Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Seinvlaggen

in Grootspoor

Gestart door MaraNCS, 25 mei 2024 14:21

Vorige topic - Volgende topic

MaraNCS

Voor de tentoonstelling heb ik een rode seinvlag gebruikt.
Vroeger was in elke trein een set van drie vlaggen (minimaal) aanwezig met dezelfde seinbeelden rood, geel en groen, als de lichtseinen.
Is dat nog steeds zo of is dat allemaal afgeschaft?
Niet heel belangrijk maar ik maak de tekst bij de voorwerpen liever kloppend.
Station Baarn HIJSM

Thom

In elke (bediende) cabine dient een rode vlag voor handen te zijn vandaag de dag.

Gele en groene vlaggen zijn al decennia lang niet meer vast aanwezig op treinen, minstens sinds de jaren '50 al niet meer.

MaraNCS

Dank je Thom. Ik begreep dat via een PB ook al idd.
Met deze informatie kan ik wel (globaal) iets zeggen. Op de site van Nico Spilt staan nog voorbeelden van rode, gele, groene en blauwe vlaggen.
Ik begin me wel erg oud te voelen... uit de tijd van de trekschuit denk ik soms.
Station Baarn HIJSM

Thom

Die voorbeelden zijn ook niet gek, en sommige komen nog steeds wel voor ook, alleen liggen de vlaggen niet meer allemaal standaard op de trein :)

Gele vlaggen worden nogweleens gebruikt op werkwagens om aan te geven er niet tegenaan te rijden, en blauwe vlaggen om treinen op een andere positie te laten stoppen op het dan perron dan gebruikelijk is.

j.ossebaar

In de beginjaren van de HIJSM , de lijn Haarlem-Amsterdam , had de overwegwachters/rinnen , 2 vlaggen , nl 1 rode en 1 WITTE thans groen  . Zie boek 50 jaar spoorwegen .