Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

BNLS spoorkaart DB

in Wat zijn we aan het rijden?

Gestart door Sven, 15 oktober 2010 20:27

Vorige topic - Volgende topic

ex44

Hmmm.... interessant! Dat werpt een heel nieuw licht op de zaak  :D

Basilicum

Simon!

Dat ziet er helemaal niet gek uit. (y)
Je vraagt om verbeterpunten en die heb ik gevonden.

  • Op mijn beeldscherm zijn de plaatsnamen niet goed leesbaar. Kunnen de letters een maatje groter?
  • Wat mij betreft mag de afstand tussen Dönsdorf en de grens met Frankrijk en Zwitserland groter zijn, want Dönsdorf ligt grofweg tussen Frankfurt en Würzburg, dus noordoostelijker.
  • Over afstanden gesproken. De spoorlijnen liggen behoorlijk dicht op elkaar. Kunnen ze verder uit elkaar getrokken worden? Een andere mogelijkheid is om een aantal verbindingen te laten vervallen.
  • De spelling van Dönsdorf is niet juist. Op de eerste o hoort een Umlaut: Dönsdorf.
  • Dönsdorf-Eckheim heeft een verbindingsstreepje.
  • De naam Schwarzsee kan prima; Schwarzburger Fluss is iets te ongebruikelijk. Er is al een naam voor die rivier: Bühr. Deze rivier stroomt ook door Bad Bührtal en Nachbardorf am Bühr.
Succes! :)

Groet,
Bas

Petertrein81

De kaart ziet er zeker niet slecht uit.
Wel sluit ik me aan bij Bas voor wat betreft de afstand tussen de spoorlijnen.
Daarnaast zou ik voor mijn Hochstädt een iets grotere gekleurde vlek op de kaart willen hebben.
Tot slot zou ik ook wel iets meer centraal in Duitsland willen liggen en een beetje in de buurt van Dönsdorf.

Groet Peter,

MartOnTheWeb

De kaart ziet er goed uit.

Graag wil ik ook plaatsje reserveren op de kaart. Mijn modelbaan gaat binnenkort weer rijden. Mijn plaatsje (in aanbouw) BRAUHOFEN ligt tussen Nürnberg en München. Zie het kaartje op:
http://www.martontheweb.nl/mijnmodelbaan/item-brauhofen.htm

Alvast bedankt.
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Sven

Is prima, hoor. Ik wil meer dan ik aan kan, denk ik! Zal niet iedereen onbekend voorkomen. ;)

Heb sinds twee maanden full-time baan (voorheen part-time) en net verhuisd, dus hobbyen heb ik al een hele tijd niet kunnen doen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

tijgernootje

DE kaart ziet er goed uit hoor.
Wel heb ik nog een vraagje uit nieuwsgierigheid.
Ik geef allereerst toe dat ik dit topic amper heb gevolgd en dus de diverse kaarten ook niet.
Maar hoe kan iemand nou bepalen waar zijn op semi waarheid gebaseerde baan thuis hoort in die kaart als je geen referenties heb qua echte plaatsnamen ?
Referentie materiaal om te zien met bv google maps waar iemand z'n nieuwe baan thuis zou horen op de kaart is wel handig denk ik.
Als ik de kans krijg en binnenkort weer verder kan met de bouw van Bad Harzwald(is losjes gebaseerd op Bad Harzburg in het harz gebied)dan is t wel leuk als het niet in timboektoe wordt bij geplaatst op de kaart  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

Niet alles hoeft werkelijkheid te zijn, Floris. Voor de topografische ligging van Dönsdorf gebruik ik fantasie als referentie. Dat klinkt paradoxaal, nietwaar? ;)

Groet,
Bas

Ruud K

De nieuwe kaart ziet er beslist goed uit.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

Lümmeln ligt prachtig zo! Precies op de plek waar het hoort, niks meer aan doen.  :D



Als ik dan toch "kritiek" zou moeten leveren dan zou ik zeggen, gegeven de opmerking van Bas, dat Dönsdorf iets noordelijker zou moeten liggen, dat dat een goede reden zou kunnen zijn om de boel iets meer uit elkaar te trekken.

Verder had ik het idee, dat Vierheim ook een stuk noordelijker gezocht moet worden, maar daar moet Ronald zich maar over uitspreken.

Ruud K

Ja, je hebt heel goed aangevoeld wat de status van Lümmeln is: niet centraal gelegen, maar nadrukkelijk aanwezig ;D. Respect voor je intuïtie.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

#385
Daar heb je natuurlijk ook gelijk in, Ruud. Door dat aparte kader wordt Lümmeln wel erg in the picture gezet, en dat was wat mij betreft nu ook weer niet nodig geweest.
Maar ik doelde meer op de ligging aan de lijn Rheine - Berlijn, met een aftakking naar het noorden (Hamburg) en het zuiden, zoals in dat kadertje is weergegeven.
Ergens had ik een beetje hoop, dat de DB-kaart uitgebreid zou worden richting noorden. Zoals ik al zei, had ik het idee dat Vierheim ook meer noordelijk zou liggen, dat zou dat idee ook meer zin gegeven hebben. Maar goed, over Vierheim ben ik niet zeker, dat zou Ronald zelf duidelijk moeten maken. Ook zou een uitbreiding van de kaart richting noorden misschien ruimte kunnen geven om de boel wat meer uit elkaar te trekken, zoals Bas aanstipte.
We zien wel.

SimonH

Dank voor al jullie reacties.

Ik heb de kaart wat groter gemaakt in meerdere opzichten. Ik heb een hogere resolutie toegepast en de kaart wat verder naar het noorden laten doorlopen. De letters heb ik een stuk groter gemaakt, waardoor ik hoop dat het zo beter leesbaar is.

Dönsdorf is een heel eind naar het noorden verplaatst. Misschien nog steeds iets te dicht bij Frankrijk, maar aan de andere kant lag de Frans-Duitse grens tot 1919 verder naar het westen :)
@ Bas, je mag nog een leuke naam verzinnen voor het gebergte, net ten zuiden van Dönsdorf.

Ik hoop dat de kaart binnenkort nog wat verder naar het noorden kan worden uitgebreid, bijvoorbeeld door wat Belgische of Nederlandse grensstations op te nemen. Anders wordt het wel heel karig, met Lümmeln als enige plaats in een leeg landschap ...

Over de ligging van Vierheim schreef Ronald eerder, dat Vierheim in de driehoek Dönsdorf, Schwarzburg, Neustadt gelegen is. Na opheffing van deze driehoek is voor Vierheim wellicht ook een ander plekje gewest? Ronald?

@ Mart, Brauhoven heeft een plekje op de kaart gekregen, aan de bekende spoorlijn Frankfurt-Dönsdorf-Mïunchen.

Heußenstein : HO, DB 1957

MartOnTheWeb

Dankjewel SimonH,
eigenlijk dient Brauhofen rechtsonder gesitueerd te zijn, vooral omdat er via Schönblick richting Dresden, Leipzig en Dresden kan worden gereisd. Brauhofen ligt tussen Nürnberg en München, dus erg zuidelijk. Een plaats naast "München" rechtsonder is beter. Alvast bedankt.



Met spoorse groet,
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

SimonH

@ Mart
Geen probleem. Brauhoven is verplaatst.

De lijn vanaf Schönblick takt iets verderop in twee richtingen, naar München en een lijn in noordelijke richting, afhankelijk van het tijdperk naar de DDR of naar de Neue Bundeslände.

Heußenstein : HO, DB 1957

Basilicum

#389
De kaart wordt beter en beter. :)

Groet,
Bas