Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Draaischijf digitaal

in Elektronica en analoog

Gestart door Bust3R ÖBB, 20 november 2006 19:44

Vorige topic - Volgende topic

Bust3R ÖBB

Ik heb hier een Fleischmann draaischijf liggen (6152) die ik in een digitale van wil verwerken (Intellibox, 2rail, H0) De draaischijf heeft zelf 2 draden om de brug te voorzien van rijstroom. Echter wil ik ook geheel rond kunnen (locs keren e.d.) maar dan worden de + en de - omgedraait en krijg je kortsluiting.

Nu wil ik dus dat de brug van de draaischijf op een bepaald punt (automatisch) wordt omgepoold zodat er geen sluiting ontstaat.
Op welke manier kan dat het beste gerealiseerd worden?

Het oprij spoor en de opstel sporen krijgen dezelfde polariteit. Zodra de brug een loc omdraaid moet de polariteit van de draaibrug dus veranderd worden. Het liefste wil ik het zodanig hebben dat ik er niet naar hoef te kijken.

In de toekomst wil ik er koploper aanhangen, maar de draaischijf blijft wel handmatig.
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

wisselstromer

Hallo Wouter.
Heb je al eens gedacht aan een keerlusmodule ;).
simpel tussen je IB en draaischijfbrugaansluitingen zetten

Gr.Patrick

Bust3R ÖBB

hmmm... nee, nog niet aan gedacht  :-[ Hoe werkt zo een module precies? Ik ken het bij naam maar verder ook niet. En werkt dit ook in combinatie met bezetmelding? (Viessmann 5233)

En welke fabrikanten hebben een goede module beschikbaar?
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

wisselstromer

kijk eens bij www.lenz.comen dan op LK100 ( keerlusmodule )
daar staat dus met tekening de aansluiting van het module.
Ik weet niet of de bezetmelding hierin verwerkt kan worden op de brug.
Je zou bij Paul Haagsma kunnen informeren ( koploper ) of het mogenlijk is.
Ikzelf ben meer 3 rail gericht ,sorry

Gr.Patrick

Peter Kleton

Hallo Wouter,
Weet je zeker, dat de rails op de draaibrug via draden gevoed wordt?
In dat geval heb je idd kortsluiting na het draaien.
Maar ik heb hier zelf ook zo'n draaischijf in H0 van Fl*** (Nr weet ik niet meer) maar daar zitten kontaktveertjes aan de rails op de brug, die steeds kontakt maken met die op de ''vaste wal'' als er een eindstand bereikt is. En dan heb je geen sluiting. ;)
-Peter
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Bust3R ÖBB

#5
Ik weet 100% zeker dat er draden zitten voor de voeding van de rails, maar wat je zegt, ik hoef ze natuurlijk niet aan te sluiten. Er zitten namelijk ook lipjes op die voor een stroomdoorvoer zorgen...

Het enige nadeel hiervan is dat de verlichting (en eventueel rookgenerator) steeds aan/uit/aan/uit gaat als deze even contact maakt. Of heb je dat bij een keerlusmodule ook?

Maar het is een punt waar ik rekening mee kan houden door gewoon die draden niet aan te sluiten  :)

Nu heb ik even verder zitten denken, hoe gaat de bezetmelding dan werken?
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

Peter Kleton

 Dat wordt moeilijk om te kiezen.  8)
Of je gebruikt  toch de draadaansluiting naar de draaibrug, dan moet je wel de keerlusmodule gebruiken.Maar hoe je die moet laten werken,zou ik zo even niet weten,dwz als je het"netjes" wilt doen met bezetmelders of reedkontakten,anders zou je die andere methode kunnen doen,waarbij de module ''merkt ''dat er kortsluiting komt,en dan snel de aansluitingen maar de draaibrug omwisselt.Dan knipperen je lichten ook niet.
Met de kontaktlipjes heb je idd wel dat de lichten  steeds even uitgaan gaan,net als de rookgenerator.
Het verschil tussen beide methodes is,dat je voor de laatste methode niets meer hoeft te kopen of te bouwen. ;)
Suk6,Peter
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Sander

aansluiten is vrij simpel.

ringleiding/centrale aanstuurunit --> keerlusmodule --> bezetmelder --> draden draaischijf.

mvg,
Sander
mvg,
Sander

Bust3R ÖBB

Bedankt voor de info e.d.

Ik zal een keerlus module (LK100??) gaan aanschaffen en dan gaan kijken hoe het precies in elkaar zit.
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

Rob Kramer


   Op de Duitse Fleischmann -site(www.fleischmann.de),
        kan je een pdf-file vinden, 

        hierin staan div. mogelijkheden om een Draaischijf  digitaal   te          gebruiken  .

  Misschien staan hier bij ook bruikbare oplossingen bij.

      Rob "Sloophamer"Kramer

Henk Kooiman

hoi Wouter,

Je rijd digitaal begrijp ik. Maar nog niet computergestuurd. En je wilt later over gaan op Koploper.

Een op de toekomst gerichte mogelijkheid is dan om de draai15 van Kees Moerman aan te schaffen. Zolang je niet computergestuurd rijdt heb je met dit stukje electronica de mogelijkheid de draaischijf aan te sturen met een diodematrix. Rijd je wel computergestuurd is die diodematrix niet nodig.
mvg
Henk

Robert E

#11
Hier

http://members.ozemail.com.au/~rossstew/rms/wiring.html

staat onderaan een simpele oplossing om je schijf met een
standaard decoder aan te sturen. Zelf met Koploper
moet dit lukken middels de simpele aansturing optie in KL.

Ik ben (al langer) bezig met een aansturing voor mijn F* draaischijf
die zowel de MrDirect draaischijf optie als Draai15 draaischijf optie
ondersteund middels twee software versies.  Hieronder plaatje.



Ik hoop in de kerstvakantie documentatie e.d. op orde te krijgen
om e.e.a. op mijn site te zetten.

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Henk Kooiman

Dag Robert,

Op welke wijze selecteer jij een spoor?

mvg
Henk

Moddemeijer

Ik heb zojuist een draaischijf gedigitaliseerd met een lokdecoder. De sporen van de brug worden gevoed. Vanuit deze sporen wordt via de lokdecoder de motor aangestuurd. Het slot (de spoel) heb ik op de functieuitgang van de decoder gezet. Nu moet ik de nodige software gaan schrijven. Ik hoop dat de draaisnelheid redelijk stabiel is bij een geregelde decoder. Via de computer kan dan berekend worden wat de draaitijd moet zijn om een bepaald spoor te bereiken. Kleine afwijkingen zijn geen probleem omdat de schijf in het slot valt. Ik wil de brug gaan schakelen met een ompoolrelais. Het ompolen wil ik softwarematig gaan oplossen. Een keerlusmoduul is ook mogelijk, maar die stoort de bezetmelding. De hele brug wordt een blok zodat de lok precies in het blok kan gaan staan.

Jullie zien, er zijn ook andere alternatieven mogelijk.

Robert E

#14
Citaat van: Henk Kooiman op  7 december 2006 22:14
Op welke wijze selecteer jij een spoor?

Rechts onder zit een opto coupler met diode en weerstand.
Die dien je dan aan te sluiten op de oprijstukjes schijf. Die
moeten wel compleet gesioleerd zijn, brug heeft continu
spanning. Dus zodra de brug een oprijspoortje raakt ziet
de controller dat en weet ie welk spoor de brug raakt.

Adh ontvangen gewenste spoor en huidige stand gaat schijf dan
draaien...

Zodra e.e.a. een goede status heeft zet ik hier wel een
bercihtje.

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...