Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Aansluiting Roco verlichtingsset 40361

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Herb73, 9 februari 2024 13:23

Vorige topic - Volgende topic

Herb73

Hallo iedereen,

Zie s.v.p. dit plaatje, uit de handleiding voor Roco setje 40361:

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/40361-65c6149c68c34.pdf

Ik ga overigens ledjes toepassen (DC analoog) in combinatie met wat passende weerstand, een gelijkrichter en 470 µF Elco, het gaat me hier alleen om de instructie voor het aansluiten van de voeding.

Er wordt gesteld dat je de stroomdraden diagonaal moet bevestigen, dus bij een twee-assige wagon kun je slechts twee stroomdraden toepassen.

Maar vier kan toch ook, als je vanuit de as uiteinden stroom afneemt? Enkele isolatie van de wiel assen is dan toch voldoende... of maak ik een denkfout?

Ik heb een ÖBB rangeerwagon (74488) met twee assen, enkelzijdig geïsoleerd. Op alle vier de flenzen zitten sleepcontacten en er wordt op beide wagen einden stroom afgenomen (dit heb ik getest door de wagon afwisselend aan beide uiteinden op te tillen, de verlichting doet het dan gewoon.

Ik zie geen verschil tussen dit geval en om het even welke andere 2-assige wagon met enkelzijdig geïsoleerde assen.

Zie ik iets over het hoofd? Of geeft Roco gewoon onjuiste instructies? Graag advies...  ???
Groet, Herb73

henk

Je ziet het helemaal goed.
Volgens mij doelt Roco op de situatie waarbij sprake is van éénzijdige isolatie en stroomafname via de as.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Herb73

Dus toch...

M'n verwarring wordt denk ik deels veroorzaakt doordat er vier contactpunten worden meegeleverd (het setje is voor 2- en 3-assige wagons):

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/40361-65c6630d42314.pdf

Dit zijn uitvoeringen die in de aspotten worden geplaatst, dus die mogen dan wel degelijk op elk as uiteinde... ook weer duidelijk.

Groet, Herb73

Ferdinand Bogman

Als ik naar de onderste tekening in je tweede PDF-bestand kijk, denk ik dat het daar wél gaat om een wielstel dat aan beide zijden stroom afneemt. De dikke zwarte as suggereert dat beide zijden van elkaar geïsoleerd zijn. Maar ik weet niet of Roco materieel met zulke wielstellen levert.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Herb73

Ja, dat doen ze zeker... ik heb een aantal vier-assige D-trein rijtuigen met zulke assen. In de praktijk heb je dan - ook zonder energiebuffer - een zo goed als storingsvrije verlichting.
Voor de twee-assige wagons ontkom ik denk ik niet aan een extra condensator...
Groet, Herb73