Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Winter dienstregeling

in Wat zijn we aan het rijden?

Gestart door Afgelopen, 3 januari 2011 17:41

Vorige topic - Volgende topic

Afgelopen

Het onderkomen van mijn modelspoorbaan staat los van het huis en kan alleen elektrisch verwarmd worden. De thermostaten staan zo ingesteld dat het niet kouder wordt dan + 4˚C. maar uiteraard is dat geen temperatuur om lekker met je treintjes te spelen. Het rijden beperkt zich tot de weekeinden, dan is er goedkope stroom en stook ik de ruimte op tot ongeveer 15˚C. Voorgaande jaren hield ik het niet zo netjes bij wat resulteerde in dagenlang railzen schoonpoetsen en schuren, maar door alles nu iedere week even een uur rondjes te laten rijden blijft alles in orde. Het is goed merkbaar dat vooral de oudere exemplaren moeite hebben met de kou, de locs rijden langzaam en haperen - maar na een kleine tien minuten is de olie weer wat dunner, het motertje warm en loopt het weer als een zonnetje. Ook ontstaan er door de kou soms elektrische problemen, door het krimpen van de rails is er soms geen goed kontakt tussen de raillassen. Eerst loste ik dat op door een beetje soldeer in het kiertje te laten lopen, maar in de zomer gaf dat problemen omdat de rails nu niet kon uitzetten. Tegenwoordig maak ik een verbinding met een klein stukje draad, prima geleiding en geen problemen bij kou of warmte. Ik had trouwens niet gedacht dat dit ook bij modelrails zou voorkomen, de relatief korte stukken en de dikte van het materiaal zouden toch niet zoveel krimpen en uitzetten, maar dat blijkt toch even anders.