Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten

in BNLS Litter Bin

Gestart door St00mboy, 1 april 2011 10:49

Vorige topic - Volgende topic

bask185

Ik heb er zin in  (y)

Ik weet alleen niet of ik mijn 156 kan fixen. D'n pecketts zijn nog analoog dus ik kan alleen de Mallard meenemen, maar ik heb er ook nog geen wagons rijtuigen voor   ::)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

Neem de Mallard maar mee. Er zullen genoeg rijtuigen zijn om erachter te hangen.

Leen.

Merlin674

Ik neem wel wat LNER teak en de Silver Jubilee coaches mee
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

St00mboy

Vandaag vindt de eerste levering plaats van modeltreinen van het nieuwe merk EFE Rail aan Rails of Sheffield:

https://railsofsheffield.com/groups/3150/new-arrivals-expected-19-08

Je ziet bekend, van o.a. DJM en Heljan afkomstig materieel nu onder dit label verschijnen.

Leen.

Hans van de Burgt

Waren eerder deze week de eerste gekleurde plaatjes van de LB&SCR 4- en 6-Wheel coaches te zien, vandaag verschenen dergelijke plaatjes van de SECR versies. Jammer dat we nog zo lang moeten wachten. Maar wat worden ze fraai.


foto: Hattons

Gr, Hans

St00mboy

#16610
Ik probeer nu een beeld te krijgen van hoe deze generieke rijtuigen er uitzien vs. het prototype. Van diverse spoorbedrijven bestonden er aardig op deze modellen gelijkende rijtuigen, terwijl ze in het geheel niet op rijtuigen van andere maatschappijen lijken. Ik heb al begrepen dat ze aardig op LCDR rijtuigen lijken, maar niet op die van de GNR en de LNWR, m.a.w. ik ga ze waarschijnlijk niet kopen voor achter de Stirling Single. De LNWR-rijtuigen zien er prachtig uit, maar je koopt ze niet alleen voor de verf.  :-\
In Big-Four uitvoering heb je meer kans dat er een prototype te vinden is, omdat elk Big Four bedrijf uit meerdere pre-grouping bedrijven opgebouwd is. Zo had de GCR blijkbaar rijtuigen die redelijk op die van Hattons lijken. Die kun je dan in GCR- of LNER-uitvoering kopen. Of allebei natuurlijk.
Eerst maar eens kijken wat het uiteindelijke resultaat wordt, want er zijn  al een paar keer significante wijzigingen aangebracht. Hattons laat zich adviseren door deskundigen o.a. van het RMWeb-forum.

Leen.

Hans van de Burgt

@Leen,

Ik ben benieuwd welke Hunt koppelingen het best passen. Ik zie dat de NEM schacht vrij ver naar binnen ligt. Normaal zitten die gelijk met de bufferbalk.

Gr, Hans

Hendrik Jan

Off topic?
Neen. Want het volgende onderwerp heeft een directe connectie met de Britse spoorwegen.

Stoom en very British, indeed very Scottish:
https://www.waverleyexcursions.co.uk/

Paddle Steamer Waverley vaart vanaf vandaag weer haar excursies.
Voorlopig vooral in de (wijde) omgeving van Glasgow, langs de firth of Clyde.

Waverley is een paddle steamer die vanaf 1947 in dienst was bij LNER en daarna British Rail.
Het afgelopen jaar heeft de Oude Dame een harttransplantatie ondergaan: een nieuwe ketel moet waarborgen dat ze klaar is voor de 21ste eeuw.

Waverley is een graag geziene en bepaald populaire verschijning. Meestal vaart ze langs de Schotse kust, maar ze komt soms ook elders. Zo was ze in 2017 nog in Londen. Ook Wales en Ierland werden aangedaan.

Vanaf vandaag dus weer in de vaart:
Paddle Steamer Waverley.

hip hip hurray
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly


Hans van de Burgt

@Hendrik Jan,

Ik had me verheugd op een tochtje met de Paddle boat tussen Kingswear en Dartmouth als onderdeel van een tocht met stoomtrein en -boot in de prachtige omgeving tussen Dartmouth en Torquay in Devon. Ook deze raderboot is gerelateerd aan het spoor. Maar helaas, Corona ...




Foto's Tripadvisor

Misschien ga ik nog eens een module maken met Churston als thema. Maar vooralsnog blijf ik bij de Southern Region.


Foto: Wikipedia

Gr, Hans

Marc tramt

T-shirtje laten komen uit Engeland.
Briljant in al zijn eenvoud:

No dress rehearsel, this is our life.

mdjr78



St00mboy

#16618
Het afgelopen weekend heb ik tijdens het BMB-rijweekend de Hunt koppelingen op de oude rijtuigen getest. De eerste complete trein die ik op het spoor zetten was er een met 7 of 8 GWR centenary rijtuigen van Airfix/Hornby:


Dat ging gelijk al mis in de S-boog van de oude keerlus. De gangways zijn niet van rubber gemaakt, maar van stug plastic en de rijtuigen werden uit de bocht gedrukt. De tweede poging met de Bachmann Bulleid rijtuigen met papieren tussen-gangways ging op dezelfde manier mis: de papieren harmonica is blijkbaar sterk genoeg om een rijtuig uit de bocht te drukken:


Dat is jammer, want het zag er visueel juist zo goed uit. Deze rijtuigen zullen nu iets verder uit elkaar moeten om er goed mee te kunnen rijden. Ik heb zojuist ronde neodymium N50 magneten met een diameter van 3mm en een dikte van 1mm en 1,5 mm in een ver land besteld om tussen de koppelingen in meer afstand te creëren. Hopelijk is 1 of 1,5 mm genoeg.

Hierna heb ik een trein wisselend samengesteld uit diverse rijtuigen met allerlei verschillende Hunt koppelingen, twee of drie Mk1's, een Airfix/Hornby 12-wheel restaurant car, twee Bachmann LMS Porthole coaches, twee SR Bulleid rijtuigen (niet naast elkaar), twee Bachmann (ex- Mainline) 60 ft GWR en twee Bachmann Thompson rijtuigen. Op één wissel had ik af en toe een ontsporing met een van de 60 ft GWR rijtuigen. Dat komt door het spoor, maar ook doordat de beide gekoppelde bogies met de geschroefde koppelingen met magneten stijf aan elkaar aan zitten en niet flexibel meer zijn t.o.v. elkaar. Daardoor creëer je a.h.w. een rigide draaistel ter grootte van een dubbele bogie. Op slecht gelegde stukken spoor met kronkels en hoogteverschil wil dat graag een andere uitweg zoeken dan de door mij gewenste.  :-\ Nadat ik het betreffende rijtuig losgekoppeld had en achteraan de sleep geplaatst had reed het probleemloos verder. Met NEM-koppelingen zul je wat meer flexibiliteit hebben tussen de twee gekoppelde bogies, want ik had daar geen problemen mee.
De magneten zijn sterk genoeg voor een trein van 10 à 12 rijtuigen. Eén of twee keer bleven er weliswaar een paar rijtuigen achter, maar dan was er iets anders aan de hand, net als die keer toen ik zo de NEM-koppeling uit mijn lok zag floepen. Dat was in het begin, toen er nog wat zaken in de baan finegetuned moesten worden, maar daarna heb ik het hele weekend min of meer probleemloos met deze lange trein rondgereden. Hier zie je er een variant van:

https://www.youtube.com/v/wtaJvOqFBvY&feature=youtu.be

Met de rijtuigen met NEM-schachten had ik geen enkel probleem, maar er is dus nog wel wat werk te doen om enkele oude rijtuigtypes goed in het gareel te krijgen.

Leen.

bask185

Ik vond het wel zeker de mooiste trein van de dag mooi lang, groen en snel. Een waar prachtexemplaar. :angel:

Bas

P.S.  (psssttt, je reed bijna te vroeg de keerlus in en je reed door rood op Werners bak  :P  ;D )
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)