Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Minimale spanning SMD LED 0603 warm-wit

in Elektronica en analoog

Gestart door Hasenwald, 4 maart 2024 19:37

Vorige topic - Volgende topic

Hasenwald

Ik heb een Trix treinstel met hele vieze geel/oranje interieurverlichting (en frontverlichting). Ik heb onderzocht welke LEDjes gebruikt zijn op de printplaat en het blijkt de SMD LED 0603 te zijn. Die wil ik gaan vervangen voor de warm-witte variant. Ik meet nu 1,9V op de oranje LED's. Ik vraag me af of dat genoeg is voor de warm-witte LED's. Deze warm-witte LED's werken bij een voltage van 3V. Gaan die bij 1,9V branden vraag ik me af?
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

bask185

Nee je hebt echt minimaal die 3V per led nodig, anders is het no bueno

Ik zou ook even kijken hoe de leds geschakeld zitten. Als er bijvoorbeeld 6 in serie staan van 1,9V elk en je vervangt ze alle 6 door 3,1V leds, dan is de baanspanning niet meer toereikend om de boel aan te krijgen.

Maar hebben we het hier over een analoge of digitale trein?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hasenwald

Het gaat om de Trix 22025. Dit treinstel bestaat uit twee delen. In ieder deel zitten 7 LED's.

Onderzijde van de print met de 7 LED's:

Bovenzijde print:

Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

bask185

Ze lijken per 2 in serie te staan. Dat hebben ze, denk ik, gedaan voor analoog bedrijf, dat weet ik niet zeker. Ik denk wel dat je hier er mee weg komt om de leds te vervangen door warmwitte. In het ergste geval is lichtopbrengst net even te weinig en dan moet je ook de weerstandjes vervangen voor iets lagers, maar laten we niet te hard van stapel lopen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)