Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Exacte verschil tussen NEM en RP25 mbt flenshoogte

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Ronald Halma, 18 juni 2024 13:03

Vorige topic - Volgende topic

Ronald Halma

Dat is de vraag: vooral de hoogte van de flens bij een NEM wiel en een RP25 wiel.

Schiet! :)

jerdenberg

De standaarden laten nogal woeste verschillen toe: NEM geeft 0,6 tot 1,2mm en RP25 geeft b.v. voor code 110 rails 0,64 tot 0,71mm, dus het hangt helemaal af van de interpretatie van de fabrikant. Bij mijn Trix Big Boy 4011 met NEM wielen zit de hoogte ongeveer halfweg tussen die van het Märklinmateriaal en het Trixmateriaal met RP25 profiel.

Jeroen
Union Pacific Figomima Division [a figment of my imagination]

Ronald Halma

Ja, ik ben daar inmiddels achter.... tussen RP25 en NEM bij de US Trix BB. Mijn Trix BB heeft compleet RP25, kon er een kopen die NEM heeft. Plaatjes via Ebay leren dat vooral de tenderwielen en voor- en achterloop wielen erg over gedimensioneerd zijn. Locwielen lijken hetzelfde. Problemen treden ook op bij de tenderwielen en de loopstellen.

jerdenberg

Mijn Trix BB komt uit de Trix Magnum set, en was gemakkelijk te converteren naar 3-rail, dus voor mij geen problemen met wielflenzen :-). Idiote set trouwens: BB met 3 reefers, 3 stock cars, een caboose en een railovaal, waarbij de BB een Märklin kortkoppeling had maar de wagons knuckle couplers; de set werd op een gegeven moment ook voor belachelijke prijzen gedumpt op Ebay (toen heb ik hem opgepikt).

Jeroen
Union Pacific Figomima Division [a figment of my imagination]

Ronald Halma

Kijk, dan heb je hem gunstig waarschijnlijk! Als ik een 3-railer was geweest was het ook geen probleem, voor een DCC 2-railer wel en zeker met code 83 en 70 rails en wissels  ;)

Dank voor je hulp! (y)

henk

Wat zou het probleem dan moeten zijn Ronald? NEM310 met max 1,2 mm flenshoogte moet geschikt zijn voor code 83. De Trix c-rail is zelf ook 2,1 mm ofwel code 83.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

Er is een serie Big Boys van Trix die NEM wielen heeft die bv niet over Atlas of Peco83 gaan... door bewezen feiten (lees testrijden). Maar inmiddels is het probleem opgelost, ik heb de Big Boy niet gekocht :) te groot risico dat het niet lopen wil op mijn aangepaste Peco 83.

Bahn-AG

Er zit tussen NEM en NMRA verschil in afstand tussen het "ijzerwerk" en bovenkant spoorstaaf.

Bij NEM moet dit meer dan 1.3mm zijn. Bij NMRA afhankelijk van de norm. "Standaard" = 0.71mm ; "deep flange" =1.19 mm.

Bart

Klaas Zondervan

Citaat van: jerdenberg op 18 juni 2024 13:57
...... RP25 geeft b.v. voor code 110 rails 0,64 tot 0,71mm,
Dat codegetal heeft niks met de railhoogte te maken. Het slaat op de wieldikte (maat N in RP-25). Voor rails volgens Europerse standaard is dat code 110, de bijbehorende flenshoogte is code 25, oftewel 0,635 mm.
Voor H0 wordt ook wel wieldikte code 88 gebruikt, maar die wielen zijn te smal voor Europese sporen, ze zakken in de puntstukruimte.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel