Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Roco Sik eerste model (4153) gebarsten tandwielen. Reparatie mogelijkheid?

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Jint Nijman, 11 februari 2024 21:56

Vorige topic - Volgende topic

Biessendorf

Ik weet wel dat zodra ik het tekenen op de computer beheers er een hele mooie resin 3D-printer aangeschaft gaat worden.
Dit soort onderdeeltje zelf printen is DE uitkomst voor elke modelbouwer.
Net als de eerste matrix printers vond men dit te duur en nu is de inkjet/laser printer niet meer weg te denken uit menig huishouden.
Nu nog tijd vinden om het computer tekenen te oefenen want met m'n huidige 3 hobby's blijft er niet veel vrije tijd over.
Carpe Diem

Jint Nijman

Citaat van: Erwin
86454 is momenteel niet verkrijgbaar bij ROCO.
Staat nu op oranje bij ROCO,
Het is het enige tandwiel dat past op de oude ROCO Sik.
86460 die Ferdinand aangeeft, heeft een te kleine boring.
Erwin, als jij zegt dat 86454 het juiste tandwiel is, dan ben ik overtuigd dat dat klopt  (en dat de info op de Roco Web-Site fout is).

Jammer dat je je onderdelenzaak in Emmen niet meer hebt. Dat was quasi bij mijn moeder om de hoek.

Ferdinand Bogman

Nou wil ik het weten ook, dus we onderbreken het onderhoud aan de ADE-rijtuigen even voor een spoedklus:

Mijn oude Sik 4153 lijdt aan hetzelfde euvel. Vorig jaar heb ik daarom bij ETS modelspoor twee tandwielen 86454 besteld.

Op de foto te zien:

• doos, handleiding (met nummer), kap, onderstel en bodemplaat
  • de twee nieuwe, schuine tandwielen en de as met het originele tandwiel
  • de schuifmaat met de dikte van de as: inderdaad 3mm, dat was me nog niet opgevallen.
Klik op de foto om in te kunnen zoomen en alle details te zien.

Het tandwiel voor de V100, dat François aanwees is, zo te zien in de onderdelenlijst, een recht tandwiel.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

henk

Citaat van: Die Bahn op 13 februari 2024 20:30
86454 is momenteel niet verkrijgbaar bij ROCO.
Staat nu op oranje bij ROCO,
Het is het enige tandwiel dat past op de oude ROCO Sik.
86460 die Ferdinand aangeeft, heeft een te kleine boring.

Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

Ik zag er ook oranje in. Alleen dan zou het onderdeel nog in beperkte aantallen beschikbaar moeten zijn. Dan staat er ook een mandje naast en kan je het bestellen. Recent nog gedaan met onderdelen met als teken oranje.

https://www.roco.cc/rde/faq/article/was-bedeuten-die-farben-der-verfugbarkeitsmarkierung

Het zal dus wel een foutje zijn of geel moeten voorstellen. In ieder geval is er geen mandje te bekennen.

https://www.roco.cc/rde/ersatzteile?et=86454
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MOVisser

Ik kan tandwiel op shapeways zetten.

m 0,4  18 tanden en 3 mm hoog/breed.
diameter ca 7,5 mm,  as 3 mm

Ronald

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Ferdinand Bogman

De tanden moeten ook schuin staan. Is daar een maat voor en zo ja, hoe kom je daarachter?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

MOVisser

Gerade is toch recht??
Vandaar zo.

Schuin? Geen probleem hoor.

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Ferdinand Bogman

De verwarring begrijp ik. Roco omschrijft ze zelf als "gerade", maar dat zijn ze dus niet! Ze worden direct aangedreven door de worm op de motoras.

En dat je dat kunt begrijp ik ook. Maar mijn vraag is: hoe weet je hoe schuin ze moeten?

stoombr38

Dat hangt van spoed die de worm heeft.
Lengte van de worm delen door het aantal gangen.
Grt Jo

Bahn-AG

De lengte van de worm is totaal onbelangrijk.
De diameter van de worm wel ;D

Een goede benadering:

Tangens hoek = p /( D x pi)

p is de spoed, D de buitendiameter van de worm.
Mits 1-gangig. Bij meergangig de spoed met het aantal gangen vermenigvuldigen.

Bart

MOVisser

De hoek is al juist ingesteld.

Op een bijna dezelfde vraag op 3-rail heb ik geantwoord:

Is het mogelijk alle tandwielen te vervangen door vergelijkende excemplaren
      Je kan dan gebruik maken van standaard tandwielen en bent niet meer afhankelijk van module 0,4 of iets dergelijks etc.

Uiteraard zal het niet exact zijn als voorheen, maar je kunt het wel heel goed benaderen.
En er een paar reserve bij te houden.

Voor een aantal aanvragers heb ik dat een paar jaren geleden al eens gedaan.

Ronald Visser

Jint Nijman

Citaat van: MOVisser op 14 februari 2024 14:43
Ik kan tandwiel op shapeways zetten.
Met een .slt file zou ik wel een poging willen wagen zo'n tandwiel te printen (op mijn 3d printer).
Shapeways hoeft voor mij niet. Maar bedankt voor het aanbod.

Jint Nijman

Citaat van: Bahn-AG op 14 februari 2024 22:50
De lengte van de worm is totaal onbelangrijk.
Daar de spoed uit de lengte per omwenteling volgt, lijkt me de lengte niet onbelangerijk.

Bahn-AG

Voor het berekenen van de hoek is de lengte onbelangrijk.
Stel je trekt een touw met spoed 0.4 om een cilinder die zo groot is als de aarde. Dan is de hoek vrijwel 0 graden. Die 0.4 mm zie je dan echt niet. Toch heb je een spoed van 0.4 mm.

De lengte van een worm is alleen van belang voor het aantal omwentelingen dat je kunt maken. Maar heeft dus geen invloed op de hoek waaronder de tand staat.

Citaat van: MOVisser op 14 februari 2024 23:57
De hoek is al juist ingesteld.

Knap als je niet weet wat de diameter van de worm is en of de worm 1 of meergangig is. ;D

Bart

mass am see

Hallo Jint,,

Je heb een PB misschien heb ik de tandwielen die je zoekt.

mvgr Evert en Bas