Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

aansluiten schakelrail M 5146 op viessmannspoorwegovergang 5108

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Aartoscar, 11 februari 2024 09:00

Vorige topic - Volgende topic

Aartoscar

Ik heb zonder veel succes geprobeerd , aan de hand van de handleiding, de spoorbomen te activeren maar zonder veel resultaat. Ik weet ook niet of de Mrail hiervoor eigenlijk geschikt is .

borotof

Moet gewoon werken, heb je dit geprobeerd ? :
" Check the
proper functionality prior to installing the barriers.
Connect the yellow and the brown wires to the 16 V AC~
output of your transformer – e. g.: Viessmann item 5200.
Make sure that the transformer is switched off while you
connect the above mentioned wires!
Then connect alternately one of the two blue wires with
one output terminal of the transformer."

Oftewel geel en bruin aan een 16 volt wisselstroom trafo, dan afwisselend een vd twee blauwe draden aan bruin (of geel)

MartinRT

In principe wel, als je de kleuren van de bedrading maar goed aanhoudt, zoals weergegeven op pag. 7 van de handleiding, afbeelding 6.
Daar zie je uit de trafo links onder bruin en geel komen.  De gele gaat naar het stuurapparaat van de overgang, de bruine ook.
Maar de bruine gaat ook naar de in de afbeelding reed-contacten.

Ik neem aan, dat de massa van de M-rail aan de bruine draad ligt.  Dat is belangrijk, want de M schakelrail schakelt op de massa van de rail, dus dan op bruin zoals in de afbeelding. Zie foto schakelrail hieronder.

Je ziet de contactpuntjes aan de massa vastliggen.

Als je dan dus vanaf de schakelrail-contacten 2 "blauwe" draden aan de stuurunit verbindt, dan krijg je precies de schakeling zoals in de afbeelding weergegeven.  In een testje kun je kijken of de draden goed zitten of omgewisseld moeten worden, dus sluiten in de goede richting en weer opengaan de andere kant op.
Aan de andere kant van de overgang doe je precies hetzelfde, maar dan moeten de draden wel omgewisseld aangesloten zijn. Makkelijk te testen.

MartinRT

Citaat van: borotof op 11 februari 2024 11:09
Oftewel geel en bruin aan een 16 volt wisselstroom trafo, dan afwisselend een vd twee blauwe draden aan bruin (of geel)
Je vergeet, dat de M schakelrail naar massa van de rail schakelt, dus dat je normaal gesproken geen aparte trafo gebruikt. Of je zou de "bruine" van beide trafo 's aan elkaar moeten verbinden, maar dat kan ook rook tot gevolg hebben, of erger.  Dus daar niet aan beginnen.

borotof

Lees even wat er gezegd wordt. Eerst een functie test uitvoeren zoals beschreven.

grtz rob

MartinRT

Dus de niet-deskundige gebruiker volgt de goede raad, dus de voorgestelde check, ziet dat het werkt en veroorzaakt vervolgens rook of erger.
Slecht advies.  Met name omdat geen rekening gehouden wordt met een M schakelrail.

Zou op zijn minst een waarschuwing in de handleiding mogen staan.

Maar ja, ik vermoed dat de opsteller van de gebruiksaanwijzing nog nooit van M metalen rails gehoord heeft, laat staan dat die weet hoe die schakelrail werkt.  Maar in het volle besef dat dit een vermoeden is.

Ben

Citaat van: MartinRT op 11 februari 2024 11:22
Je vergeet, dat de M schakelrail naar massa van de rail schakelt, dus dat je normaal gesproken geen aparte trafo gebruikt. Of je zou de "bruine" van beide trafo 's aan elkaar moeten verbinden, maar dat kan ook rook tot gevolg hebben, of erger.  Dus daar niet aan beginnen.

Je kunt de "massa" van het spoor doorverbinden met de "bruine" van de trafo die de 5108 voedt. Dan is de kring gesloten als de schakelrail wordt bediend.

MartinRT

Dan toch nog een vraag voor de duidelijkheid, om misverstand te voorkomen.

De massa van de rails ligt aan de bruine draad van de trafo, die de snelheid regelt (even aangenomen:  een M trafo).

Dan mag je toch niet zomaar een bruine draad van een andere trafo op dezelfde rail aansluiten ?  Want, in mijn begrip, die kunnen toch in tegenfase tot elkaar staan ?

Dus, wederom in mijn ogen, mag je alleen de bruine draad van de M trafo gebruiken en geen andere.
Of zie ik iets over het hoofd ?
Of bedoelde je dat ook juist met bovenstaande ?

Klaas Zondervan

Citaat van: MartinRT op 11 februari 2024 19:06
Dan mag je toch niet zomaar een bruine draad van een andere trafo op dezelfde rail aansluiten ?  Want, in mijn begrip, die kunnen toch in tegenfase tot elkaar staan ?
Al zouden ze in tegenfase staan, wat dan nog? Het gaat alleen fout als de circuits van beide trafo's nog ergens anders aan elkaar liggen. Maar zolang er maar op één punt een verbinding is, dan kan er geen (fout)stroom lopen.

Los daarvan, waarom zou je er een tweede trafo bijhalen? Voor de voeding van de overweg gebruik je de gele aansluiting, daar staat een vaste spanning van 16V t.o.v. bruin. De snelheidsregeling geeft een variabele spanning op rood t.o.v. bruin.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

MartinRT

Hallo Klaas,
a/  heb ik weer wat bijgeleerd  (y)
b/  helemaal met je eens.  1 regeltrafo voor snelheid (rood en bruin)  met bruin en geel voor randapparatuur, in dit geval de sturing over de schakelrail van de overweg.

Aartoscar

Ja is gelukt. Maar inderdaad wel de bruine en de gele draad alsnog op dezelfde trafo aangesloten als die van de trein.Verder heb ik een schakelrail vervangen
Dank
groet Rob