Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

PB Models DH1 hapert/valt stil in één richting

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door tjibbeh, 7 juli 2024 19:30

Vorige topic - Volgende topic

tjibbeh

Sinds gisteren heeft mijn PB Models DH1 kuren in één rijrichting.
Ik rijd analoog. In één richting rijdt ie normaal, zoals ik gewend ben. Keer ik de spanning om, dan kruipt ie en valt kort daarna stil. Andere treinen op precies hetzelfde stukje spoor hebben hier geen last van .

Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn / is dit een meer voorkomend probleem?

Martijn HITV

maakt de wadloper hetzelfde geluid als hij de andere kant op rijd?
doet de dh1 dat alleen op een stukje spoor of de hele baan?
-Martijn

Sven

Heb je de tandraderen/wielen al onderzocht op aanwezig vuil?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

tjibbeh

Qua wanneer het optreedt: net nog weer getest, een heel rondje 'vooruit' zonder problemen gereden. Vervolgens 'achteruit', qua geluid klinkt het dan 'laag brommend', eigenlijk wel ongeveer zoals normaal wanneer je DC/analoog de trafo een klein beetje opendraait - behalve dan dat nu de trafo helemaal open stond. Na een klein poosje ~10 sec klonk er in de trafo een tik (denk een relais) wat volgens mij duidt op dat er kortsluiting optreedt. Op dat moment staat de DH1 ook helemaal stil.

Vervolgens de kap van de DH1 afgehaald, voor zover ik kan beoordelen ziet dat er allemaal schoon uit. Wel had ik het idee (maar ik weet niet helemaal zeker wat normaal is) dat de dummystekker wat warm aanvoelde en ik een licht verdacht luchtje rook.

PS Vwb de tandwielen etc. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen daar het probleem in zit, gezien het feit dat het model nog maar 8-9 mnd oud is en een beperkt aantal uren gereden heeft; i.c.m. het feit dat het probleem zich maar in één rijrichting voordoet. Maar als ik het zou willen controleren, wat kan ik veilig demonteren zonder dat ik straks met een werkblad vol losse onderdeeltjes zit? Met alleen de kap loshalen is er iig nog niet veel te zien qua loopwerk.

Jeronimos

Hoe oud is je DH1? Heb je misschien nog garantie?  Dus misschien niet teveel pielen.

Geen garantie meer, dan maar even verder kijken.

Jeroen

VAM65

Topic starter zegt dat hij 8-9 maanden oud is. Dan zit er nog garantie op. Kortom: ik zou contact opnemen met PB!

tjibbeh

Goed punt, inmiddels een berichtje aan PB gestuurd. Mijn idee was vooral, dat als iemand hier zo een panklare oplossing zou hebben, dat natuurlijk mooi zou zijn (t.o.v. garantie verzoek met al dan niet opsturen enz enz)

System-M

Kan het misschien zo zijn dat bij achteruitrijden bepaalde wielen wat omhoog komen (hobbel in de rails of iets anders?), waardoor de wielflensen daarvan de metalen onderkant van de bak raken? En dat dus zo kortsluiting ontstaat?

Grt
Marc

tjibbeh

Dat lijkt me ook niet waarschijnlijk, sowieso doet het euvel zich overal op de baan voor. En als ik de trein andersom op de rails zet, rijdt ie gewoon z'n rondje in de richting die oorspronkelijk dus 'achteruit' was, maar hapert ie in de richting die eerst 'vooruit' was

PBModels

Meneer gaat vandaag een retour ticket ontvangen via de mail en we gaan er naar kijken.
Het was even door buffelen.

puntenglijder

Netjes van jullie hoor dat u dat met zulke korte lijnen oplost.

Dat siert jullie. (y)

Kees.

Ronald Halma

Da's niet uitzonderlijk, dat is standaard bij PB Models  (y)

metpetergaathetbeter

Citaat van: Ronald Halma op  9 juli 2024 15:19
Da's niet uitzonderlijk, dat is standaard bij PB Models  (y)
dat zou bij elke producent EIGENLIJK zo moeten zijn, anderzijds is zoiets de beste reclame die je maakt voor je eigen produkten voor de beste produkten waar het ongetwijfeld ook al eens niet helemaal juist gaat/mis gaat! Zoiets vergeet je als (potentieële) klant niet !  (y)

tjibbeh

En zo geschiedde. Inmiddels keurig een retourlabel in de mail.  (y)

Ronald Halma