Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Welke reeks 77 in NL ?

in Grootspoor

Gestart door MB6400, 11 juli 2008 21:45

Vorige topic - Volgende topic

MB6400

Weet iemand welke nummer van de reeks 77 er toegelaten zijn om in NL te rijden ?

Groeten

Sikkeman

#1
De 20 laatste locomotieven van de eerste levering (locomotieven 7771 tot 7790) zijn bedoeld om op de IJzeren Rijn te gaan rijden. Zij zijn dus uitgerust met bijkomende veiligheidssystemen (ATB en PZB) om op het Nederlandse en het Duitse spoorwegnet te kunnen rijden.
De locomotieven van de tweede bestelling (nummers 7791 tot 7870) zijn niet uitgerust met een boordradio. Zij kunnen desondanks toch op het Nederlandse spoorwegnet rijden, indien ze omsloten zijn door 2 locomotieven die wel een boordradio hebben.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/HLR_77

rail4marcel

Klopt niet helemaal. De locs 7771 t/m 7790 en 7866, 7868, 7869 mogen in Nederland rijden mits er met de korte kant voor wordt gereden. Dat heeft te maken met dat de machinist in belgie aan de andere kant zit dan hier in Nederland en hij de dwergseinen anders niet kan zien. Dit is de reden dat je ze altijd met 2 ziet rijden. Soms is het natuurlijk ook nodig in verband met vermogen. Omdat anders 1 loc niet sterk genoeg zou zijn. verder zijn er enkele locs geschikt gemaakt om tussen 2 van de serie 7771 t/m 7790 en 7866, 7868, 7869 in te rijden. Dit zijn niet alle locs van de nabestelling. Maar slechts enkele de 7808, 7815, 7839, 7842, 7845, 7846 en 7864.
Voor grootspoorfoto's zie site

Klaas Zondervan

De hier genoemde nummers kloppen met wat ik recent heb gezien.
Twee weken geleden heb ik de 7774 en 7777 gekoppeld gezien in Gent. Later op dezelfde dag zag ik ze terugkomen uit Sas van Gent.
De 7777 heb ik gisteren ergens in Nederland gezien, heb niet goed opgelet waar het precies was, maar ik denk op Kijfhoek.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

rail4marcel

Die reed met de 7776 vandaag naar Eindhoven. Overigens weet ik niet of dit ook in Zeeuws-Vlaanderen geld. Volgens mij mogen daar alle loc's van de serie 7700 rijden. Maar dat weet ik niet zeker.
Voor grootspoorfoto's zie site

Klaas Zondervan

Kom er net achter dat er al een draadje loopt over dit onderwerp, met vrijwel dezelfde conclusies.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Luc

Citaat van: rail4marcel op 11 juli 2008 23:21
Klopt niet helemaal. De locs 7771 t/m 7790 en 7866, 7868, 7869 mogen in Nederland rijden mits er met de korte kant voor wordt gereden.
7771 t/m 7790 en 7866 t/m 7870 dus.

**Jelle**

Citaat van: rail4marcel op 11 juli 2008 23:56
Overigens weet ik niet of dit ook in Zeeuws-Vlaanderen geld. Volgens mij mogen daar alle loc's van de serie 7700 rijden. Maar dat weet ik niet zeker.

Ik denk dat alles hier in Zeeuws Vlaanderen mag rijden. Er is geen ATB of iets anders qua beveiliging, alleen een paar lichtseinen. De enige beperking is de maximum snelheid, 40 km/h.

Jelle.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

André82

Citaat van: Jelle op 12 juli 2008 01:27
Ik denk dat alles hier in Zeeuws Vlaanderen mag rijden. Er is geen ATB of iets anders qua beveiliging, alleen een paar lichtseinen. De enige beperking is de maximum snelheid, 40 km/h.

Jelle.
Ik zal het even bevestigen,in Zeeuws Vlaanderen mogen alle 77/78'ers rijden,maar vaak zijn het toch de ATB 77'ers,want een trein die uit Zeeuws Vlaanderen komt (DOW) wordt vanuit gent door IJzeren Rijn 77'ers door NL naar Duitsland gereden.

Rick

Citaat van: rail4marcel op 11 juli 2008 23:21verder zijn er enkele locs geschikt gemaakt om tussen 2 van de serie 7771 t/m 7790 en 7866, 7868, 7869 in te rijden. Dit zijn niet alle locs van de nabestelling. Maar slechts enkele de 7808, 7815, 7839, 7842, 7845, 7846 en 7864.
Zo klinkt het alsof de locs dat normaal niet kunnen. ;) Dat geldt dus voor 3 locs in Nederland/Duitsland (al herinner ik mij dat alle 77/7800'n als middenloc Nederland in mogen).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Luc

Citaat van: Rick op 12 juli 2008 12:58
Dat geldt dus voor 3 locs in Nederland/Duitsland (al herinner ik mij dat alle 77/7800'n als middenloc Nederland in mogen).
Daar ben ik wel benieuwd naar. Het gaat vooral om de toelating in Duitsland waarvoor wel een aanpassing is vereist, die slechts bij een beperkt aantal machines is doorgevoerd.

Bob R.

Deze stonden in ieder geval onlangs in Duitsland:

Vr. groeten,
Bob

Rick

Citaat van: Luc op 12 juli 2008 15:40
Daar ben ik wel benieuwd naar. Het gaat vooral om de toelating in Duitsland waarvoor wel een aanpassing is vereist, die slechts bij een beperkt aantal machines is doorgevoerd.
Waar ben je benieuwd naar?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Martijn193

Vraagje

Als ze in dubbeltractie reden, moesten beide loks dan ATB hebben? Of was 1 genoeg?

Dank alvast
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

ceuleer

In dubbeltractie wel, in tripeltractie is 2 ook genoeg. Hier vind je de info op uw vraag.

https://www.bfoto.be/docu/his/r77.php