Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Rocrail; Op één melder een wissel omzetten en een relais aanturen

in Digitaal

Gestart door GeerC, 30 juni 2024 18:19

Vorige topic - Volgende topic

GeerC

Hallo,
Ik kan via een hallsensor een wissel bedienen. Nu wil ik dezelfde sensor gebruiken om een relais te schakelen dat een deel van mijn baan stroomloos maakt. (Ik rij analoog.)

Hiervoor misbruik ik nu in Rocrail een wissel. Stand rechtdoor geeft stroom op het baanstuk, stand afslaan maakt het deel stroomloos.

Volgens mij kan dit in Rocrail 'mooier' gedaan worden, maar ik weet niet hoe. Kan iemand mij helpen?

Geer

Ronaldk

Je rijdt analoog en gebruikt wisseldecoder en rocrail? Wat voor een digitale centrale gebruik je dan?

Je kan via een bezetmelder de melding van een hallsensor gebruiken om deze in een programma als Rocrail verder te gebruiken. Een tip voor het stoomloos maken: Gebruik er een relais met een wisseldecoder. Dit omdat de uitgang van wisseldecoder meestal niet gemaakt is voor veel vermogen door te voeren. Dus grotere constante stromen.

Trouwens wat bedoel je met "mooier"?
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald's nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

GeerC

Ik gebruik de dcc-ex centrale icm Arduino.

Met mooier maken bedoel ik de intelligentie van Rocrail gebruiken. Er zal vast wel een betere mogelijkheid zijn dan die ik nu gebruik.

KC

Je kunt dit eenvoudig regelen met een sequence in DCC-EX... Als altijd hetzelfde moet gebeuren heb je hier geen Rocrail voor nodig
Groetjes van Kees

Hans1963

Bij de optie van Kees zul je eerst wat van EX-rail moeten gaan leren en hoe je dit via het bestand myAutomation.h in de DCC++ centrale implementeert.

wat ook mogelijk is de wissel te gebruiken die al door de sensor wordt bediend. op het tabblad puntstuk van de wissel kun je een uitgang (pinnummer) hoog/laag zetten op de Arduino. hieraan koppel je de signaaldraad van het relais.

een 2e optie is nog een schakelaar in Rocrail aanmaken en een actie van het type uitgang. Deze actie koppel je aan de true/false status van de sensor. de schakelaar heeft het adres van een pin op de Arduino.

vr. groet,  Hans

KC

Citaat van: Hans1963 op 30 juni 2024 22:21
Bij de optie van Kees zul je eerst wat van EX-rail moeten gaan leren en hoe je dit via het bestand myAutomation.h in de DCC++ centrale implementeert.

Klopt helemaal, maar wel leuk als je toch al met een DCC-EX centrale werkt. voordeel is dat je afhankelijk van de stand van de wissel automagisch het baanvak stroomloos kunt stellen, dus ook als je de wissel op een andere manier bedient (engine driver op je telefoon bijvoorbeeld).
Groetjes van Kees

GeerC

AlbertG

Hoi GeerC
Kijk in Rocrail bij de wisseleigenschappen eens op het tabblad Puntstuk.
Als je hier het pinadres van de DCC-EX invult die het relais aanstuurt kun je het zo inregelen dat bij de stand wissel rechtdoor het relais opkomt en bij de stand wissel afleidend het relais afvalt (of net andersom natuurlijk).
We gaan dit bij een grote clubbaan met Dinamo gebruiken om wisselstraten via relais van stroom te voorzien. Ten opzichte van Koploper scheelt dat heel veel werk. Speciaal daarvoor is er recent een wijziging op dit tabblad aangebracht om dit mogelijk te maken.

Overigens ben ik aan het experimenteren met Rocrail, WIO en een aantal L298N modules om met analoge locomotieven te kunnen rijden maar dan wel met alle Rocrail functionaliteit.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker