Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

NS6000 voor Kranenberg

in Werkspoor

Gestart door meino, 7 maart 2024 15:41

Vorige topic - Volgende topic

meino

We zijn begonnen. Al lang geleden geleerd dat het eerste dat je moet bouwen is het frame. Dus eerst maar de tandwielkast in elkaar gezet.



De tandwielkast zit alleen met schroefjes in elkaar, dat geeft je de gelegenheid om alles te zetten door de kast een klein beetje te verwringen. Net zolang totdat de tandwielen soepel en zonder weerstand draaien, een klein druppeltje olie helpt dan ook. De tandwielkast laat ik ongeschilderd, dus dat is geen probleem.

Daarna verder met het frame. De openingen waar de lagers inkomen zijn bijna altijd te krap, dus de lagers passen dan niet. Die moeten dus ietsje ruimer gemaakt worden. Dat doe ik door de frameplaten op elkaar te schroeven.



Hierdoor blijven de afwijkingen links en rechts minimaal. Verder een paar halen aan de voorkant gevolgd door een paar halen aan de achterkant ook om afwijkingen minimaal te houden. Regelmatig de frameplaten loshalen om de passing van de lagers te checken.

Voordat ik de soldeerbout ga hanteren even controleren of alles redelijk haaks en recht is.



Dat doe ik door even de drijfstangen over de schroefeinden van de Romford asjes te zetten en dit visueel te controleren met een klein blokhaakje.

Groet Meino


A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

Het frame is gesoldeerd.



Het volgende klusje is het reduceren van de flenshoogte van de drijfwielen, de kit is al wat ouder, dus die waren ongeveer 0,9-1mm. Dat is te hoog voor code 70, dus even met de boormachine en wat vijltjes aan de gang.



Het proces is simpel, het wiel laten draaien met een vijltje er tegen aan totdat de doorsnee op de flens gemeten tussen 22,2 en 22,4mm is. Ik probeer op 22,3mm uit te komen. De drijfwielen hebben op het loopvlak een doorsnee van 21mm. Wel vaak stoppen en meten, je hebt snel teveel er afgehaald.



Daarna de hoekje even afronden. en dan heb je 6 drijfwielen die zonder ratelen over code 70 gaan.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

orientexpress

Meino,

Ik vind het leuk om jou nu eens een keer een locomotief te zien bouwen en ben benieuwd hoe je het een en ander aanpakt! Ik ga dit zeker volgen.
Ben je van plan het witmetaal ook te solderen?

MVG,

Adriaan

meino

Adriaan

Ik weet het nog niet of ik het witmetaal soldeer. In het verleden (20-40 jr geleden) het witmetaal altijd gelijmd met 2componenten lijm. Dat houd het tot nu toe uitstekend. Dus voor mij het makkelijkst is om daarmee door te gaan.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

We hebben het frame gesoldeerd en de wielen gemonteerd, klaar om te proberen.



Dat viel niet mee. Behoorlijk veel binding op de drijfstangen. Een deel van de problemen ontstonden door de bodemplaat. Die fixeerden de aslagers teveel, ook door de fosforbrons U'tjes (een idee overgenomen van Karst). Dus even de schroefjes wat losser gedraaid. Dat hielp iets maar nog niet genoeg. een van de drijfstangen liep nog steeds vast als hij in zijn horizontale stand was. Besloten om de lagers van de buitenste assen iets meer ruimte te geven, dus de openingen iets wijder gemaakt. Dat moet voorzichtig gebeuren, zodat het aslager ietsje kan bewegen, maar niet te veel want dan gaat het wiel zwabberen. Voorlopig is dit nu het resultaat.

https://www.youtube.com/v/J5MGtkQhuW0

Voor dit ogenblik vind ik dit een prima resultaat. Ik heb nog niet getest met een gemonteerde motor, wel heb ik door de aangedreven as rond te draaien  op het gevoel geprobeerd of er nog zware plekken (binding) waren, die niet gevoeld, daarom laat ik het even hierbij. Naar de bodemplaat kijk ik nog wel als die compleet is bij de definitieve montage, na het spuiten.
Het is zeker niet zoals andere bouwers het zouden doen. Maar ik ben niet in het bezit van een chassis jig, nog wel gekeken om een goedkope van Poppys aan te schaffen, maar ja met alle import rechten, handling fees en btw wordt dat toch ook weer een investering en in het verleden 7 DJH en 1 Philotrain stoomlok gebouwd zonder dat soort hulpmiddelen, daarom besloten om het nu ook maar weer op die manier te doen. Dus ik geef de lagers wat speling om zich te zetten tijdens het rijden.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

AB 7216

Op zich heb je geen dure chassis jig nodig om je loc goed rijdend te krijgen.
je kunt ook de tapse pennen van Markits aanschaffen, daarmee krijg je de meeste locs goed rijdend.
Een set lagers monteer je vast (de motor) en de andere lagers mogen speling hebben.
Je steekt de tapse pennen door de lagers, en de drijfstangen steek je op de tapse pennen. hierdoor worden de lagers goed uitgericht. Dan vastzetten.  Als de hoogte een probleem is, twee gelijke stalen linialen rechtop je werkbank zetten, en de pennen hierop laten rusten. Werkt als een zonnetje voor 4 Pond exclusief verzendkosten.

Markits : S/Steel Alignment & Hornblock Jig to suit 3mm Bearings

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

meino

Arjen

Ik wist dat ik die in het verleden al eens gezien had. Maar bij mijn vaste leverancier (scalelink) kon ik ze niet in de catalogus vinden. Dus heb ik het maar weer op mijn eigen manier gedaan. Overigens ik gebruik al jaren een zelf gefabriekt ding, twee aluminium hoekprofielen gelijmd op een stuk MDF. Tijdens het harden van de lijm op een stuk glas gedrukt om de bovenkant parallel en vlak te krijgen. De hoekprofielen zijn op een afstand van 16-16,5mm gezet. Daarmee controleer ik tijdens de bouw of een reparatie de wielen .

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

AB 7216

Dat scheelt al een hele hoop, als de bodem vlak is!

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)