Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

“ Kwaliteit “ Rocorails..

in Ditjes en datjes

Gestart door Dave......., 12 juli 2024 11:51

Vorige topic - Volgende topic

Dave.......

Om even de frustratie van me af te schrijven...

Wat is er toch met Roco?
Bij de lange rechte zitten de raillassen te ver op de rail geschoven, je moet ze handmatig met een tangetje iets terugtrekken.

De R5 bochten staan krom, en niet op de goede manier  :-X

En nu.....

De tongen van de DKW sluiten niet goed aan, dus als er een trein overheen rijdt, kiest deze halverwege z'n eigen weg.
Superhinderlijk.
Dit is al de 2e de 1e had t ook.

::)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Die Bahn

Dave,
Kijk eens naar de afbeelding.
Daar zie je dat de onderste tong verbogen is.
Daardoor komt de bovenste tong niet tegen de rails aan te liggen.
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

Dave.......

Ja dat zou kunnen.
Maar ik ga ( en er valt weinig) niet zelf aan t ding buigen.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Klaas Zondervan

Niet te bang zijn. Het is toch niet zo'n heksentoer om die tong weer recht te krijgen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Dave.......

Het zit met een heel minuscuul pinnetje aan een instabiel dun plastic stelbalk.
( die was bij de vorige dus al afgebroken)
Ik ben nu de baan los aan t halen en dit gedeelte opnieuw aan t leggen zonder t ding
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Klaas Zondervan

Als je dat pinnetje in de stelbalk hebt gemold, dan heb je daar te veel kracht op gezet.
Leg iets tussen de tongpunt en de aanslagrail (gele streep) en duw voorzichtig bij de pijl. Dan komt er geen kracht op de verbinding met de stelbalk.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Dave.......

Bedankt voor de tip.
Denk dat ik m toch maar eruit laat.

Ik heb juist de hele baan omgegooid om dit soort zwakke plekken eruit te halen haha
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Ronald Halma

Citaat van: Dave....... op 12 juli 2024 11:51
Om even de frustratie van me af te schrijven...

Wat is er toch met Roco?
Bij de lange rechte zitten de raillassen te ver op de rail geschoven, je moet ze handmatig met een tangetje iets terugtrekken.

De R5 bochten staan krom, en niet op de goede manier  :-X

En nu.....

Duidelijk een kwaliteits issue..... jammer, zou niet moeten.

Citaat van: Klaas Zondervan op 12 juli 2024 13:20
Als je dat pinnetje in de stelbalk hebt gemold, dan heb je daar te veel kracht op gezet.
Leg iets tussen de tongpunt en de aanslagrail (gele streep) en duw voorzichtig bij de pijl. Dan komt er geen kracht op de verbinding met de stelbalk.

Klaas, als ik zo'n ding nieuw koop verwacht ik... nieuw. En geen zelfredzaamheid om iets recht te krijgen wat recht had moeten zijn ;)

MartinRT

Naar wat ik zie op de foto zitten bij 3 van de 4 stukken railstaaf de afschuiningen (weggefreesde delen) aan de verkeerde kant.

Van boven naar beneden:  1 = fout    2 = fout    3 = goed    4 = fout.

Alleen de derde sluit in afbuigende stand correct aan, de rest niet.

Klaas Zondervan

Citaat van: Ronald Halma op 12 juli 2024 13:35
Klaas, als ik zo'n ding nieuw koop verwacht ik... nieuw. En geen zelfredzaamheid om iets recht te krijgen wat recht had moeten zijn ;)
daar heb je op zich gelijk in. Maar ik sta daar wat anders in.
Voor onze clubbaan ben ik wisselstraten aan het bouwen die niet in de geometrie van Roco passen. Dat betekent stukken van een wissel afzagen en stukken verbuigen. Dus van zo'n kromme tong raak ik niet in de stress.
Ik ben dat op de clubbaan overigens nog niet tegengekomen, en daar liggen toch wel meer dan 150 wissels in.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Ronald Halma

Ok, maar dan kies je daarvoor. En dat heeft Dave zeker niet gedaan  ;)

Dave.......

Nee precies, ik ben echt niet te angstig om een rail wat af te korten o.i.d.
Maar dit ging me te ver.
Ik heb al een (ouder) DKW liggen, nooit problemen mee gehad.

En inderdaad lijkt 't ook wat Martin zegt.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

zuylen

Tja, bij Fleischmann HO profi-kruiswissels had ik het probleem dat het hartstuk snel aan slijtage onderhevig was. Wissels waren best wel kostbaar, maar als er ontspoorproblemen waren door middel van een versleten hartstuk, was vervangen de enige optie. Inmiddels is het hele railprogramma niet meer in de handel. Al is dit niet te wijten aan een slechte productie.

DBCargo

Citaat van: MartinRT op 12 juli 2024 13:57
Naar wat ik zie op de foto zitten bij 3 van de 4 stukken railstaaf de afschuiningen (weggefreesde delen) aan de verkeerde kant.

Van boven naar beneden:  1 = fout    2 = fout    3 = goed    4 = fout.

Alleen de derde sluit in afbuigende stand correct aan, de rest niet.

Dit. Ik deel deze observatie.

Hasenwald

Met die wissel is geprutst, daar kan Roco niets aan doen. De titel is dan ook misplaatst. Wij hebben sinds 2019 naar volle tevredenheid de Roco line 2.1 (zonder bedding uiteraard) in gebruik. Ongeveer 60 wissels. Het is foutloos spul. Wij zijn toen overgestapt van Profi rail en dat hadden we 10 jaar eerder moeten doen, maar dit geheel terzijde. :-)
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus