Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Soldeerstation storing

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Paulus, 2 mei 2024 21:06

Vorige topic - Volgende topic

Paulus

Niet helemaal een modeltreinprobleem maar wel gerelateerd. Ik ben in het bezit van een Velleman soldeerstation en krijg deze melding. Ik wacht al even  ;D maar warmer dan dit wordt ie niet...
Iemand suggesties?

SNCF - IV / V - SudEst / Zolderbaan LaVie SudEst / Modulebaan

ingenium

Draadbreuk? Slecht contact? Zo te zien meet ie 25 wat me de kamertemperatuur lijkt.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Voske

kijk eens of er geen zekering stuk is
MVG
Pascal

Bert55

Schema heb ik niet kunnen vinden, zonder dat is het van afstand lastig een oordeel te hebben.
Of het element in de bout is defect of hij krijgt geen spanning. Ik zou hem open maken en gaan meten.
De bout is los te bestellen.
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Bouw Witmoosdorf met zoon Rutger: 
  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103485.msg3222322200#top

Joz

Ik heb dit ook met mijn Weller soldeerstation gehad, alleen als ik de bout in bepaalde standen vasthield, bleek hij weer op te warmen. Dat was dus een draadbreuk, die ik met wriemelen aan de kabel kon lokaliseren vlakbij de bout. De bout losgeschroefd, kabel ingekort, nu doet ie het weer prima.

B2

Beste Paulus.

Het soldeerstation is het model met een afschroefbare keramisch soldeerpunt.In 9 van 10 gevallen, is mijn ervaring met dit model station,is dat de keramisch solderpunt defect is.Twee keer deze ervaring  beleefd.
Dus dien je deze te vervangen, als verder technisch alles in orde is.Ik bedoelde natuurlijk compleet vervangen
Succes .
Met vr groet,Koos

PS op de een  of andere manier verandert er softwarematig iets aan de opmaak na het verzenden.

bellejt

nagenoeg al die velleman en gelijkwaardige stations zijn idem.Meestal zoals gezegd is de bout defect.Hier 2x eentje gratis gehad en nu koop ik ze gewoon op internet in reserve voor een paar euro.
Je kan het element in de bout gewoon doormeten met een multimeter
Greetings,salutations,groetjes,

Paulus

Dank voor alle reacties, ik ga even een nieuwe bout bestellen!

Paulus

En voor de goede orde: nieuwe bout aangesloten en die lijkt het weer te doen, dank voor alle tips!