Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Spoor op industrieterrein Lage Weide

in Grootspoor

Gestart door Herman05, 1 oktober 2006 14:59

Vorige topic - Volgende topic

Rolandrail

Ik ben vandaag de hele tijd bij het lossen geweest en toch geen andere fotograaf gezien, best knap ;-)
Maar dat terzijde, het lossen vandaag betrof een proef. Om te kunnen evenaren met Durail moet de trein nl. in 4 uur gelost worden gerekend vanaf aank. resp. vertrek Mas middenspoor. Dus in die tijd ook naar Durail of de Lage Weide, rangeren enzovoorts. In 2,5 uur was de trein van 26 beladen wagens gelost (10 waren al leeg bij aankomst), Volkerrail was in elk geval tevreden. Het autobedrijfje tegenover de Pouw-losweg was dat niet trouwens maar dat is geen verrassing, dat bedrijf diende toendestijds al bezwaar in tegen de vergunning maar dat bezwaar werd afgewezen. Dus dat de Pouw-losweg nu opeens gebruikt wordt was voor de eigenaar een onaangename verrassing.

Vislijn

#61
Citaat van: Rolandrail op 20 mei 2019 23:51
Ik ben vandaag de hele tijd bij het lossen geweest en toch geen andere fotograaf gezien, best knap ;-)

Ik heb jou ook niet gezien, maar ik was er dan ook maar heel even. Ik ben even gauw om de trein heen gelopen, paar foto's gemaakt en toen moest ik gauw weer terug naar kantoor.

Goed dat de proef geslaagd lijkt, en dank voor de toelichting.
Dat autobedrijfje daar lijkt me een enorme achenebbisj toestand, ik snap niet dat de eigenaar zich zo druk maakt. Veel rommeliger dan nu kan het niet worden.

thevandijks



Je kan of en toe ook nog een NVBS excursietrein voorbij laten komen, niet vergeten om dan een bushalte erbij te maken!

Groet Hans

zuylen

#63
Aj, das mooi! Misschien mede door Railclub Utreg tot stand gebracht? Want die zitten daar (heel erg) schuin aan de overkant aan de Atoomweg. Eh, ik bedoel de trein dan, de bushalte was er al! ;D

spoorzeven

Het raccordemant Lage Weide wordt in 2020 ingekort als men de overweg Neutronweg gaat verwijderen. Niet dat daar nog iets rijdt, maar wel weer stukje spoor weg.
Groet, Frank

Thom

Dat is wel een stukje van niks om op te breken, zo te zien een meter of 50 aan spoor en een overweg die redelijk incompleet te noemen is :p

(Geen andreaskruisen en schrikhekken maar aan één zijde :p)

Vislijn

#66
In de Rail Magazine van mei staat een heel aardig artikel over de ontwikkelingen rond de aan- en afvoer van spoorballast bij Bonder/Durail en Pouw. Volgens mij van de hand van een forumgenoot  :). Mooie foto's ook erbij. Zeer de moeite waard.

Citaat van: spoorzeven op 23 mei 2019 19:14
Het raccordemant Lage Weide wordt in 2020 ingekort als men de overweg Neutronweg gaat verwijderen. Niet dat daar nog iets rijdt, maar wel weer stukje spoor weg.

Jammer, maar niet onbegrijpelijk. Dat laatste stukje voegt niets meer toe, het houdt vlak voorbij de overgang (die onlangs nog wel een beetje is opgeknapt) ineens op met een wissel, een stootblok én een paar kruiselings op het spoor gelegde bielzen. Schilderachtig is het op zijn manier wel, maar daar kopen we niks voor. In het rapport van Logitech waar Kronefan op de vorige pagina naar verwijst (http://portofutrecht.nl/wp-content/uploads/2015/11/007-beschrijving-spoorlocaties-v1_1.pdf) is er nog sprake van dat Van Heezik destijds overwoog om het stukje spoor naast hun terrein, in het verlengde van de stamlijn (dus niet het spoor óp hun terrein), wilde overnemen. Met het verdwijnen van het vervoer naar en van Van Heezik zullen die plannen wel in de ijskast zijn gezet, maar je weet nooit. Hoe dan ook, dat stuk blijft voorlopig nog liggen, neem ik aan.

We hadden het hierboven over Lage Weide als inspiratie voor een modelbaan:

Citaat van: zuylen op 20 mei 2019 14:36
Het is mijn tijdperk niet, maar het kan me voorstellen voor een aantal mensen om dit te verwezenlijken als modelbaan. Zou een leuk thema zijn (...)

Ik bedacht me later dat AGAM, de toenmalige importeur van Mercedes-Benz die decennialang aan de Reactorweg was gevestigd (het kantoorpand met de grote Mercedes-ster op dak was vanaf de A2 een bekend herkenningspunt), ook een eigen spooraansluiting had, die van de stamlijn aftakte ter hoogte van de enorme gashouder die tot 1975 aan de Atoomweg stond:

(https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/28c679bf-d90a-564b-8b7e-dd058fd46cf7/media/a0c57e8b-2a4e-184e-2d79-de36910663)

Ter hoogte van dat autootje zie je een Andreaskruis als markering van de plek waar het spoor richting AGAM de weg overstak. Hier werden per trein Mercedes personenauto's en bestelwagens afgeleverd. In het 2200/2400-boek van Sicco Dierdorp en Davy Beumer staat daarvan (als ik me niet vergis, want ik heb het nu niet bij de hand) een schitterende foto. Ook een erg leuk element voor de modelbaan natuurlijk, net als de Peugeots die iets verder terug langs de Uraniumweg bij Nefkens werden aangevoerd.

spoorzeven

Als je op SporenplanOnline 'NS in 1965' kijkt, staat die aansluiting er ook duidelijk op.
Groet, Frank

Vislijn

Yes! Twee sporen zelfs. Leuk, dank je wel!

Jammer dat ik de tijd niet meer heb meegemaakt (ik ben van 1970) dat in Nederland zo'n beetje elk bedrijf van enige betekenis een spooraansluiting had en het heel normaal was dat goederen per trein werden aan- en afgevoerd. Als je op de grote weg nu die eindeloze en eindeloze rijen vrachtwagens ziet, dan is het er toch niet in alle opzichten op vooruit gegaan... Gelukkig hebben we de foto's nog... Fascinerend, die kleinschalige bedieningen van toen.

NS264

In de '80 waren er al een hoop verdwenen.

Op sommige plekken misschien lastig of fotograveren niet mogelijk.

Maar met een hoop fantasie kun je een aardig baantje bouwen met industrieel Nederlands thema.

19-toen is ook zo'n mooi terugblik draadje.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

martijnhaman

Vanochtend stond er (weer) een kraan op de losplaats van Pauw op Lage Weide. Wellicht de voorbode van een nieuw transport?

Martijn

Vislijn

#71
Dat zou je wel verwachten, als er een kraan klaarstaat. Leuk te horen in ieder geval. De plotselinge opleving van Lage Weide lijkt dan intussen wel door te zetten, dat is mooi. Helaas ben ik vandaag niet in de buurt, anders zou ik zeker een oogje in het zeil houden.

martijnhaman

Hoorde wat lawaai en op dit moment (12.15)  is er een VolkerRail V100 met lage bakwagens aanwezig die gelost worden.
Zal later op de dag nog wel een foto posten.

Martijn


d.vanaalst

Was inderdaad weer eens gaaf om te zien! Was jij dit man met die camera aan de overkant van het spoor? Ik heb zelf ook wat foto's geschoten vanuit de auto.

Groet Dennis
Groeten Dennis