Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Lok rijdt wel analoog maar schakelt uit bij digitaal

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Peter Spruit, 16 februari 2024 17:18

Vorige topic - Volgende topic

Peter Spruit

Heb hier een rare situatie en krijg er de vinger niet opgelegd.
Heb een Roco Re460.  In analoge toestand rijdt deze perfect.
Zodra ik een decoder inprik ( Lenz 1024 of Esu Lp4) reageert en rijdt deze zeer kortstondig om dan volledig uit te vallen. Ook nieteer uitleesbaar. Brugstekker weer inpluggen en lok analoog testen....werkt. Decoder  inpluggen , lok reageert even en valt weer uit.

Decoders zijn ok en functioneren prima als ik ze op decoder proefstand aansluit.
Petdig1

hmmglaser

Ik verwacht dat de motor te veel stroom verbruikt, oud model?
Weet niet of je de stroom kunt meten in analoge gebruik?
Mvg Mark

mass am see

Hoi,

Heb dit gehad met een nieuwe roco lok , ook analoog niets aan de hand .

mvgr Evert en Bas

Ronald Halma

Peter Spruit

Nee is geen oud model lok en heb een 15 tal van deze loks die zonder problemen rijden.

Petdig1

MartinRT

" Nee is geen oud model lok "
   "  Lenz 1024  "

Maar wel een heel oude decoder.  Misschien niks mis mee, maar het zou gezien het kortstondige rijden kunnen duiden op overbelasting en afschakelen van de decoder ?
Ook de LP4 is niet de allernieuwste.
Maar dat ze allebei afschakelen doet vermoeden, dat het probleem in de loc zelf zit.  Dus toch maar eens een meting doen ?

mass am see

Citaat van: Ronald Halma op 16 februari 2024 19:05
En wat was de oplossing?

Als je mij bedoeld Ronald opgestuurd naar de handelaar en die weer naar roco heeft een week a7 a 8 geduurd meen ik mij te herinneren , de lok rijdt nu super met een esu 5. nogwat.
waarschijnlijk kortsluiting want de componenten werden erg warm op de printplaat.

mvgr Evert en Bas

Ronald Halma

Peter Spruit

Probleem lijkt opgelost. Op een van de printbaantjes zat een af fabriek flinterdun stukje soldeer dat heel nipt verbinding maakte met de nabij gelegen printbaan.
Dit weggesneden let scherp mesje, vervolgens de analoog getedt en aansluitend met decoder in analoge modus getest.
Aansluitend weer ik digitale modus getest en alles functioneert nu naar behoren.
Petdig1