Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Kan een hoofdsein en een voorsein naast elkaar op de hoofdbaan?

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door raymond erdtsieck, 21 maart 2024 07:35

Vorige topic - Volgende topic

spoorzeven

Inderdaad zie je vaak een voorsein op een dubbelsporig traject met beveiligd links rijden (waar dus normaal altijd rechts wordt gereden) en niet op trajecten met dubbel enkelspoor beveiliging waar de twee sporen volledig gelijk aan elkaar zijn qua beveiliging. Het voorbeeld van de foto bij Zevenhuizen betreft ook een traject met beveiligd links rijden. Nader je dan een gevarenpunt over het linker spoor (overloopwissels, een beweegbare brug) krijg je eerst een voorsein en dan een sein dat het gevarenpunt dekt. Dat kan ook een dwergsein zijn. Enkelsporige trajecten hebben bijna altijd voorseinen. Ik ken ook een voorbeeld waar het nog anders is: het stuk dubbelspoor bij Zoeterwoude in de verder enkelsporige lijn Alphen aan den Rijn - Leiden Goederen. Normaal wordt het rechter spoor gebruikt, maar beide sporen zijn identiek beveiligd. Daarbij hebben alle vier seinen (316/318 en 304/306) aan beide uiteinden die de overgang naar het enkelspoor beveiligen een voorsein. Ook het 'inrijsein' 320 heeft een voorsein. Het sein aan de Leidse kant (302) niet, omdat daar de 'uitrijseinen' van Leiden Goederen als voorsein fungeren.
Groet, Frank

Jeroen Water

Citaat van: raymond erdtsieck op 21 maart 2024 12:13
Bedankt allemaal voor de antwoorden  (y)
Ik denk dat ik toch ga voor 2 hoofdseinen, ik kreeg net ook een tip....waarom geen 2 hoofdseinen,  links op rood en rechts op geel dan hoef ik ze ook niet te bedienen :D
Ja eigenlijk zou het gele sein dan op een geven moment weer op groen moeten groen moeten gaan maar dat zie ik dan wel door de vingers ;D
Ene die voorseinen die ik nog over heb, plaats ik wel ergens anders :)

Groet,
Raymond

Dat gele sein moet na passage van ongeveer de eerste bak van een trein juist naar rood gaan, is de trein een blok verder, dan wordt het sein weer geel en is de trein nog een blok verder, dan kan het sein naar groen.

Ergens wel zonde dat je het sein continu op geel gaat zetten.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

raymond erdtsieck

Dit was dan ook eigenlijk de rede waarom ik er een voorsein neer wilde gaan zetten......

Ik kom straks namelijk handen te kort om op dit punt ook nog de seinen te bedienen..
En ja zonde...... ik vind het zonde als ik de seinen die ik over heb niet te gebruik :)
Voorheen was de baan namelijk veel groter dus ik heb nu seinen over en wil die toch wel gebruiken, ik ga trouwens ook seinen neerzetten die in tegen gestelde richting staan...die hoeven dan ook niet aan..

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Klaas Zondervan

Waarom zou je de seinen met de hand moeten bedienen? Kun je het niet door de treinen laten doen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

bask185

Leuk om zelf te maken, een 555 timertje als one-shot en een lichtsluisje ofzo  ::)  zelfbedienend
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

raymond erdtsieck

Citaat van: Klaas Zondervan op 21 maart 2024 20:58
Waarom zou je de seinen met de hand moeten bedienen? Kun je het niet door de treinen laten doen?
Dat zou idd kunnen Klaas maar dan moet ik met een schakelrelais gaan werken en contactrails?
En dan moet ik gaan zagen in het klimspiraal?
Want ik zou echt niet weten hoe anders..

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

bask185

CiteerWant ik zou echt niet weten hoe anders..
(lichtluis, reflectiesensor of LDR  ::))
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

raymond erdtsieck

#22
Ik heb dat nog nooit gezien....
Ook helemaal geen idee hoe dat werkt.
Ik ben niezo technisch,  ik moet het hebben van spullen uit de winkel.

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

spoorzeven

Citaat van: Jeroen Water op 21 maart 2024 19:58
Dat gele sein moet na passage van ongeveer de eerste bak van een trein juist naar rood gaan, is de trein een blok verder, dan wordt het sein weer geel en is de trein nog een blok verder, dan kan het sein naar groen.

Ergens wel zonde dat je het sein continu op geel gaat zetten.

Jeroen
Naar rood gaan, is bij een voorsein nooit aan de orde en naar groen ook niet altijd. Er zijn ook voorseinen die alleen maar geel kunnen tonen. Dat is bijvoorbeeld het geval als de trein voor het bijbehorende hoofdsein altijd moet stoppen of snelheid verminderen tot 40 km/h. Tot een tijdje geleden zagen die er vaak uit als het linker sein op onderstaande foto. Later is men gewone seinen gaan gebruiken (al dan niet met cijferbak zoals het rechter sein), maar ook die tonen dan alleen geel. De foto toont Utrecht Oost bij de Cornelis Houtmanstraat op 9 mei 1988, proefrit 6401.


Groet, Frank

Klaas Zondervan

Citaat van: raymond erdtsieck op 21 maart 2024 21:56
Ik ben niezo technisch,  ik moet het hebben van spullen uit de winkel.
Dan heb je wel een handicap. ik ontwerp en bouw zulke dingen allemaal zelf, en ben juist niet zo bekend met welke spullen uit de winkel je dat zou kunnen doen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel