Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Liliput PCB - doorgebrande spoel

in Digitaal

Gestart door marco, 2 juni 2024 08:59

Vorige topic - Volgende topic

marco

Voor de zondagochtend puzzelaars,

Gisteren een "nieuwe"  loc gekocht. Betreft een Liliput E44.5 / 144 505-5, catnr L132543.
Bij het inrijden liep de loc vrij stroef, soms goed, soms langzaam en dan weer snel. Vervolgens de andere richting uit laten rijden en dat was nog dramatischer. Aangezien ik een decoder uit een andere loc geleend besloot ik de programmeer setup aan te zetten vervolgens was er een verdachte geur en heb ik de spanning maar van de baan gegooid. De loc was na die paar rondje al heel erg warm, dit is het resultaat:



De vraag is, wat zou de oorzaak kunnen zijn ?
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.

008200

#1
Zo te zien is een van beide spoeltjes ( L1 ) doorgebrand.
Die bouwt -met name Roco- standaard in op alle printplaten.
Deze zijn bedoeld om, samen met een condensator, in een LC kring
de stroom door de motor te filteren en ongewenste pieken
in de spanning weg te halen, dit voor een soepeler loop van de motor.
Je kunt kijken of  er niet ergens sluiting is in het motorstroomcircuit,
maar de spoel zou ook spontaan kunnen zijn doorgebrand door interne sluiting.....
Van een print van een slooploc zou je eenzelfde groene spoeltje kunnen lossolderen en
hier weer op solderen. De Ohmse weerstand bij doormeten is nagenoeg 0 Ohm.
François

(o.a.  Train-o-matic heeft in elk geval een motorfilter in het programma voor hetzelfde doel)

bask185

Dat zijn spoelen geen weerstanden.

Ze zijn stuk omdat er een te grote stroom door heen heeft gelopen. Dat kan komen door teveel mechanische wrijving. En/of verkeerde decoder instellingen, misschien.


Je kan ze ook bypassen. Maar ik zou toch eerst ff teruggaan naar de winkel als dat nog een optie is. Als de lok origineel is, moet hij dit niet doen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

marco

#3
Ik heb de titel aangepast. Ik zag een kleurcodering en dacht .... weerstand ... spoel natuurlijk. Het is overigens geen Roco maar een Liliput.

Zelf zat ik te denken aan een kapotte aandrijving. Misschien gebroken tandwiel? Had gisteren nog geen zin om de lok helemaal open te maken, hele kleine schroefjes .... maar als die spoelen eruit kunnen en het doorverbonden kan worden dan lijkt mij dat een reële optie. Daarnaast maar eens kijken of het motortje los analoog netjes loopt.
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.

DBCargo

Hoe is een loc die uitgebracht is in 2011 nieuw? Dit kan gewoon niet. Als een loc zo lang in een doos ligt, is de kans groot dat het vet niet meer gangbaar is. Ook kunnen de antislipbanden zo goed als rijp zijn voor de vuilnisbak, en hetzelfde geldt voor eventuele plastic tandwielen die gebarsten kunnen zijn.

Nb:

Ik ben zo klaar met mensen die alles maar als nieuw verkopen, ook al is het 40 jaar oud. Dit is echt onzin en misleiding.

Als ik een auto koop die al sinds 2001 in de showroom staat bij een dealer die failliet is gegaan, en zijn showroom nooit heeft opgeruimd (genoeg video's over te vinden op YT), dan kan ik die auto toch niet als nieuw verkopen? Er moet nieuwe benzine in, en de oude er dus uit, want dat is geen 20+ jaar houdbaar. De banden zijn vierkant, er moet nieuwe olie in, ga zo maar door.

Ik zou de verkoper gewoon aanspreken op de 'de loc is nieuw' claim. Leuk verzonnen om makkelijker je product aan de man te brengen, maar met de waarheid heeft het weinig te maken.


ingenium

Nou dat wordt een leuke discussie, vanaf hoelang na verlaten fabriek, mag een item nog als nieuw worden verkocht?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

008200

#6
Op de printplaat staat de datum: 26-01-2010 ofwel 14 jaar geleden... :P
-Haal de decoder eruit en vervang deze door een dummy plug.
-Soldeer de defecte spoel eruit en zet er een stukje draad tussen. Zonder deze spoel kan prima.
-Test de loc met een gelijkspanningstrafo, op rails of door 2 draden tegen de wielen te houden
  en kijk of de loc soepel loopt en let op brandgeur, bij te traag lopen moet de aandrijving worden schoongemaakt.
-Bij soepel lopen kun je vervolgens testen met een decoder erin.

Met name Esu decoders kunnen prima zonder een dergelijke smoorspoel,
Trainomatic decoders juist helemaal niet: dan moet er een filter in de stroomkring van de motor!
François

grossraumwagen

#7
Citaat van: ingenium op  2 juni 2024 11:16
Nou dat wordt een leuke discussie, vanaf hoelang na verlaten fabriek, mag een item nog als nieuw worden verkocht?

Soms liggen producten en/of halffabricaten zelfs al jaren in de fabriek.

Vroeger stonden modellen jarenlang ongewijzigd in de catalogus.
Als het model dan eindelijk in de winkel kwam had het mogelijk al jaren in de fabriek gelegen.
Is het dan nog nieuw?

Piko heeft bv nog steeds spullen uit DDR-productie liggen.
Enkele jaren geleden op de open dag wat kappen van een E11/E42 en BR66 gekocht, nog fabrieksnieuw in zijdepapier gewikkeld...

Menno

Citaat van: 008200 op  2 juni 2024 11:31
Op de printplaat staat de datum: 26-01-2010 ofwel 14 jaar geleden... :P
Dat is de revisiedatum van de print (revisie A staat er duidelijk op) en heeft dus niets met 'nieuw of niet nieuw' te maken. Het gaat er om dat op die datum een belangrijke wijziging in het print-ontwerp doorgevoerd is of er vanaf die datum andere onderdelen gebruikt zijn.

Heb je iets van een multimeter? Hoewel een wijzermeter in dit geval ideaal zou zijn kan het met een digitale multimeter ook, het is alleen wat onrustiger om te zien en lastiger te interpreteren. Maar onbelast draaiend verwacht ik iets van 60-100 mA als maximumstroom. Als dat (veel) meer is, zit er ergens wat mis.

marco

#9
De loc rijdt inmiddels. Gedane arbeid:

1. Inspectie voor loshalen pcb ... hey een loszittende draad .....
2. spoelen verwijderd en overbrugging aangebracht.
3. motor getest, liep soepel
4. decoder geplaatst (ESU LP4)
5. rijtest, mooi soepel rijdende loc

Nog even over de term 'nieuw', ik heb dat erbij gezet omdat het een winkelaankoop betrof met de wetenschap niet tweedehands.
En het zelf fixen durf ik wel aan. In ieder geval bedankt voor de meedenkhulp!!

Groetjes van de Zuid-duitse altbauclub:







Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.

grossraumwagen

Een fraai gezelschap!

Fijn dat de nieuwe aankoop het weer doet.