Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Fleischmann HO rijtuig jaren 60 - draaistelbevestiging

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Ferdinand Bogman, 25 mei 2024 16:18

Vorige topic - Volgende topic

Ferdinand Bogman

De uitvoering van Fleischmann-rijtuigen uit de jaren 60 (15xx serie) is in de loop van de tijd veranderd. De meeste die ik heb, kennen een vaste, geklonken draaistelophanging. Enkele, waarschijnlijk bouwdoos-uitvoeringen, hebben een bout met een moertje. Maar later is overgestapt naar een andere manier, waarbij de stroom via een dikke metalen cilinder door de bodem van het rijtuig naar binnen wordt gevoerd. De draaistellen zijn los te halen door ze een kwartslag te draaien.

Ik heb zo'n rijtuig, maar daarbij zitten de draaistellen zo los, dat ze er makkelijk uitvallen. Ik heb dus het idee dat ik een onderdeel mis:

Helaas heb ik er maar een in deze uitvoering, waardoor ik niet kan vergelijken. Het is niet de bedoeling om binnenverlichting aan te brengen. Daarom twijfel ik of ik de metalen cilinder nodig heb. Maar de vraag is: welk onderdeel ontbreekt?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

zuylen

Ik ken ze wel. Ik heb ook maar twee uitvoeringstypen. Twee van het geklonken type. (Blauwe rijtuigen van Touropa 1509) De hele oude versie. En een latere waar de draaistellen helemaal van plastic zijn (Een rood crème kleurig rijtuig dat bedoeld is voor de TEE treinen(1500T). De draaistellen van dat laatste rijtuig draaien dan rechtstreeks in het blikken frame daarboven. Verder heb ik een slaaprijtuig van CIWL (1506). Maar hoe die draaistellen erin in zitten? Weet ik niet meer. Mocht je nog een rijtuig zoeken van de DSG in het rood (1503). Dan weet ik er nog wel een, mits ie niet al verkocht is (Maar dat denk ik nog niet). De railclub Utrecht heeft er een in zijn bestand. En die is te koop voor weinig (y). Mocht je interesse hebben voor alle rijtuigen, dan hoor ik het wel. Want ik doe de rijtuigen in de verkoop. Doosjes zijn er niet meer.

Ferdinand Bogman

Een beetje achtergrond: in de afgelopen jaren heb ik heel wat van die rijtuigen verzameld, op Marktplaats en in de rommelbakken op de beurs in Houten. Inmiddels is de hele serie compleet. Nu heb ik een aantal rijtuigen dubbel, zoals de DSG-restauratierijtuigen en het CIWL-slaaprijtuig. Die heb ik, net als jij (en vele anderen), in de aanbieding. Dus als Railclub Utrecht interesse heeft ;)? Daarnaast heb ik nog wat onderstellen en andere onderdelen over.

Eigenlijk heb ik dit bagagerijtuig ook dubbel maar de kap van dit exemplaar is gaver dan het origineel van mijn vader. Het doorslaggevende excuus is dat mijn opa er ook een had.

Ik kan ook nog wachten tot ik een compleet exemplaar tegenkom in Houten, maar intussen probeer ik het op deze manier. Als ik weet welke onderdelen ik mis kan ik die misschien van een sloop-exemplaar op de beurs halen.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

zuylen

Beste Ferdinand,
Helaas heeft de Railclub Utrecht geen interesse. Zij willen graag verkopen en ik weet nu dat er wegens omstandigheden geen verzamelingen meer aangekocht worden.
vr gr Andre

stoombr38

zuylen

Ik heb wel belangstelling voor die button contacten van Fleishmann. Kan ik nog een tweetal oude donnerbusjes van Fleischmann van licht voorzien. Ik heb er vier nodig mits ze niet teveel kosten.

zuylen

beste Ferdinand,
Ik hoor wel of je bij mij komt. Dan haal ik de rijtuigen uit de berging. Voor de Railclub Utrecht moet ik een afspraak maken. Dan haalt de voorzitter de desbetreffende rijtuigen wel voor de dag. Maar omdat het allemaal neit gemakkelijk is opgeslagen moet de voorzitter van de railclub het van te voren ff weten.
vr gr Andre (y)

Ferdinand Bogman

De rijtuigbodem is van metaal. De getoonde dopjes zouden tegen de rijtuigbodem komen en daarmee kortsluiting veroorzaken, als je contacten voor de binnenverlichting zou monteren.

De dopjes van de binnenverlichting worden op deze dopjes geklikt, bij de uitvoering met geklonken draaistelbevestiging. Bij de uitvoering op mijn foto, worden die dopjes rechtstreeks op de kop van de cilinder geklikt.

Volgens mij zijn die dopjes dus niet wat nodig is.

zuylen

Beste Ferdinand,
Bij de Touropa rijtuigen is dat dus geklonken. Bij de andere niet. En dan heb je een extra binnenverlichtingsgarnituur nodig zoals Stoombr38 aangaf.
vr gr Andre

Besselspoor

Dit zijn de vernieuwde kunststof draaistellen zoals ze ook in latere rijtuigen gebruikt werden. Die draai je met de bajonetsluiting in de bodem. Die metalen stiften heb je niet nodig. Wil je er verlichting in dan steek je ze door de draaistellen en klemt bovenop de dopjes van de lichtset waarmee de stiften vast worden gehouden, aan de onderkant steek je er dan de stroomafnemers op. Als je eens een setje wil roep je maar .
RETROBAHN A.G.

Ferdinand Bogman

Aha, dus ik mis geen onderdeel. Het is even wennen dat deze draaistellen er bijna spontaan uitvallen, zo los hangen ze.
Omdat ik in dit bagagerijtuig binnenverlichting niet nodig vind, sla ik je aanbod dit keer af, Bessel. Maar ik zal het onthouden.

Iedereen bedankt voor het meedenken!