse modelspoormarkt.



De "Leader" was een experimentele 0-6-0+0-6-0T Class stoomlocomotief, geproduceerd in het Verenigd Koninkrijk naar het ontwerp van de innovatieve ingenieur Oliver Bulleid. De Leader was een poging om de levensduur van stoomtractie te verlengen door veel van de operationele nadelen die verbonden waren aan bestaande stoomlocomotieven te elimineren.

Het was bedoeld als vervanging voor de verouderende vloot van de LSWR M7-klasse tanklocomotieven die nog in bedrijf waren bij de Southern Railway (SR). Het ontwerpwerk begon in 1946 en de ontwikkeling ging door na de nationalisatie van de spoorwegen in 1948, onder de auspiciën van British Railways (BR).

Het Leader-project maakte deel uit van Bulleids wens om de stoomlocomotief te moderniseren op basis van de ervaring die was opgedaan met de vloot van elektrische treinstellen van de Southern Railway. Bulleid was van mening dat de houding ten opzichte van de arbeidsintensiteit van stoombediening was veranderd tijdens de naoorlogse periode, waarbij de voorkeur werd gegeven aan diesel- en elektrische locomotieven. In een poging om het voortdurende potentieel van stoom te demonstreren, verlegde Bulleid de grenzen van stoomkracht, in de hoop dat het kon concurreren met diesels en elektrische locomotieven op het gebied van arbeidsbesparing en gebruiksgemak.



Het ontwerp omvatte veel nieuwe kenmerken, zoals het gebruik van thermische sifons, draaistellen en cabines aan beide uiteinden van de locomotief, wat resulteerde in zijn unieke—voor een stoomlocomotief—moderne dieselachtige uiterlijk. Verschillende van zijn innovaties bleken echter onsuccesvol te zijn, wat deels de annulering van het project in het begin van de jaren 1950 verklaart.



Er werden vijf Leader-locomotieven gestart, hoewel er slechts één werd voltooid. De operationele locomotief werd getest op het voormalige Southern Railway-netwerk rond Brighton. Problemen met het ontwerp, onverschillige rapporten over de prestaties en politieke druk rond de sterk stijgende ontwikkelingskosten, leidden ertoe dat alle locomotieven van de klasse werden gesloopt tegen 1951.

Een "waardeloze" loc dus in het eggie... Maar een heel bijzonder object op onze Britse BMb ModuleBaan.

Gr, Hans

zuylen

#19889
Ik heb hier inderdaad een documentaire over gezien. De Engelse versie van de NS2600 maar dan als stoomlocomotief. ;D Machinisten kregen het benauwd door de hoge hitte. En er waren nog wat andere issues waar de loc last van had die ik zo snel niet meer weet. :police: Toch is het wel een buitenbeentje in stoomloc land.