Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

brokken !!

in Elektronica en analoog

Gestart door Dirk, 28 december 2006 19:56

Vorige topic - Volgende topic

Dirk

Heren,

tijdens wat knutselwerken aan een tams booster (ik heb een utp stekker geplaatst om de verbinding booster -> IB te verlengen) heb ik met de soldeertin een bliksem veroorzaakt. De booster was niet onder spanning, maar de condensatoren blijkbaar wel. Een van die condensatoren heeft nu aan de zijkant een opening in de mantel, ik zie daar het metaal door. Ik denk dus dat die kapot is. Het is een 4700uF/35V . Ik ben een totale leek in electonica, nu is mijn vraag, kunnen er ook nog andere componenten stuk zijn na die bliksem? op die tams zitten geen ic's alleen nog wat andere condensatoren en transistoren.
Mijn 2e vraag hierover: ik ben al in drie speciaal zaken geweest, en daar hebben ze die condensatoren niet, wel dezelfde maar 25V. zijn die ook bruikbaar? Als ik die 35V moet bestellen op het net, dan kost het me 6€ alleen voor verzendkosten.
en de drede vraag, hoe kan ik weten of die condensator kapot is.
Als ik nu de booster aanzet dan gebeurt er niets meer, zelfs het ledje gaat niet meer branden.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Hans van de Swaluw

Citaat van: Dirk op 28 december 2006 19:56
Een van die condensatoren heeft nu aan de zijkant een opening in de mantel, ik zie daar het metaal door. Ik denk dus dat die kapot is.
Ga er met zekerheid vanuit dat die kapot is.

Citeerkunnen er ook nog andere componenten stuk zijn na die bliksem?
Ik ken het schema niet dus moeilijk te zeggen. Hangt af van de plaats op de booster waar je de sluiting gemaakt hebt. Was dat direct op de condensator dan heb je geluk. Sluiting op een andere plaats kan makkelijk andere componenenten hebben opgeblazen.

Citeerhebben ze die condensatoren niet, wel dezelfde maar 25V. zijn die ook bruikbaar?
Zou ik niet doen. Er zit niet voor niets een 35V versie op.

CiteerAls ik die 35V moet bestellen op het net, dan kost het me 6€ alleen voor verzendkosten.
Bij Conrad kun je vanaf een bestelling van € 20,= én betalen via IDeal zonder verzendkosten je spullen toegestuurd krijgen.

Mvg,

Hans
2-rail, IB met Koploper en veel (teveel) randapparatuur

JaJo

Dat is echt botte pech Dirk. Ik heb wel zo'n condensator liggen als je hem wilt hebben (4700uF/40 volt, model:  ---||||---). Ik ben echter bang het niet het enige is wat naar de knoppen is. Maar als je hem wilt hebben stuur me dan maar even een PB, dan doe ik hem op de post.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Sander

je kan elke condensator van 4700uF die een hogere spanningswaarde heeft dan 35V hierin plaatsen.
Die van Jaap kan je dus prima gebruiken.

Kijk even wat er aan componenten omheen zit, meet weerstanden door, meet diodes door zo kan je ongeveer nagaan wat defect is en wat niet.

mvg,
Sander

mvg,
Sander

Dirk

Jaap,

Ik ga morgen eerst nog even in Genk kijken, daar blijkt ook nog een electronica zaak te zijn, als ze die daar ook niet hebben, dan laat ik wel iets weten,
bedankt bij voorbaat

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Patrick Smout

Citaat van: Dirk op 28 december 2006 19:56
...Als ik nu de booster aanzet dan gebeurt er niets meer, zelfs het ledje gaat niet meer branden.

Dirk,

mogelijk is er meer aan de hand. Wat is de functie van het ledje - power indicatie? Wat gebeurt er als je de condensator gewoon verwijderd uit de schakeling en de schakeling vervolgens onder spanning brengt? Gaat het ledje dan terug branden (mogelijk wel zwakker)?
(verbinding met de rails/IB voor deze testen best wel verbreken)

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Dirk

OK, het probleem is gelocaliseerd, het foute onderdeel is niet de condensator, maar een transistor BC 337. nadat er een nieuwe was ingezet was alles weer OK, maar met het monteren vande keolplaat had ik weer een sluiting..... dus dat wordt pas op dinsdag verder knutselen, dan kan ik nl weer een nieuwe bc337 halen.

Dirk