Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Spoor op industrieterrein Lage Weide

in Grootspoor

Gestart door Herman05, 1 oktober 2006 14:59

Vorige topic - Volgende topic

ErikvanR

Gebeurdt niet veel op dit moment, wat onderhoud rondom de aansluiitng met het Hoofdnet. Daarnaast wat gecombineerde rail-/wegvoertuigen welke de afgelopen weken rondom de Isotopenweg gespot zijn in trainingsmodule of geparkeerd. In ieder geval een soort van golfkarretje met gekoppelde spoorwielen. En de Volvo  met hefbaar  en uitschuifbaar werkplatform wat tussen het hek en de overweg Isotopenweg heeft gestaan voor instructie.

Verder tussen isotopenweg  en de hoofdlijn dan wel in de hoofdlijn wat delen spoorstaaf en puntstukken vervangen. deze liggen nog nabij de overweg in het gras

Vislijn

#616
Er gebeurt inderdaad niet veel de laatste tijd, we kunnen denk ik wel concluderen dat er van alle grootse plannen van zo'n twee jaar geleden weer eens helemaal niets is terechtgekomen. Ook de ballasttreinen voor Pouw zijn al lange tijd niet meer geweest. Het is stil en de vrij recent gerenoveerde sporen, sindsdien vrijwel niet gebruikt, zijn bruin verroest.

Een plaatje uit de goeie ouwe tijd dan maar:



De stamlijn langs de Atoomweg, gezien in zuidoostelijke richting. Rechts de enorme gashouder van het Gemeentelijk Energie- en Vervoerbedrijf Utrecht die hier tot 1975 stond. Voorbij de gashouder, rechts, de gebouwen van A.G.A.M. - Mercedes-Benz die zo te zien nog in aanbouw waren. Het bedrijf kreeg ook een spooraansluiting, waarover auto's werden aangevoerd.
Op de achtergrond de bekende energiecentrale van het Provinciaal en Gemeentelijk Utrechts Stroomleveringsbedrijf (PEGUS) die toen net in gebruik genomen was. Verderop langs het spoor een bouwkeet. Duidelijk is te zien dat het industrieterrein Lage Weide toen nog volop in ontwikkeling was. Foto L. Hessels (NS), 25 oktober 1960. Het Utrechts Archief, Catalogusnummer 821749



Hetzelfde spoor, dezelfde dag, dezelfde fotograaf, maar nu een stuk dichter bij de centrale. HUA Cat. nr. 821747.



Het vrachtschip Zaanborg in de Protonhaven, gezien in westelijke richting, circa 1969. Links een goederenwagen beladen met hout. Eén van de twee rails die we zien is van een portaalkraan. Op deze plek zit tegenwoordig vervoerbedrijf Van Heezik. Het spoor ligt er nog, maar is al sinds 2015 niet meer gebruikt. De portaalkraan is er niet meer. Foto N.M. Peeters, HUA cat.nr. 849446



De Protonhaven gezien vanaf de gashouder die we eerder zagen, nu in noordoostelijke richting. Nu zien we ook de portaalkraan zelf. 1964, foto A.D. Kon, HUA nr. 76002

ErikvanR

Een van de vervoeders uit het plan is vertrokken mede door de renovatie van de gronden tussen spoorlijn en ARK. Blijft alleen Van Heezik over en die vindt vervoer over de weg nog steeds goedkoper dan pers poor door gebruik van goedkope Oostblokkers ( sorry voor de benaming maar ze leven in de weekeinden in hun auto terwijl dat wettelijk verboden is.......) Derhalve kunnen we concluderen dat plannen ter ziele zijn en in het ronde archief gepropt zijn. mede ook door de verdichting op de hoofdlijn zodat invoegen op Maarssen al een probleem gaat worden.

Montanbahn

Je goedkope Oostblokkers zouden (volgens de NL wet in elk geval) net zoveel hier moeten verdienen als de andere chauffeurs.
Eerder ligt het probleem bij de vergoeding (of eerder heffing) die voor vervoer over de rails moet worden betaald. Dat maakt de zaak bijzonder onaantrekkelijk. Een buitenlandse vrachtauto is dan inderdaad vaak goedkoper (betaald ook geen wegenbelasting alhier, misschien een beetje tol)
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje