Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

BR 18 tp 3: trapjes op tender voor of niet

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Rolf S, 8 februari 2024 17:21

Vorige topic - Volgende topic

Rolf S

Goedemiddag, weet iemand (of is er een goede foto) van de BR18 in tijdperk 3, zoals Fleischmann 18 629, of die aan de tender aan de voorkant trapjes hoort te hebben of niet? Aan de linkerzijde ben ik bijna zeker van niet (er is geen uitsparing voor) maar aan de rechterzijde is die uitsparing er wel. Als ik foto's van de 18 629 in model zie op internet komt het zowel met als zonder voor. Zie verschillende foto's: foto 1 links niet, foto 3 rechts niet, foto's 2 en 4 rechts wel. Dank, Rolf

bellejt

eiegenlijk onmiddelijk gevonden op google en trapjes zijn er maar zal je maar een link geven alhoewel het Tp er niet bijstaat mss want heb niet gelezen : https://bundesbahnzeit.de/seite.php?id=390
Greetings,salutations,groetjes,

Rolf S

Dank voor de snelle reactie.  Op de oude foto's zie ik de trapjes onder de lok, niet de tender. Op mijn foto's 2 en 4 zitten ze zowel op tender als op de lok. Wat een veschil maakt is dat het model natuurlijk een veel te grote afstand heeft tussen lok en tender,  waardoor er in model een raar gat zit zonder dat extra trapje aan de tender.
Interessante website trouwens, die ga ik beter bekijken. Groeten,  Rolf

Harander

Even het boek Die Baureihe 18 4-6 van Steffen Lüdecke van de EK-Verlag (1994) erbij gepakt.
Hier enkele deelfoto's van afbeeldingen uit het boek (geen scanner meer thuis).

S3/6 met tender uit eerste bouwseries

S3/6 met tenders uit de later bouwseries

Het lijkt erop dat er onder de tender 1 stang met treden eraan bevestigd zit.

Hmm, als ik de tekeningen in het boek goed bekijk, hadden de eerste S3/6-en (die dus nog door K.B.St.B. besteld zijn) deze treden onder de tender niet. Die hadden de tender bay 2'2' T 26,2. De tenders van de later door de DRG bijbestelde loks hadden een grotere tender bay 2'2 T 32,5.
Groeten, Marc

Rolf S

Dank je wel Marc, hele duidelijke foto's.  Groeten,  Rolf

puntenglijder

Hier zitten wel trappen op aan de rechterzijde.

Bayerische S3 6 Fleischmann 391972 by Kees Borgers, auf Flickr

En aan de linker niet.

Br 18.504 Fleischmann by Kees Borgers, auf Flickr

Maar deze kant niet en de andere kant wel ?  ::)

Het hoort blijkbaar zo.

Kees.

Harander

Inderdaad, bij de grotere tenders van de latere locseries zit er aan de linkerkant van de tender geen aparte opstap.

18 517 in 1953 in Bw Ulm. Uitsnede van foto uit het EK-boek.
Groeten, Marc

Rolf S

Duidelijk heren, mooie foto's weer. De reden om te vragen was dat ik er helemaal geen had zitten op de tender maar wel een zakje met 2 stuks had (tweedehands lok van de baan van mijn schoonvader). Ik heb 'm nu uitgerust met trapje rechts. Groeten Rolf