Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Kan een hoofdsein en een voorsein naast elkaar op de hoofdbaan?

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door raymond erdtsieck, 21 maart 2024 07:35

Vorige topic - Volgende topic

raymond erdtsieck

Hallo,

Ik heb een vraag over het plaatsen van seinen op mijn modelbaan.
Kan ik een hoofdsein en een voorsein naast elkaar zetten op de hoofdbaan?
Ik heb er maar even een plaatje bij gezet voor de duidelijkheid...

Bij het rode streepje komt dus een gewoon hoofdsein (wat ik altijd op rood wil laten staan) en bij het blauwe streepje komt een voorsein (geel/groen) wat ik dan altijd op geel wil laten staan, ik wil dit zo maken omdat ik dan de seinen niet hoef te bedienen, maar zou dit in het echt ook voor kunnen komen?
Op het internet kan ik zo'n voorbeeld niet vinden dus vandaar dat ik de vraag hier stel :)

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

henk

Lijkt me wel. Wat zijn dat voor sporen en waar gaan ze naartoe?
Maar ik zie Nederlands materieel en Nederlands ogende gebouwtjes. Waarom wil je dan Duitse seinen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

raymond erdtsieck

Ik wil geen duitse seinen op deze plek Henk :)
Ik wil daar een Nederlands voorsein plaatsen , zo 1 met rechthoekige bovenkant wat geel en groen kan tonen..

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

henk

Okay, ik verzon er ondertussen een vraag bij.  :)
Wat zijn het voor sporen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

Als je zo naar de situatie kijkt lijkt het er op dat de 1200 vanaf de hoofdbaan een emplacement nadert (alleen rijdt hij dan links, er van uitgaande dat het geen driesporige hoofdbaan is, maar het spoor achter de 1200 een spoortje van de goederenloods is) en dat de sporen waar de seinen moeten komen ook een hoofdbaan vormen. Ik zou op de plek van de rode en paarse streep daarmee juist twee hoofdseinen verwachten. Je bent immers net het emplacement afgereden en je wilt op die plek weten of je veilig de hoofdbaan op kunt of niet.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jelmer

Mogelijk vind je op sporenplan.nl diverse voorbeelden via de infrastructuur overzichten.
Ik keek even bij de schiphol lijn en mogelijk staat er iets vergelijkbaars bij halte Nieuw Vennep.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Luud H

Als dit de rijrichting is, dus je kijkt nu tegen de seinen aan, zou het kunnen.

marco

Even een vraag om aannames uit te sluiten, in welke richting staan de seinen ?
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.

ijzeren rijn

Seinen beïnvloeden het achterliggende spoorgedeelte. Dus wel toestemming voorop te rijden, geen toestemming of met gepaste snelheid.

Worden beide sporen van links naar rechts bereden dan dit het emplacement beschermd te worden. Anders gezegd: de trein krijgt toestemming om niet, wel met gepaste snelheid het emplacement te berijden.. dus beide hoofdseinen.

Het bovenste spoor met alleen een voorsein te regelen zou betekenen dat een trein van links komend gewoon door kan rijden tot het volgende sein. Dit is een gevaarlijke situaties..

Wordt op het achterste spoor alleen van rechts naar links gereden dan heeft het voorsein op die plaats weinig zijn. Een voorsein waarschuwt immers dat er een hoofdsein komt.. kan dus nooit ver weg zijn. Een lange trein zou het station nog niet uit zijn wanneer de locomotief al voor het hoofdsein zou staan. En bij stop tonend wordt de inrijwissel van het station gezeten.

Forever Rocofan

" En bij stop tonend wordt de inrijwissel van het station gezeten"  Deze zin een aantal keer gelezen, maar kan er geen pap van koken.

Wat bedoelde je nou eigenlijk ?

M.v.g. Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Rick

Citaat van: Jeroen Water op 21 maart 2024 08:40Ik zou op de plek van de rode en paarse streep daarmee juist twee hoofdseinen verwachten. Je bent immers net het emplacement afgereden en je wilt op die plek weten of je veilig de hoofdbaan op kunt of niet.
Om dezelfde reden zou ik daar juist geen seinen verwachten, toestemming om te rijden krijgt de machinist op het emplacement. Seinen op die plek zorgen zorgen er juist voor dat een trein de wisselstraat bezet houdt, in bijvoorbeeld Sittard en Hengelo is te zien dat de emplacementssporen beveiligd zijn en een trein dan direct de hoofdbaan op kan rijden.  Voor treinen vanaf de hoofdbaan verwacht ik wel een sein, maar dat zouden dan twee hoofdseinen zijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Hans Gvz

Hoek van Holland Haven naar het strand, daar stonden 2 voorseinen. Iets anders weet ik niet zo gauw te vinden.

Jeroen Water

Citaat van: Rick op 21 maart 2024 11:33
Om dezelfde reden zou ik daar juist geen seinen verwachten, toestemming om te rijden krijgt de machinist op het emplacement. Seinen op die plek zorgen zorgen er juist voor dat een trein de wisselstraat bezet houdt, in bijvoorbeeld Sittard en Hengelo is te zien dat de emplacementssporen beveiligd zijn en een trein dan direct de hoofdbaan op kan rijden.  Voor treinen vanaf de hoofdbaan verwacht ik wel een sein, maar dat zouden dan twee hoofdseinen zijn.

Goed punt, daar heb je helemaal gelijk in, Rick. Vanaf de hoofdbaan naar het emplacement twee hoofdseinen, op deze plek rijdend vanaf het emplacement moet je geen seinen neerzetten. Je kun er wel snelheidsborden plaatsen om de snelheid op te kunnen voeren, maar dat is waarschijnlijk nog te dicht op de achterliggende wissels.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

raymond erdtsieck

Bedankt allemaal voor de antwoorden  (y)
Ik denk dat ik toch ga voor 2 hoofdseinen, ik kreeg net ook een tip....waarom geen 2 hoofdseinen,  links op rood en rechts op geel dan hoef ik ze ook niet te bedienen :D
Ja eigenlijk zou het gele sein dan op een geven moment weer op groen moeten groen moeten gaan maar dat zie ik dan wel door de vingers ;D
Ene die voorseinen die ik nog over heb, plaats ik wel ergens anders :)

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Rondje_HO

Een voorsein gebruikt men meestal op een spoor wat normaal niet in die richting wordt bereden, of een spoor waar weinig treinen over rijden. De trein kan dan het hele traject op normale snelheid rijden en vlak voor het (eventueel op rood staande) hoofdsein krijgt de machinist een voorsein. Stel, je gebruikt geen voorsein en het hoofdsein staat op rood, dan moet de machinist het hele stuk vanaf zijn vorige sein (dus misschien wel vanaf het vorige station) max. 40 rijden. Want het volgende sein kan stop tonen.

Het kan wel, zie onderstaande link naar Google Streetview, lijn Den Haag - Gouda:

https://www.google.com/maps/@52.0180596,4.6099227,3a,15y,105.8h,88.45t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7Kq7_OqIuW05zwqVZLbwYw!2e0!7i16384!8i8192?authuser=0&entry=ttu