Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Marklin hamo motorpost komt langzaam op gang

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Bierwagen, 11 juni 2024 18:12

Vorige topic - Volgende topic

Bierwagen

Ik heb alweer een paar jaar deze Motorpost. Voorzien van een VIESMANN decoder en aangepast met bijvoorbeeld LED-verlichting. Allemaal prachtig maar voordat er beweging in komt, moet je een paar minuten geduld hebben. Het lijkt wel een diesel, welke op stoom moet komen. En dat is nu net het probleem. Ik rijd met Koploper en als de Motorpost moet stoppen en hij krijgt vervolgens het commando van Koploper om te vertrekken dan vertikt hij dat, met de nodige gevolgen voor de rest. Kan ik hier iets aan doen?
Dank,
Bierwagen

Theo v Wijngaarden

Klinkt als een sterk vervuilde motor, motor eruit halen, motorschild en anker schoonsoppen in wasbenzine, collector blank poetsen, nieuwe koolborstels erin en klaar is bierwagen.
Mischien gelijk nieuwe hoogvermogenmotor er inzetten met 5 polig anker is ook een goede en niet te dure optie, rijd het gelijk nog mooier.
Ohja en niet vergeten bij het in elkaar zetten motorasjes en tandwielen spaarzaam olieen.

Mvg Theo

Bierwagen

Bedankt Theo:
Wordt een projectje. T.z.t. kom ik er op terug,
groet, Bierwagen

borotof

Ik zou er een nieuwe decoder aan wagen, bij een vervuilde motor zou ie toch iig moeten stoppen als koploper dat commando geeft...

Jeronimos

Je rijdt digitaal, hoe rijdt hij dan analoog?

Je hebt hem al een paar jaar. Heeft hij altijd al zo gedaan of is dit onlangs gebeurd?

Welke decoder precies?

Hoe staan de optrekinstellingen van de decoder?

De stroom (ampère) wordt niet te hoog en kun je dit meten?

Naast het schoonmaken van de motor misschien ook eens kijken naar bijvoorbeeld of er geen vuil zit bij de tandwielen of assen en of de contactpunten op de wielen bijvoorbeeld niet te strak staan?
Jeroen

Bierwagen

Dank allemaal voor de reacties. Inderdaad open en goed schoonmaken. borstels zien er nog prima uit. Motor vervangen gaat mij te ver ( lees durf ik niet ) Hij rijdt op commando's van koploper en doet mee met de andere locs. Geen sneltrein, maar dat zijn de echte motorposten toch ook niet.
Nogmaals dank,
groet,
Bierwagen

Ronald Halma

grossraumwagen

Het lijkt erop dat de olie verharst is. De tandwielen, asjes etc zitten dan min of meer aan elkaar geplakt.
Er zit dan niets anders op de hele boel uit elkaar en alles goed schoonmaken.
Vervolgens weer in elkaar zetten en spaarzaam smeren en gaan met de banaanmotorpost...

Josephes

Of de vertrekvertraging staat heel hoog, dan wel de decoder staat met de optreksnelheid niet goed.

Jos

ronaldvd2000

Het kan ook zijn dat er een powerpack aan de decoder is aangesloten.  Dan duurt het even voordat de loc voor het eerst gaat rijden als je hem op de rails zet.  Daarna zou het geen probleem moeten zijn...

Ik denk niet dat het hier het geval is...   

( Zelf heb ik wel een powerpack in de motorpost..   En dan duurt het even voordat de loc reageert de 1e keer...)
Met vriendelijke groet,   Ronald

Treintje_komt_zo

Er vanuit gaan dat alles binnn in klopt, simpele reset van de decoder? Kijken wat ie daarna doet?

Voordat we beginnen aan complete motorwissels en nieuwe bekabeling.... Ik weet van ESU decoders lopi 5 dat als je net de verkeerde waarde iets aanpast de hele loc opeens default in "slow-modus" staat!

Kost tijd maar geen euro's, en waar mogelijk eerst een backup van de huidige decoder maken. Een significant ander gedrag zegt genoeg!

Ronald Halma

Citaat van: Bierwagen op  2 juli 2024 11:52
Dank allemaal voor de reacties. Inderdaad open en goed schoonmaken. borstels zien er nog prima uit. Motor vervangen gaat mij te ver ( lees durf ik niet ) Hij rijdt op commando's van koploper en doet mee met de andere locs. Geen sneltrein, maar dat zijn de echte motorposten toch ook niet.
Nogmaals dank,
groet,
Bierwagen

Maar goed, antwoord zegt nog steeds niet duidelijk of het wel of niet opgelost is. Moet de TS even opheldering op geven.

Citaat van: ronaldvd2000 op  2 juli 2024 16:12
Het kan ook zijn dat er een powerpack aan de decoder is aangesloten.  Dan duurt het even voordat de loc voor het eerst gaat rijden als je hem op de rails zet.  Daarna zou het geen probleem moeten zijn...

Ligt echt niet aan het powerpack. Heb ze ook en gedragen zich net zoals decoders zonder powerpack. Dat zal bij jou dan echt een instelling zijn.