Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Brawa 41216 met hoog squeak geluid

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Menno 1846, 7 april 2024 20:17

Vorige topic - Volgende topic

Menno 1846

Hallo allemaal,

Mijn Brawa 41216 (V100 RailPro lok) heeft sindskort last van een hoog squeak geluid, bij het wisselen van rijrichting en/of kortstondig bij wisseling van snelheid. Heeft iemand daar ervaring mee, en zo ja... Hoe is dit euvel op te lossen...??

Ik verneem graag van jullie

Met vr.gr: Menno(1846)
Er gaat niets boven een Eminent 310 🎹🎶

Klaas Zondervan

Er zijn twee mogelijke oorzaken.

1. de motorlagers zijn drooggelopen. Druppeltje olie er op.

2. De stroomafnameveertjes die tegen de binnenkant van de wielen drukken. Ook dat piepen kun je verhelpen met olie. Maar wel heel weinig. Cocktailprikkertje in de olie dopen, uit laten druipen en dan even over de binnenkant van de wielen vegen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Menno 1846

Hey hoi Klaas,

Dank voor je reactie.

Morgen de loc maar eventjes van binnen bekijken. Neem ik direct de  stroomafnemers en wielen mee. Daar zag het er wel wat droog uit... Wordt vervolgd.
Gr. Menno (1846)

Basilicum

Gaat stroomafnameveertjes smeren niet ten koste van de stroomafname, Klaas?
Wellicht stroomgeleidende olie toepassen?

Groet,
Bas

Klaas Zondervan

Nee, dat gaat niet ten koste van de stroomafname. Je moet het zeer spaarzaam aanbrengen, zo weinig dat je je afvraagt of het er wel zit.

Stroomgeleidende olie, wat is dat?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Basilicum

Een goedje dat mijn vader ooit vond in een bak met aanbiedingen voor een paar luttele guldens (zo lang is het al geleden) in een winkel met allerlei handig hobbymateriaal. Tot mijn verbazing werkte het wel en zonder nadelige invloed op de stroomafname. Vraag me niet naar de chemische samenstelling; geen idee.

Groet,
Bas

René 4312

Iets met grafiet erin denk ik dan, maar lijkt mij geen supergeleider.  ;D
René

Menno 1846

Hallo allemaal,

Dank voor de reacties zover.
Alles is langs gelopen en het euvel is gevonden: Een gort droog, maar dan ook écht een gort droog motortje en tandwielen. De boel wat schoongemaakt, en opnieuw behandeld. Nu gelukkig niet meer hoorbaar.

Een "goed onderhouden" lokje via MP, bleek na een kleine twee maanden gereden te hebben, helaas achteraf dus motorisch niet goed onderhouden... Een oepsie cq leermoment, om het toch beter te checken  :-X

Gr. Menno (1846)