Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten

in BNLS Litter Bin

Gestart door St00mboy, 1 april 2011 10:49

Vorige topic - Volgende topic

Marcel112

Steef,

Is die nog ergens te bestellen?
Lijkt mij niet onhandig met al die buitenlandse bananen op de BMB. ;D
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Simplex

Mvh Steef

Merlin674

Marcel,
Er is een tweede productierun beschikbaar van de 00 gauge sneeuwploegen. Kijk maar op https://www.footplate.co.uk
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Hans van de Burgt



Niet alleen Leen is enthousiast over de Hunt magnetische koppelingen. Bij de normale short-versie op de Bachmann Birdcage coaches was de bumper afstand echter té groot. Nu met de ultra short-versie is de afstand uitstekend. De koppeling werkt perfect, ook in de slingerbeweging over de wisselstraat, en in de 438mm krappe bogen. Het leuke is dat zo'n Hunt koppeling ook koppelt in bogen.

Ik vermoed dat het ontkoppelen op afstand kan lukken, door een omhoog komend pinnetje dat de eerste as van een aan de loc gekoppelde wagen blokkeert.

Gr, Hans

St00mboy

#16639
Tijdens het BMB-rijweekend van 22/23 augustus jl. mislukten er twee van mijn experimenten om oude rijtuigen kort te koppelen met magnetische Hunt koppelingen  :-\:

Citaat van: St00mboy op 24 augustus 2020 22:49
Het afgelopen weekend heb ik tijdens het BMB-rijweekend de Hunt koppelingen op de oude rijtuigen getest. De eerste complete trein die ik op het spoor zetten was er een met 7 of 8 GWR centenary rijtuigen van Airfix/Hornby:


Dat ging gelijk al mis in de S-boog van de oude keerlus. De gangways zijn niet van rubber gemaakt, maar van stug plastic en de rijtuigen werden uit de bocht gedrukt. De tweede poging met de Bachmann Bulleid rijtuigen met papieren tussen-gangways ging op dezelfde manier mis: de papieren harmonica is blijkbaar sterk genoeg om een rijtuig uit de bocht te drukken:


Dat is jammer, want het zag er visueel juist zo goed uit. Deze rijtuigen zullen nu iets verder uit elkaar moeten om er goed mee te kunnen rijden. Ik heb zojuist ronde neodymium N50 magneten met een diameter van 3mm en een dikte van 1mm en 1,5 mm in een ver land besteld om tussen de koppelingen in meer afstand te creëren. Hopelijk is 1 of 1,5 mm genoeg.
...............

De eerste magneten van 1.5mm dik zijn binnen:


De rijtest kan ik wegens gebrek aan een boog nu niet uitvoeren, maar ik heb wel gelijk maar eens even gekeken of het visueel veel verschil maakt:






Bij gebruik van deze magneten tussen de Hunt koppelingen ontstaat er tussen de GWR Centenary rijtuigen op de middelste foto nu een dunne spleet. Bij de SR Bulleid en de LMS rijtuigen wordt die spleet gemaskeerd door de papieren gangway. Misschien kunnen we nog eens iets bedenken om tussen de GWR rijtuigen te proppen om het er mooier uit te laten zien, maar de spleet is te klein voor de papieren gangways.
De vraag is natuurlijk of deze magneten invloed zullen hebben op de trekkracht van de verbinding en of je ze vast moet plakken. Om te beginnen ga ik ze niet vastplakken, omdat ik pas iets plak als het echt niet anders kan en deze magneten lijken zo goed vast te zitten, dat je ze er alleen maar vanaf kan schuiven. De trekkracht lijkt op gevoel nog ongeveer hetzelfde te zijn als voorheen zonder de magneten, maar dat zou eigenlijk een keer op een rijdag of zo met een trein van een rijtuig of 10, 12 uitgetest moeten worden.

Als hiermee het probleem van de rijeigenschappen opgelost is, dan kan ik er goed mee leven. Er komen binnenkort nog dunnere magneten aan, dus het experiment wordt hoe dan ook vervolgd.

Leen.

St00mboy

#16640
Ja hoor, hij is er weer met zijn prachtige foto's:


https://www.railtalk.info/magazine/issue167high.pdf

Wederom met dank aan forumlid Erik Mijd.

Leen.

St00mboy

#16641
M.u.v. op die van de West Somerset Railway is er vandaag weer de nodige activiteit te beleven op de webcams van onze preserved railways.

Grosmont op de North Yorkshire Moors Railway:


Er is wel een verzoek aan de klanten: "We are asking visitors to the café to wear a face covering and use the hand sanitiser stations provided." Ik ben benieuwd hoe de klanten met hun gezichtsbescherming voor hun zuignap  ;) de bestellingen op zullen slurpen.  ???

Havenstreet op het Isle of Wight:


Tywyn Wharf op de Talyllyn Railway in Wales:


Corfe Castle op de Swanage Railway:


Leen.

Jelle Jan


Hans van de Burgt

De nieuwe Wainwright SECR D Class lijkt geweldig mooi te worden.
Net als de andere varianten.





Foto's Rails of Sheffield

Gr, Hans

St00mboy

#16644
De Terrier van Rails/Dapol is evenals de D Class uit dezelfde stal ook mooi. Volgens Jennifer Kirk is het zelfs een perfect model waaraan niets mankeert:
https://www.youtube.com/v/ICUJFlbZs4U

Graham Muspratt heeft echter wel een paar "verbeterpunten":
https://grahammuz.com/2020/05/18/another-terrier-a1-a1x-class-takes-to-the-rails-of-sheffield/

Sam van Sam's trains reviewt de concurrentie in de vorm van de nieuwe Terrier van Hornby:
https://www.youtube.com/v/COqNX_JOb3M

Ook die komt goed uit de review. Ik heb daarnaast nog een paar recensies gelezen en de Terrier van Rails wint het op de veruit meeste punten van die van Hornby. Er zijn echter drie punten waarin hij achter blijft:
1) De achterkant van de cabine.
2) Het cabine interieur.
3) De coal rails op de coal bunker.

De achterkant van de cabine ziet er echt niet uit. De ramen zijn keurig netjes, maar hij zit samen met een stuk dak tegen de achterkant aan geplakt, waardoor je drie heel leijke gleuven te zien krijgt. Hier zie je er twee, de derde zit op het dak:


In de cabine zijn de ramen in tegenstelling tot aan de buitenkant niet erg netjes afgewerkt. OK, bij die van Hornby zit er gewoon een plastic plaat tegen de achterkant, maar dit is ook niet erg fraai:


Er zit ook een stuk dak aan de achterkant vast, waardoor je een lelijke gleuf op het dak te zien krijgt, vooral bij witte daken, maar ook op de zwarte:


Op dezelfde foto zie je ook de coalrails, die binnenin de coalbunker staan i.p.v. erop.
Heel jammer dat ze bij Dapol af en toe van zulke bokken schieten.  :-\ Het had een topmodel kunnen zijn.

Leen.

St00mboy

#16645
Een tijdsbeeld: Londen in 1933 (in kleur en bijna zonder ruis):
https://www.youtube.com/v/MRAOrIfcvkU

Elders op het forum is vandaag al deze kleurenvillum uit 1937 met in het tweede deel fraaie beelden van Londen gepost. Het eerste deel betreft de reis er naartoe:
https://www.youtube.com/v/-Dbvj6-SdX0

Londen is een paar jaar later door de Schw****, eeeehhhh, vijand voor een groot deel platgebombardeerd, dat maakt deze beelden heel bijzonder.

Leen.

Hans van de Burgt



Nu we hier een hele reeks films voorbij zien komen, wil ik niet achterblijven. Op YouTube is een zesdelige TV serie van de BBC te zien over de enorme invloed van de spoorwegen uit de stoomperiode op de Britse samenleving. In zeer verzorgde en gedetailleerde scenes wordt een fantastisch en verrassend beeld weergegeven van de 19e en begin 20e eeuw. Met uiteraard heel veel mooie treinen, overigens afkomstig van de vele Britse Preserved Lines. Ik bedenk me dat een soortgelijke serie over het Nederlandse equivalent waarschijnlijk onmogelijk zal zijn, hoezeer ik die ook wel eens zou willen zien om eea te kunnen vergelijken.

Aanrader dus! Zie:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLltivhgN97V3pA599vy_pzuq32ESnZGZh

Gr, Hans

bask185

Ik heb een vraagje over o.a. terriers.

Wat is dat blok wat bij veel locomotieven voorkomt voor de voorste wielkap? Ze hebben het niet allemaal

Ik vond aanvankelijk de gele terrier wel mooi, maar dat blok voorop vind ik echt niet mooi staan. Het is voor mij zo'n blikvanger :-\
Wordt het toch een ander kleurtje  :laugh:

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

v140

Hoi

Als je op youtube naar de site van Absolute History gaat heb je de serie "full steam ahead"in HD 1080.
De afleveringen moet je even tussen de rest uitplukken, staan niet in een playlist

Gr. Ron

Hans van de Burgt

@Bas,


Foto: Hornby

Deze versie heeft dat niet. Moet je wel lid zijn van de Hornby Collector club. Het is een exclusief model.

Gr, Hans