Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Voeding

in Elektronica en analoog

Gestart door Arts, 29 december 2006 21:27

Vorige topic - Volgende topic

Arts

Hallo,

Ik heb voor de baan een grote voeding in elkaar gezet om zo alle baandelen en alle andere zaken van energie te voorzien. De voeding heeft 8 uitgangen van 16V wissel met een maximale stroom van 6 A. Met automatische zekeringen uitgerust. De testen van de voeding verliepen zonder problemen, maar bij een kortsluiting(test) toch aardige vonken (de 2,5 mm2 draden kan je bijna aan elkaar lassen).
De Boosters van www.stayathome.ch leveren ook maximaal 6A en moeten op deze voeding worden aangesloten. Ik vraag me af wat er dan wel niet gebeurt bij een kortsluiting. Worden de wielen van een loc dan vastgelast aan de rails? Als andere locs of energieverbruikers op dezelfde bron zijn aangesloten zal de zekering er natuurlijk ook al uitklappen en is de stroom door het kortgesloten onderdeel wat lager en de kans op "vast lassen" kleiner.

Is bovenstaande (kortsluit)verwachting juist of niet? Zo ja, kan ik dan maatregelen nemen om het e.e.a. te voorkomen?

Gr Paul   

Hans van de Swaluw

Citaat van: Arts op 29 december 2006 21:27
De Boosters van www.stayathome.ch leveren ook maximaal 6A en moeten op deze voeding worden aangesloten. Ik vraag me af wat er dan wel niet gebeurt bij een kortsluiting. Worden de wielen van een loc dan vastgelast aan de rails?

Paul,

6A is voor H0 op één sectie veel teveel. Daarmee las je inderdaad de wielen die de  sluiting veroorzaken zowat aan je rails vast. In ieder geval beschadig je rails en wielen.

Zo'n 2,5A tot 3A op één sectie afgezekerd is meer dan genoeg.

Mvg,

Hans
2-rail, IB met Koploper en veel (teveel) randapparatuur

Arts

Beste Hans,

Allereerst dank voor je reactie.

Kinderspeelgoed = lage spanning (16 V) = hoge stroom (1A per trein).

1.
Maar hoe moet dit dan praktisch. Op een station (vaak toch maar een enkele sectie) staan geregeld meerdere treinen met verlichting, zodat 2A of 3A onvoldoende is. Je baan moet dan wel in veel kleine secties worden opgedeeld.

2.
Waarom wordt de booster van www.stayathome.ch dan geleverd in een 6A-uitvoering. Ik zie zelfs ook nog een 8A-uitvoering. Deze uitvoeringen zijn dan praktisch niet toepasbaar, toch?

Wat is jouw visie of de visie van andere BSN-leden?

Gr Paul


willem22

Citaat van: Arts op 29 december 2006 21:27
Hallo,

Ik heb voor de baan een grote voeding in elkaar gezet om zo alle baandelen en alle andere zaken van energie te voorzien. De voeding heeft 8 uitgangen van 16V wissel met een maximale stroom van 6 A. Met automatische zekeringen uitgerust. De testen van de voeding verliepen zonder problemen, maar bij een kortsluiting(test) toch aardige vonken (de 2,5 mm2 draden kan je bijna aan elkaar lassen).
De Boosters van www.stayathome.ch leveren ook maximaal 6A en moeten op deze voeding worden aangesloten. Ik vraag me af wat er dan wel niet gebeurt bij een kortsluiting. Worden de wielen van een loc dan vastgelast aan de rails? Als andere locs of energieverbruikers op dezelfde bron zijn aangesloten zal de zekering er natuurlijk ook al uitklappen en is de stroom door het kortgesloten onderdeel wat lager en de kans op "vast lassen" kleiner.

Is bovenstaande (kortsluit)verwachting juist of niet? Zo ja, kan ik dan maatregelen nemen om het e.e.a. te voorkomen?

Gr Paul   

Beste Paul,
Allereerst heb je de booster van 6 amp al gekocht?
Zo niet koop dan de LDT booster van 3 amp.
Indien wel ,oplossing voor de kortsluit stroom te beperken is een auto lamp van 3 amp verbruik in serie te zetten met je trafo ,in de wisselstroom aansluiting.
Beter is nog een lamp van 24 volt toe te passen.
Er zijn ook automatische zekeringen van 3 amp te gebruiken in de voeding
van de booster,maar hier geef ik aan dat de booster dan ook maar tot 3 amp belast kan worden jammer van de overige 3 amp indien je een booster toepast van 6 amp.

willem

Arts

#4
Beste Willem,

Nee, ik heb nog geen boosters gekocht, dus die "fout" is nog te herstellen. Wellicht dat ik het vermogen van de voeding wel kan gebruiken bij andere toepassingen, zoals verlichting, wissels, enz. Of twee boosters aansluiten op EEN uitgang.

Resteert nog de vraag hoe de indeling van de secties dan geschiedt. Met 3A en het vaker genoemde vermogensverbruik van een trein met wagons met verlichting leidt dan toch tot problemen in een station? Uiteraard kan je een station indelen in meerdere secties, maar dan moet je voor de gehele baan gebruik maken van 2 keer zoveel secties als bij 6A (makkelijke rekensom).

In veel voorbeelden zie je toch vaak maar een beperkt aantal secties (dus boosters) en geen twee splitsingen in een (schaduw)station.

Wat zie ik verkeerd?

Gr Paul

Hans van de Swaluw

Paul,

Ik zal het nog wat sterker vertellen.

Ik gebruik 2 Edits boosters van ieder zo'n 10A op een H0 baan. Deze nog "overgebleven"uit mijn LGB periode.


Elke booster van 10A is aan de uitgang gesplitst in 4 uitgangen die ieder 2,5A zijn gezekerd.

Voor wat betreft je vraag over een groot station met meerdere treinen. Deze zullen nooit allemaal tegelijkertijd gaan rijden. Zelfs een wat zwaardere loc gebruikt echt geen 1A. Verlichting met gloeilampjes kost gemiddeld 50 mA per lampje. In rijtuigen meestal minder.

Mijn hoofdstation is opgebouwd uit 6 sporen waar regelmatig 5 treinen op staan. Deels ook met verlichting. Nog nooit een probleem ondervonden met die sectie van 2,5A.

Mvg,

Hans
2-rail, IB met Koploper en veel (teveel) randapparatuur

willem22

Citaat van: Arts op 29 december 2006 22:39
Beste Willem,

Nee, ik heb nog geen boosters gekocht, dus die "fout" is nog te herstellen. Wellicht dat ik het vermogen van de voeding wel kan gebruiken bij andere toepassingen, zoals verlichting, wissels, enz. Of twee boosters aansluiten op EEN uitgang.

Resteert nog de vraag hoe de indeling van de secties dan geschiedt. Met 3A en het vaker genoemde vermogensverbruik van een trein met wagons met verlichting leidt dan toch tot problemen in een station? Uiteraard kan je een station indelen in meerdere secties, maar dan moet je voor de gehele baan gebruik maken van 2 keer zoveel secties als bij 6A (makkelijke rekensom).

In veel voorbeelden zie je toch vaak maar een beperkt aantal secties (dus boosters) en geen twee splitsingen in een (schaduw)station.

Wat zie ik verkeerd?

Gr Paul

Beste Paul,

Een goede zaak dat je de boosters nog niet heb aangekocht.
Heel simpel en je ziet al een reaktie in dit draadje dat een booster van 3 amp ruim voldoende is voor een sectie zoals jij zelf al aangeef.
Duidelijk moet zijn in een sectie dat er per trein eenheid ongeveer 300 ma
wordt afgenomen indien deze operationeel is ,staat de trwein stil dan zal het verbruik alleen de verlichting zijn en de decoder in rust 30 ma.
Dus je kan dit zelf berekenen met het aantal sporen en trein combinaties.
Ik hoop dat je hier iets mee kan doen.

willem.

Arts

Beste allemaal,

Zeker, de reacties geven een antwoord op de vonken die ik heb ervaren. IK ga (van welk merk dan ook) boosters aanschaffen van 2,5 tot 3A en sluit er dan maar twee aan op elke uitgang. Met 8 uitgangen kan ik dan een aardige spoorbaan neerleggen. Ik had al 3 secties gepland, met deze info wordt het schaduwstation nu met twee secties uitgevoerd (totaal 4). Er loopt ook nog een Bemo smalspoortbaan doorheen. De verlichting, het fallersysteem en de diverse kranen maken het geheel compleet. Beter teveel vermogen dan achteraf nog een extra voeding moeten bouwen.

Nogmaals dank en ik kan weer verder. Nou ja nog een keuze maken over de wisselaandrijvingen.

Gr Paul 

willem22

Beste Paul,
Ook nog bedankt voor de snelle reaktie van dit draadje.
Mocht je voor de toekomst meer advies hebben dan nodig ik je bij deze uit om eens langs te komen in Dordrecht op een donderdag avond in ons clubgebouw.
Er zijn al een aantal mensen die wij hebben kunnen helpen met automatisering en koploper besturing.
Ik hoor nog wel.

willem,

Arts

Beste Wim,

Dank voor je aanbod. Ik zal buiten dit draadje om even wat info vragen inzake adres, tijden, enz.

Gr Paul