Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Lenz digital plus LZV100 + LI100

in Digitaal

Gestart door mldehaas, 8 juli 2024 09:44

Vorige topic - Volgende topic

mldehaas

Ik heb een Lenz LZV100 centrale met een LI100 (RS232) interface.
Op lokadres 0 kan de centrale een analoge lok laten rijden.
Ik wil graag weten of het mogelijk is om op de baan zowel een analoge lok als digitale loks gelijktijdig te laten rijden (uiteraard in verschillende blokken.
Heeft iemand hier ervaring mee?
En weet iemand hoe de blokken dan aangestuurd worden? Is dat voor analoog pulsbreedte en voor digitaal DCC? (Zo gaat dit met dinamo van VPEB)
Maarten
HCCM , Yamorc, Lenz, Dinamo, n-spoor NL + SBB en  Nm RhB

Ronald Halma

Je kunt met een adres 0 rijden op een digitale baan. Maar het wordt van alle kanten afgeraden. Het digitale signaal kan de motor verwoesten dus beter niet doen en gewoon vol digitaal gaan.

Bij Dimano kun je alles door elkaar laten rijden en is een heel ander systeem dan puur een digitale centrale.

MartinRT

Citaat van: mldehaas op  8 juli 2024 09:44
Ik wil graag weten of het mogelijk is om op de baan zowel een analoge lok als digitale loks gelijktijdig te laten rijden (uiteraard in verschillende blokken.
Ja, dat kan. Maar de opmerking aan het eind snap ik niet:  dat kan ook in hetzelfde blok. Bij rangeren bijvoorbeeld.

Citaat van: mldehaas op  8 juli 2024 09:44
En weet iemand hoe de blokken dan aangestuurd worden? Is dat voor analoog pulsbreedte en voor digitaal DCC? (Zo gaat dit met dinamo van VPEB)
Ik denk, dat je bedoelt wat voor spanning er op één of elk blok komt.
ALLE blokken worden met hetzelfde DCC signaal gevoed, een soort wisselstroom in blokpulsen.  Dus met positieve en negatieve blokpulsen.  Heeft in die zin dus niks meer met analoog te maken, geheel anders dan bij Dinamo, wat inderdaad per blok een bepaald signaal stuurt.

mldehaas

Dank voor dit antwoord. Dat lok 0 analoog af te raden is had ik al wel van gehoord. Ik heb een oud lokje (minitrix NS1100) op adres 0 laten rijden. Na het verwijderen van het smoorspoeltje wilde die wel rijden. Mijn volgende experiment is een digaitaal lokje en een analoog lokje op de baan te laten rijden.
Maar mijn eindkeuze voor de digitalisering is Dinamo. Daar kies ik voor omdat ik dan mijn kleinserie Nm-RhB materieel niet hoef om te bouwen.

Maarten

mldehaas

Als ik het goed begrijp hoef ik dan ook geen electrische scheiding tussen blokken en secties te maken.
Ik zal mijn oscilloscoop nog eens aansluiten om het signaal op de rails te bekijken.
mvgr
Maarten

Ronald Halma

Bij Dinamo zijn het dacht ik toch echt fysiek gescheiden blokken daar die aangestuurd kunnen worden met zowel digitale spanning als zeg maar analoge spanning.

henk

Ja, wat Ronald schrijft klopt. Bij Dinamo regelt de computer dat ieder blok de spanning krijgt die op dat moment nodig is. Rijdt er een analoge loc in een blok, dan krijgt dat blok de analoge spanning. Rijdt er een digitale loc in een blok, dan krijgt dat blok de digitale spanning. Razend knap gemaakt. Maar analoog en digitaal door elkaar is dus alleen mogelijk in de zin dat de spanningssoort een trein over de gescheiden blokken van de baan volgt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.