Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

De dikke en de dunne.

in Elektronica en analoog

Gestart door Jupie, 25 oktober 2006 18:45

Vorige topic - Volgende topic

Jupie

Geachte leden van de raad,

Ik heb een vraag over de ringleiding om de baan te voorzien van digitale spanning. Ik heb zitten spitten in het archief en weet dat ik hier dus het beste installatiedraad voor kan gebruiken. Ook dat je om de 1.50 m a 2.00 m een aftakking naar je rails moet maken. Op de site van Fleischmann staat om de 3.00 m. De vraag is nu: de draden vanaf de ringleiding naar de rails en vanaf de TC naar de ringleiding zijn gewoon dunne draden. Worden deze dunne draden dan niet te warm?
Dan aansluitend nog een vraag. De draad vanaf de ringleiding kan ik, denk ik, niet aansluiten op de rail, waaraan ook de draad van de terugmeldecoder zit aangesloten. Of zie ik het verkeerd?
Dank u voor de aandacht.

Gr. Willem Jubels.

prutser

#1
De dunne draden worden niet warm, je gebruikt draad met dikke kern om zo weinig mogelijk verlies (door weerstand van de draad) te hebben over de lange ringleiding.
2 de vraag geef ik door aan een digitaaldeskundige, wie het weet mag het zeggen.

Groet Stephan.

direstraits

Die dunne draad die naar je terugmelder gaat wordt automatisch verdeeld naar je bezetmeldpunten en dus hoef ook geen andere draden te treken die rechtstreeks naar je rails gaat.

Ik weet niet of het verstandig is om zo'n dunne draad aan je terugmelddecoder te koppelen of dat je er een dikkere draad voor moet gaan gebruiken voor je massa naar je s88, zelf heb ik gewoon een dunne draad op de s88 aangesloten maar ik heb dan wel nog niet zo veel gereden en heb dus nog niet een probleem gekregen.

Groeten martijn v/d horst

Timo

Omdat je het hebt over draden van de rails die gelijk aan de terugmelder zijn gekoppelt denk ik dat je het over 3 rail hebt. Je zou dan om de 1,5 of 2 meter de middelrail en de railstaaf die niet voor terugmelding dient gewoon aan de ringleiding kunnen hangen. Die naar de terugmelder gaat sluit je niet aan de ring aan (anders heb je altijd bezetmelding).

Als het toch om 2 rail gaat worden de stukken spoor die voor de bezetmelding dingen via de stroomdetectieprint gevoed wat dus automatisch een nieuwe stroomaansluiting oplevert.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Jupie

Bedankt voor het meedenken.
@Prutser: Ok. duidelijk. Ik dacht dat het met warmte te maken had. Zag van  de week nog een site van een modelbaan met uitgebrande ruituigen en zwarte draden op het schaduwstation onder de baan. Vandaar ook de vraag.

@Martijn: De vraag is als je  een baan hebt, b.v. een ovaal, met alleen maar blokken, welke onderverdeeld zijn in secties (afrem- en stopsectie) waar moet je dan je extra draden vanaf de ringleiding aansluiten. De ene draad is geen probleem, want die kan je gewoon aansluiten op de spoorstaaf welke niet onderbroken is door isolatielasjes, maar waar komt dan de andere draad? Ik hoop dat ik me zo goed uitmekaar heb gedrukt.

@Timo: Ik heb 2 rail. Dus als ik het goed begrijp hoef ik helemaal geen extra draden te trekken. Dus ook geen ringleiding?

direstraits

Citaat van: Jupie op 25 oktober 2006 20:04
@Martijn: De vraag is als je  een baan hebt, b.v. een ovaal, met alleen maar blokken, welke onderverdeeld zijn in secties (afrem- en stopsectie) waar moet je dan je extra draden vanaf de ringleiding aansluiten. De ene draad is geen probleem, want die kan je gewoon aansluiten op de spoorstaaf welke niet onderbroken is door isolatielasjes, maar waar komt dan de andere draad? Ik hoop dat ik me zo goed uitmekaar heb gedrukt.

die ander draad hoef je niet aan te sluiten, alleen als je delen hebt die niet op je s88 zitten aangesloten moet je wel aansluiten (wissels bijvoorbeeld).

Gr martijn

Jupie

Dank jullie wel. Alles is helder geworden   :P

Willem.