Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

brokken !!

in Elektronica en analoog

Gestart door Dirk, 28 december 2006 19:56

Vorige topic - Volgende topic

Dirk

Heren,

tijdens wat knutselwerken aan een tams booster (ik heb een utp stekker geplaatst om de verbinding booster -> IB te verlengen) heb ik met de soldeertin een bliksem veroorzaakt. De booster was niet onder spanning, maar de condensatoren blijkbaar wel. Een van die condensatoren heeft nu aan de zijkant een opening in de mantel, ik zie daar het metaal door. Ik denk dus dat die kapot is. Het is een 4700uF/35V . Ik ben een totale leek in electonica, nu is mijn vraag, kunnen er ook nog andere componenten stuk zijn na die bliksem? op die tams zitten geen ic's alleen nog wat andere condensatoren en transistoren.
Mijn 2e vraag hierover: ik ben al in drie speciaal zaken geweest, en daar hebben ze die condensatoren niet, wel dezelfde maar 25V. zijn die ook bruikbaar? Als ik die 35V moet bestellen op het net, dan kost het me 6€ alleen voor verzendkosten.
en de drede vraag, hoe kan ik weten of die condensator kapot is.
Als ik nu de booster aanzet dan gebeurt er niets meer, zelfs het ledje gaat niet meer branden.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Hans van de Swaluw

Citaat van: Dirk op 28 december 2006 19:56
Een van die condensatoren heeft nu aan de zijkant een opening in de mantel, ik zie daar het metaal door. Ik denk dus dat die kapot is.
Ga er met zekerheid vanuit dat die kapot is.

Citeerkunnen er ook nog andere componenten stuk zijn na die bliksem?
Ik ken het schema niet dus moeilijk te zeggen. Hangt af van de plaats op de booster waar je de sluiting gemaakt hebt. Was dat direct op de condensator dan heb je geluk. Sluiting op een andere plaats kan makkelijk andere componenenten hebben opgeblazen.

Citeerhebben ze die condensatoren niet, wel dezelfde maar 25V. zijn die ook bruikbaar?