Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Minitrix Schienenbus VT98/VS98 omgebouwd,,, technische problemen

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Paul552, 18 maart 2024 17:59

Vorige topic - Volgende topic

Paul552

Recent heb ik een oude minitrix schienenbus (van mijzelf van vroeger) omgebouwd met een lokommander 2 decoder.

Nu loop ik tegen een 3-tal problemen aan en ik hoop dat iemand raad weet?  :laugh:

1) De motor en koolborstels heb ik grondig schoongemaakt (wasbenzine) en daarna loopt de motor een stuk beter al, echter ik zie allemaal krassen op de "platen" waar de koolborstels op liggen en regelmatig zie ik vonkjes en grijze rook (olie? of stukjes koolborstel?). Nu twijfel ik wat te doen; koolborstels vervangen? motor nog eens grondig ontvetten? Of hele motor vervangen door bv een micromotor + vliegwiel, of indien mogelijk alleen een vliegwiel toevoegen? Ter info; de spoel + 10nF condensator heb ik laten zitten (kan volgens de decoder handleiding).

2) Een tweede probleem waar ik mee zit is dat aandrijving zit op 2 assen met geheel geen anti slip bandjes. Nu had ik daar geen problemen mee verwacht maar zelfs <3% stijging komt hij niet tegen op  :'(, zijn er universeel bandjes die ik op deze wielen gewoon erop kan schuiven? Er zit dus geen profiel oid op het wiel voor de bandjes....

3) Een 3e probleem (ga ik zelf mee aan de slag maar voor de volledigheid voeg ik het toe) is dat de verbindings-stang vrij laag hangt maar nu zitten daar ook nog eens 7 snoertjes bij; die blijven helaas haken achter bijvoorbeeld (tijdelijke) schroefjes op de baan.

Paul