Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Keerlus Marklin

in Elektronica en analoog

Gestart door WillemNS, 2 februari 2007 11:00

Vorige topic - Volgende topic

WillemNS

Hallo,

Ik ben nu in mijn baan een klein stukje märklin aan het inbouwen.
Ik loop nu echter tegen een probleempje aan. Ik wil er 2 locs op laten rijden, en de vorm is een hondebot met 1 spoor, dan heb ik dus twee keerlussen erin. Wie weet hoe je dit met Märklin kan doen, ik dacht gewoon de rail voor en na de wissel even stroomloos maken, maar weet iemand of het ook anders kan?
Alvast bedankt

Willem

Private SNAFU

Marklin heeft toch nooit last van keerlus problemen?

Gr
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw
[img]http://1stcav.net/sig2@501387159-barttigges@eu@1@0@11111110111111@1111111111111@00100@nl@0.png[/img]

Dash 8

Eh, dat is het mooie van Marklin je hoeft gewoon helemaal nix te doen

;)
John

Herman05

Of bedoel je dat je met 2 analoge trafo's tegelijk wil rijden?
Anders is er inderdaad geen probleem.

Groeten,
Herman

WillemNS

Ik rijd met de delta module met 2 digitale locomotieven.


Peter Kleton

 Hallo Willem,
   Wees blij  :D , je hebt geen keerlusprobleem.
   Je rijdt toch op de middenrail?   ???
   Niets aan de hand,je hebt geen enkele schakeling nodig op jouw Märklin  baan.
-Peter
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Wim Ros

Citaat van: WillemNS op  2 februari 2007 11:00
Hallo,

Ik ben nu in mijn baan een klein stukje märklin aan het inbouwen.
Ik loop nu echter tegen een probleempje aan. Ik wil er 2 locs op laten rijden, en de vorm is een hondebot met 1 spoor, dan heb ik dus twee keerlussen erin. Wie weet hoe je dit met Märklin kan doen, ik dacht gewoon de rail voor en na de wissel even stroomloos maken, maar weet iemand of het ook anders kan?
Alvast bedankt

Willem

::)  ::)  ::)  Keerlus probleem bij een Marklin baan?  ;D Dat is een goeie zeg, heb je wel een zeer bijzondere baan hoor.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

WillemNS

Ik wist dat dat bij gelijkstroom zo was, en ik denk misschien bij 3 rail ook, maar dat kan natuurlijk niet, ze krijgen stroom van de middenrail, dan had ik langer moeten nadenken. Maar.. ik wil er dus 2 locomotieven op laten rijden. ik wil dus iets regelen dat een loc in de keerlus staat, en dat er eentje rijd. als die dan de keerlus in rijdt, rijdt de andere weg, en als die dan weer een soort 'rondje' heeft gereden, komt de loc in de keerlus en rijdt de andere loc aan. hoe zou ik dit kunnen maken?

Willem

Sander

Voor dit soort vragen verwijs ik je door naar het Märklinforum.  ;D

mvg,
Sander
mvg,
Sander

Wim Ros

Citaat van: WillemNS op  2 februari 2007 11:33
Ik wist dat dat bij gelijkstroom zo was, en ik denk misschien bij 3 rail ook, maar dat kan natuurlijk niet, ze krijgen stroom van de middenrail, dan had ik langer moeten nadenken. Maar.. ik wil er dus 2 locomotieven op laten rijden. ik wil dus iets regelen dat een loc in de keerlus staat, en dat er eentje rijd. als die dan de keerlus in rijdt, rijdt de andere weg, en als die dan weer een soort 'rondje' heeft gereden, komt de loc in de keerlus en rijdt de andere loc aan. hoe zou ik dit kunnen maken?

Willem

In je voetnoot staat dat je Fleischmann Profi rails gebruikt, dus hoe zit het nu, heb je Marklin-rails, of heb je nu Fleischmann rails??

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

WillemNS

Zoals ik in mijn eerste post ook al gezegd heb, ik had eerst marklin, ben overgestapt op 2 rail, alleen nu wil ik een klein baantje gaan maken van marklin. tussen de bergen door.

Willem

Klaas Zondervan

Citaat van: WillemNS op  2 februari 2007 11:33
Ik wist dat dat bij gelijkstroom zo was, en ik denk misschien bij 3 rail ook,

Willem,

je haalt hier twee begrippen door elkaar. Het keerlusprobleem heeft niks te maken met wisselstroom of gelijkstroom, maar met het railsysteem.

Als je bij het 2-railsysteem met wisselstroom zou gaan werken zou je net zo goed kortsluiting krijgen. Zet je gelijkstroom op een 3-railbaan, dan is er nog niks aan de hand.

Bij het 2-railsysteem zit de ene pool links en de andere rechts. In een keerlus komen links en rechts elkaar tegen en dat geeft kortsluiting.
Bij het 3-railsysteem zit de ene pool in het midden en de andere aan beide buitenkanten. In een keerlus komt midden aan midden en buitenkant aan buitenkant, niks aan de hand.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Wurlitzer

WillemNS schrijft dat hij Märklin wil inbouwen.

Je hebt dus twee keerlussen A en B. Elke keerlus krijgt twee blokken.Noem het blok voor de wissel  blok 1 en het volgende blok 2.
Ergo de keerlussen moeten lang genoeg om twee treinen te kunnen herbergen.
Ik stel me het volgende voor. Trein 1 staat voor de stopsectie van keerlus A voor de wissel te wachten in blok 1 dus. Trein twee rijdt via het enkele spoor door  blok 2 naar blok 1 van keerlus B en zal stoppen in blok 1 voor de wissel. Intussen is blok 1 van keerlus A vrijgegeven en zal trein 1 rijden naar blok 2 van keerlus B. Als de trein zich daar geheel in bevindt kan trein 2 weer rijden naar blok 1 van keerlus A. Als deze zich in zijn geheel in blok 2 van keerlus A bevindt kan trein 1 weer rijden naar blok 2 van keerlus A.
Het wordt dus een hele uitkienerij waar de reedkontakten geplaatst moeten worden.  Ik ga dit overigens eens uitwerken voor een trambedrijfje.  Jaap

PS Erzijn 4 blokken dus kunnen er 3 treinen rijden. Ze rijden dan afwissend links/rechts rechts links over het enkele spoor.

PS 2 je kunt natuurlijk eenvoudiger in keerlus A twee blokken maken en in keerlus B geen enkele. In dat geval start trein 1 uit blok 1 van keerlus A, rijdt over het enkele spoor naar keerlus B. Rijdt vervolgens door keerlus B terug over het enkele spoor naar blok 2 van keerlus A. Als de trein zich in zijn geheel in dat blok bevindt kan trein 2 rijden en begint het weer van voren af aan.

Sander

CiteerWillemNS schrijft dat hij Märklin wil inbouwen.

Je hebt dus twee keerlussen A en B. Elke keerlus krijgt twee blokken.Noem het blok voor de wissel  blok 1 en het volgende blok 2.

Jij haalt hier wat door de war en maakt het zo onnodig verwarrend voor WillemNS.

mvg,
Sander
mvg,
Sander

Jeroen1975

Willem

Maak een tekening van die situatie, misschien is het dan duidelijk.

Succes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek