Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Lima Hondekop

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Dick55, 19 april 2024 11:56

Vorige topic - Volgende topic

Dick55

Ik heb een Lima Hondekop die een schurend geluid maakt bij het rijden. Het lijkt me dat ik een drupje olie moet geven.

Kan iemand vertellen hoe ik die kan openen?

Ronald69

Via de 2 schroeven aan de onderkant van de bak.

Gevonden op: https://www.m-voorloop.nl/modelb-hondekop-ombouw.html

Op het www gevonden:

Grt, Ronald.

Pauldg

Gaat het echt om een Lima hondekop of stiekem toch een Piko? Die schroeven zijn zo obvious, die moet je toch wel hebben gezien?
Boomshanka!

Dick55

Oeps, voortaan een lampje en een bril gebruiken.

De schroeven zijn wat roestig, en in het donker niet in het gat te onderscheiden.

Maar gelukt!

Thanx

Pauldg

Mooi! Kijk ook even of er haren en dergelijke tussen de tandwielen zitten. Het hoeft geen droog lager te zijn.
Boomshanka!

Mispoes

De koprijtuigen zitten ook nog met lipjes onder de cabinedeuren aan de onderplaat geklemd. Afhankelijk van de generatie moet je hiermee voorzichtig tot heel erg voorzichtig zijn.

Heb je kappen (helder geel) met donkergrijze onderplaten, die er uitzien als op het geleende plaatje van Ronald, dan kan er weinig misgaan en kun je met een schroevendraaier onder de dubbele schuifdeuren beginnen de kap iets uit te buigen. Is de kap eigeel, en onderplaat licht grijs, dan moet je al iets voorzichtiger te werk gaan. Is de kap okergeel en onderplaat donkergroen, dan kunnen er snel stukjes afbreken en is het een hachelijke klus waar ik de hele buurt bij zou halen. Succes!   
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Dick55

@ Mispoes: Ik merkte dat er een lipje zit onder de deur naar het volgende rijtuig. Die kreeg ik los. Maar de kop bleef vast.

Iets met kijken en niet ongeduldig zijn  ::)

Pauldg

Daar zitten ook lipjes. Zie de rode cirkel bij de kopdeuren  :)
Boomshanka!

Dick55

Yep, daarom: kijken en niet ongeduldig zijn

Pauldg

Haal er eens voorzichtig een cocktailprikker oid doorheen van achter naar voren. Het komt heus wel los
Boomshanka!

Dick55

Is gelukt hoor Paul. Setje horlogeschroevendraaiers doet wonderen

Dick55

Wat je krijgt als je na een paar jaar een en ander weer laat rijden.

Ik heb een Sik van Roco, heel klein op de zijkant 281.

Ik zet hem op de baan. Met motorkap naar voren rijden gaat prima. Met de accukast voor heel haperend Klinkt alsof ik vroeger met mij Kreidler voor een stoplicht sta: heng heng.
Zo'n 80 procent van mijn ovaaltje loopt hij goed, 20% niet. Het lijkt of de aandrijving dan slipt, hij stopt ook met draaiende motor!. Zetje en hij loopt als een trein.

Ra ra?

Ronald69

Wormaandrijving op de as zit los?
Grt, Ronald.

Dick55

zou de loc dan delen wel en delen niet rijden?

grossraumwagen

Tandwielen op de aandrijfassen gebroken?

Komt vaker voor bij de oude Sikjes.